2008-04-20, 17:10
Medlem
gastlys avatar
Att det är olagligt att tillverka egen sprit vet väl alla, men hur är det med förtäringen av densamma? Är det också olagligt? Om jag blir bjuden på en drink som jag vet innehåller olagligt tillverkad sprit har jag begått ett brott då? Och hur är det med innehav - har det någon betydelse om jag köpt eller fått det hembrända?
2008-04-20, 17:42
Medlem
klybans avatar
Det var inte olagligt innan, hur det är idag vet jag inte googla och se om det kommer upp nått.

Varför det var inte olagligt innan var för att poliserna lättar skulle få reda på vem som gjord HB trodde dom då.
Fattar inte vad det skulle göra för skillnad.
Bättre hade ju varit att det är olagligt men tjalla dom så strök man deras innehav av HB, hade varit betydligt effektivare.
2008-04-20, 18:05
Medlem
tripleas avatar
Svartsprit är olaglig att inneha, men inte att förtära. Det spelar ingen roll om du har gjort, köpt eller fått spriten.

Alkohollag (1994:1738)

10 kap. Ansvar m.m.

1 § Den som
1. olovligen tillverkar sprit eller spritdrycker,
2. bereder mäsk i uppenbart syfte att olovligen tillverka sprit eller spritdrycker eller
3. förvärvar, innehar, forslar, döljer eller förvarar sprit eller spritdrycker, som är olovligt tillverkade, eller mäsk, som är avsedd för olovlig tillverkning av sprit eller spritdrycker,
döms till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1999:1001).

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19941738.HTM

Observera dock, lite längre ned i samma kapitel:

8 § Är gärning som avses i 1, 2 och 4 - 7 §§ att anse som ringa, skall inte dömas till straff.
Senast redigerad av triplea 2008-04-20 kl. 18:08.
2008-04-20, 19:45
Medlem
Du behöver nog inte oroa dig att farbror blå tar dig för att ha smakat en grogg med hb i.

att inneha ger dig böter spelar ingen roll vad du säger vart du fått den ifrån.
2008-04-21, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Du behöver nog inte oroa dig att farbror blå tar dig för att ha smakat en grogg med hb i.

att inneha ger dig böter spelar ingen roll vad du säger vart du fått den ifrån.
Inte helt sant faktiskt. Teoretiskt sett kan du ju om du lyckats skaffa något slags kvitto på det komma undan med att du köpt/fått det i t.ex spanien där det är lagligt.

Tull-lagarna låter dig ta in starksprit oavsett om det är hb eller köpesprit.

Det man egentligen rent teoretiskt då skulle kunna göra är ju faktiskt att ha en laglig apparat, t.ex en vattendestillator och se till att du bara har 5 liter hemma hela tiden och säga att du fått det av en vän i spanien och uppvisa ett tullkvitto.

Huruvida detta skulle kunna gå igenom i rätten har jag dock ingen aning om.
2008-04-21, 08:03
Medlem
tripleas avatar
Fast du får ju inget kvitto av tullen när du för in din femlitersdunk, eftersom det är fritt att föra in alkohol för personligt bruk från andra EU-länder. Be din spanske vän skriva ett kvitto eller ett gåvointyg i stället.
2008-04-21, 12:56
Medlem
Får väll säga att man varit i spanien sen visa upp kvitto på en flygbiljet?
De skulle va mest troligt inte ett kvitto från nån snubbe 500 mil härifrån.
2008-04-21, 13:11
Moderator
vfs avatar
Detta har inget med Hembränning och dryckestillverkning att göra.
Testa juridik/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in