• 1
  • 2
2008-04-21, 06:04
Medlem
bronsfisks avatar
Har varit vaken ganska länge nu så det här kan vara nonsens men kom och tänka på följande.

Två identiska människor skapas, klon eller liknande. Dessa två utvecklas och "föds" ur en konstgjord "livmoder", exakt samtisigt i ett varsitt rum som är exakta kopior av varandra. Det två barnen hålls i ett varsitt rum eller flera som är exakta kopior av varandra. barnen får göra och äta exakt samma saker. samtidigt. dom blir omhändertagna av robotor eller nåt som också är exakta kopior av varandra. båda barnen blir på något sätt sövda så att dom sover exakt lika länge och så vidare.. ni förstår vad jag menar.

skulle dessa två indivier vara "samma" person? skulle dom tänka lika?
tyckte det var en intressant tanke, så kom igen nu, döda min teori eller filosofera på som bara den.
Citera
2008-04-21, 06:13
Medlem
wellermans avatar
Nä, det vore inte samma medvetande. Deras två hjärnor skulle inte vara identiska spegelbilder av varandra bara för att dom är genetiska kloner.
Citera
2008-04-21, 06:16
Medlem
bronsfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Nä, det vore inte samma medvetande. Deras två hjärnor skulle inte vara identiska spegelbilder av varandra bara för att dom är genetiska kloner.

är inte en exakt kopia en identisk spegelbild?
Citera
2008-04-21, 06:27
Medlem
Numes avatar
Det blir ju inte exakt lika i miljön omkring eller i deras kroppar, om man skalar ner det till atomer osv.

Nu kanske jag inte är mycket för slumpen, men om vi antar att allt är exakt lika för de båda (vilket är omöjligt) så skulle det nog bli samma slags person, en identisk spegelbild. Fast jag vet inte om någon slump existerar, då skulle det nog kanske inte bli samma person då vi inte kan kontrollera naturlagarnas slumpfaktor.
Citera
2008-04-21, 06:33
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bronsfisk
är inte en exakt kopia en identisk spegelbild?

Genetiken är fröet som får organismen att utvecklas på ett visst vis. En serie information som går till arv mellan generationer. En variabel bland oändligt många andra.

Två organismer med identiskt DNA kan se ut och fungera på väldigt olika vis.
Citera
2008-04-22, 01:19
Medlem
Det skulle ju aldrig vara möjligt att skapa två helt identiska förhållanden i praktiken men om vi leker lite med tanken och tänker oss att det går så beror det ju på om slumpen existerar eller inte, jag tror att den inte gör det och ja då skulle ju de båda tvillingarna få exakt samma medvetande.
Citera
2008-04-22, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Sant, men läs hela inlägget och inte bara rubriken.
Citera
2008-04-22, 03:53
Medlem
bronsfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z i n
Det skulle ju aldrig vara möjligt att skapa två helt identiska förhållanden i praktiken men om vi leker lite med tanken och tänker oss att det går så beror det ju på om slumpen existerar eller inte, jag tror att den inte gör det och ja då skulle ju de båda tvillingarna få exakt samma medvetande.

precis om man leker med tanken.. och om det blev så, att dom två individerna är samma individ, så är det en ganska obehaglig tanke på något vis tycker jag.
vad skulle hända om man lät individerna mötas? reaktionen? intressant
men i det ögonblicket dom möts så blir dom väl två olika individer på en gång, om man antar att dom var exakt lika innan.
Citera
2008-04-22, 12:03
Medlem
Mad monks avatar
Det borde väl vara samma som för enäggs tvillingar och deras medvetenade/personlighet skiljer sig det kan jag skriva under på som varit kompis med en sådan.
Citera
2008-04-22, 12:48
Medlem
Hejsvejs avatar
Jag har gått i liknande tankar fast jag tänkte mig en "atombyggningsmaskin" som skapade en exakt kopia av mig och ställde frågan skulle mitt första jag kunna dödas nu utan att det gör något. Vänder man sig till populärkulturen så säger "the simpsons" nej (ett avsnitt där homer blir klonad hundratals gånger) medan filmen "the prestige" säger ja. Intressantast är dock sci-fi serien Farscape som i ett avsnitt behandlar denna fråga. Crighton (huvudpersonen) blir klonad, hans kopia är exakt likadan som han själv och har precis samma minnen som han själv och eftersom båda gillar samma tjej så har dom svårt att komma överens. Klonen har dock inte samma medvetande utan konkurrerar snarare med "orginalet" (eftersom de är exakt likadana finns det kanske inget orginal). Dramaturgiskt löser serieskaparna problemet genom att döda en av dem (kopian) efter några avsnitt.

Själv vet jag faktiskt inte, evolutionärt sett så skulle det ju inte spela någon roll (mina gener kan spridas vidare ändå) men för mig som individ har det stor betydelse. Jag tror inte att medvetandet delas eftersom båda individerna har egna hjärnor med en egen kropp. Precis som i farscape så finns inget kosmiskt band mellan hjärnorna. Svaret blir alltså att nej de skulle inte vara samma personer men de skulle förmodligen tänka på samma sätt och må ungefär likadant.
Citera
2008-04-22, 12:56
Medlem
StefanHeterJags avatar
Allting i kroppen och medvetandet har ju med kemi och elektroniska signaler att göra.

Det räcker att ena barnet vrider på huvudet lite annorlunda än det andra så kommer signalsubstanser och annat att färdas en liten annan väg och påverka lite annorlunda, vilket i sig gör att i slutändan så blir det helt olika personligheter och tankar som skapas.

Sen så är barnen fysiskt på två olika platser, vilket gör att de på molekylnivå blir utsatta för olika störningar i form av strålning och olika former av kaos som finns om man går ner i kvantnivå.

Om du ska skjuta en laserstråle från jorden och träffa en satellit så räcker det med en milimeter fel i riktning på vapnet för att strålen ska missa satelliten med hundratals meter, på samma sätt tror jag att minsta lilla molekylära skillnad som barnen utsätts för kommer att ge stora skillnader i vilka de blir.
Citera
2008-04-22, 13:03
Medlem
Bulawayos avatar
Vad jag har lärt mig av kloningsdokumentärer är att samma genotyp aldrig manifesteras till samma fenotyp.

TS borde läsa på om begreppen genotyp och fenotyp för att förstå skillnaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in