• 1
  • 2
2008-04-20, 18:15
Medlem
Bartman777s avatar
när man gör en bend på en sträng så går ju tonen upp tex ett halvt tonsteg, men går det att benda så att det går ner ett halvt tonsteg istället?
Citera
2008-04-20, 18:19
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
när man gör en bend på en sträng så går ju tonen upp tex ett halvt tonsteg, men går det att benda så att det går ner ett halvt tonsteg istället?

Nej.

Du kan svaj-arma.

Det var en jäkla rolig fråga egentligen, haha.
Citera
2008-04-20, 18:21
Medlem
DK333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777

Eftersom strängen spänns när du bänder den går tonen alltid upp. För att gå ner måste strängen bli slakare.
Citera
2008-04-20, 18:30
Medlem
Jiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av DK333
För att gå ner måste strängen bli slakare.

Äh vad ni är pessimistiska.

Säg att vill spela ett A# och sedan ner till A. Sätt fingrarna på 14:e bandet på G-strängen och böj upp 1/2 utan att spela på strängen. Slå nu an tonen (som är ett A#) och släpp den långsamt ner till A.

Så.
Citera
2008-04-20, 18:33
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jii
Äh vad ni är pessimistiska.

Säg att vill spela ett A# och sedan ner till A. Sätt fingrarna på 14:e bandet på G-strängen och böj upp 1/2 utan att spela på strängen. Slå nu an tonen (som är ett A#) och släpp den långsamt ner till A.

Så.

haha! det var ju coolt hehe

tack för alla svaren, även om vissa var pessimistiska, haha :P
skämt åsido, tack iaf hehe
Citera
2008-04-20, 18:43
Medlem
Noetlovskijs avatar
Ska man vara noggran så heter det Release när man låter tonen återgå till sitt ursprungsläge.

Nä, nu var jag jävlig.
Senast redigerad av Noetlovskij 2008-04-20 kl. 18:53.
Citera
2008-04-20, 19:23
Medlem
Man trycka på halsen, böja den alltså. Inte att rekommendera om man är rädd om sin gitarr.
Citera
2008-04-20, 19:40
Medlem
erik_ande_85s avatar
Om du böjer strängen uppåt så blir det högre ton, om du böjer strängen nedåt blir den en lägre, det vet väl alla?
Citera
2008-04-20, 19:51
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diemon!
Man trycka på halsen, böja den alltså. Inte att rekommendera om man är rädd om sin gitarr.
Nu är du feg.. Jag brukar "bända neråt" på just det sättet.. annars är det ett snyggt sätt att få vibrato på när du spelar flagioletter.
För bra exempel på att använda bend och release och svajarm ihop kan jag bara rekomendera skivan Amused to death med Roger Waters, Jeff Becks gitarrlir där är gudomligt.. Han gör ett solo på jag tror det är spår 10 där han verkligen jobbar med detta.

Om folk är intresserade är det bara att skicka pm så sparkar jag upp en mp3a.
Citera
2008-04-20, 22:20
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik_ande_85
Om du böjer strängen uppåt så blir det högre ton, om du böjer strängen nedåt blir den en lägre, det vet väl alla?

Det var ganska uppenbart för mig också...inte för somliga antar jag
Citera
2008-04-20, 22:25
Medlem
nkwtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace

Jag hoppas du skojjar...

För att få en lägre ton måste strängen (som redan påtalats) bli slakare. När du böjer strängen (spelar ingen roll om det är upp eller ner) så blir den mer spänd.

Enda sättet att få ner tonen är genom att "releasea" eller använda svajjen (vilket också redan påtalats)
Citera
2008-04-20, 22:36
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace

Instämmer med föregående talare och hoppas att du skojar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in