2008-04-20, 23:07
Medlem
snömannens avatar
Budget (kr): ca 10 000 till 15 000

Hur snart behöver du datorn: Inom någon månad eller två

Användandet av datorn
-Kontorsarbete/surfande (Ja/Nej): Ja
-Bildredigering (Ja/Nej): Nej
-Videoredigering (Ja/Nej): Nej
-Musikproduktion (Ja/Nej): Nej
-Annat (ange vad):

Kommer du att att ägna dig åt spel (Ja/Nej): Ja
-Typ av spel kommer att spelas (t.ex krävande FPS, MMORPG, strategi, sportspel eller nämn titlarna): Civilization, Second Life och Entropia universe

Ska operativsystem ingå (Ja/Nej): Ja

Ska skärm ingå (Ja/Nej): Ja

Annan kringutrustning som ska ingå (t.ex mus, högtalare, tangentbord): Ja, alla tre

Har du några gamla delar som du kan använda (Ange vilka): Nej

Är du beredd att betala 1000:- mer för färdigbyggt dator? (Ja/Nej): Nej, vill ha den helt färdigbyggd

Är överklockning aktuellt (Ja/Nej): Nej

Är uppgradering aktuellt i framtiden? (Ja/Nej): Ja, vill kunna spela Second Life och Entropia universe även om de höjer kraven så småningom

Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator (Ja/Nej): Ja, en tyst dator är väldigt viktigt. Kan betala en hel del för en riktigt tyst dator.

Andra speciella krav/önskemål: Behöver kunna ansluta till trådlös internet uppkoppling, är Comhem kund
Citera
2008-04-20, 23:19
Bannlyst
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10158

Den där ska tydligen ha ett oerhört tyst nätagg, plus att den lär klara de spelen du vill spela (även i framtiden).

Är det något annat du önskar kan du ju alltid trycka på konfigurera-knappen.
Citera
2008-04-20, 23:37
Medlem
Den datorn var helt ok faktiskt, bara lägga till några högtalare som är bra, Logitechs Z-2300 tror ja bestämt dom heter och sen en skärm.

http://www.datorbutiken.com/se/defau...oduct=SAM226BW den kanske

och dessa högtalarna http://www.datorbutiken.com/se/defau...oduct=LOGZ2300
Citera
2008-04-22, 00:28
Medlem
snömannens avatar
Tack för tipsen!

Hur är det med Mac, finns det några som klarar de spel jag är intresserad av? Finns det några skäl att ens fundera på en Mac?
Citera
2008-04-22, 02:58
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Finns det några skäl att ens fundera på en Mac?
Om jag ska vara taskig mot Steve; nej egentligen inte om du ska spela.
PC = Spel, Mac = Redigering, Linux = Pro
..är ungefär vad jag fått för mig
Citera
2008-04-22, 08:26
Medlem
Naits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Tack för tipsen!

Hur är det med Mac, finns det några som klarar de spel jag är intresserad av? Finns det några skäl att ens fundera på en Mac?

Jag är nästan hundra på att dem där spelen finns till mac, men om du vill sitta med den mac så är det värt att kolla upp det först.
Dessutom är dem mkt snyggare.

Hejsan1, vill bara påpeka lite på din uppdelning av olika os/datorer.

pc = spel, redegering, surf, allmänt kontorsarbete. mac = grejar allt det där innan galant dock lite segar på spel fronten, dock så är os x ett snabbare och enligt mig smidigare och snyggare os. Linux = pro? vad menar du med pro, att alla svensson som instalerar ubuntu och sen inte gör något mer i conf-väg, hmm det kan inte riktigt kallas för pro. Men ta och pröva linux innan du uttalar dig om det.

/nait
Citera
2008-04-22, 16:07
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nait
Jag är nästan hundra på att dem där spelen finns till mac, men om du vill sitta med den mac så är det värt att kolla upp det först.
Dessutom är dem mkt snyggare.

Hejsan1, vill bara påpeka lite på din uppdelning av olika os/datorer.

pc = spel, redegering, surf, allmänt kontorsarbete. mac = grejar allt det där innan galant dock lite segar på spel fronten, dock så är os x ett snabbare och enligt mig smidigare och snyggare os. Linux = pro? vad menar du med pro, att alla svensson som instalerar ubuntu och sen inte gör något mer i conf-väg, hmm det kan inte riktigt kallas för pro. Men ta och pröva linux innan du uttalar dig om det.

/nait

Problemet med mac är väl mestadels att vissa spel inte är kompatibla har jag fått för mig, prestandan på spelen vet jag inget om där. Säkert finns många spel till mac men jag tror vissa (även stora titlar) saknas och kan vara speciellt svåra att få tag på om man laddar ner saker istället för att köpa.
Jag tänkte inte ens på Ubuntu, har aldrig riktigt räknat det som ett Linux OS utan som du säger mer något som alla som försöker vara dator-coola installerar och skryter med att dom kör Linux. Jag menar mer att 'riktiga' Linux OS:en kräver att man är lite mer 'pro' eller insatt snarare.
Citera
2008-04-25, 23:17
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan_
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10158

Den där ska tydligen ha ett oerhört tyst nätagg, plus att den lär klara de spelen du vill spela (även i framtiden).

Är det något annat du önskar kan du ju alltid trycka på konfigurera-knappen.

Intressant! Men hur kommer den att stå sig om nåt halvår eller år? Är det något intressant som är på G som man kan få om man väntar några månader?
Citera
2009-06-14, 04:53
Medlem
snömannens avatar
Det är mer än ett år sen jag ställde frågan i första inlägget i den här tråden. Nu har jag inte fått tummen ur och köpte ny dator för de ändamål jag nämnde i inlägg nummer ett. Sitter fortfarande med en dell latitude d 400 - med ett grafikkort som inte håller måttet och inte heller går att byta till ett bättre.

Så, har det hänt något under året som gått?

Och hur ser ni på att köpa en bärbar som klarar det jag har efterlyst? Kan i och för sig tänka mig en stationär men en bärbar ger trots allt en viss frihet, t ex om man vill sitta ute på balkongen en fin sommarkväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in