• 1
  • 2
2008-04-20, 01:48
Medlem
Gustavuss avatar
För några år sedan inträffade en svår bussolycka på E18 mellan Örebro och Karlskoga med många döda, det var minst sex döda om jag minns rätt.

Nämnda sträcka sägs vara svårt olycksdrabbad, så därför håller man på och bygger en ny motorväg där. Den olycka jag söker efter var på den del av E18 som går över Kilsbergen, alltså den svåra delen med väldigt mycket uppförsbackar i tät skog.

Givetvis har jag googlat, men det närmaste jag kommit var bussolyckan utanför Arboga, då nio personer omkom. Men det är en annan olycka jag söker.

Någon som kan ge ett bättre svar?
Citera
2008-04-20, 03:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavus
För några år sedan inträffade en svår bussolycka på E18 mellan Örebro och Karlskoga med många döda, det var minst sex döda om jag minns rätt.

Nämnda sträcka sägs vara svårt olycksdrabbad, så därför håller man på och bygger en ny motorväg där. Den olycka jag söker efter var på den del av E18 som går över Kilsbergen, alltså den svåra delen med väldigt mycket uppförsbackar i tät skog.

Givetvis har jag googlat, men det närmaste jag kommit var bussolyckan utanför Arboga, då nio personer omkom. Men det är en annan olycka jag söker.

Jag hittar bara dessa svårare bussolyckor:

2001, september, Indal norr om Sundsvall. Sex omkomna
2002, juni, Råneå, två omkomna
2003, januari, mellan Fagersta och Ängelsberg, sex omkomna
2006, januari, Arboga, nio omkomna
2007, februari, Rasbo, sex omkomna,

Om det inte är någon av dessa så måste olyckan inträffat före år 2000.
Citera
2008-04-20, 09:28
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavus

Jag undrar om det inte skedde en bussolycka utanför Villingsberg när jag låg i lumpen... isåfall var det 98-99.
Citera
2008-04-20, 09:39
Medlem
Förbannads avatar
Har sökt som en dåre nu och hittar ingen relevant träff. Dåligt att man inte kan googla fram ett bra svar när man har så pass mycket information om det inträffade.
Citera
2008-04-20, 09:44
Medlem
Germanpilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Jag undrar om det inte skedde en bussolycka utanför Villingsberg när jag låg i lumpen... isåfall var det 98-99.

Tänker du på den grupp fritidselever med ledare som färdades med en minibuss mot Örebro efter ett besök på Bodaborg i Karlskoga? I så fall är det den plats som bullybrugd nämner, Villingsberg.
Citera
2008-04-20, 09:47
Medlem
Germanpilsners avatar
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9902/27/mini.html
Citera
2008-04-20, 13:31
Medlem
hårdkårs avatar
Var det inte ett praktpucko som fick sladd på sin fläsk-BMW med breda slicks. Mitt i den smällkalla vinter med snö på vägen hade inte den mötande minibussen någon annanstans att ta vägen än i sidan på BMWn. Vilket medförde att ansenlig mängd folk avled och att vi fick en vinterdäckslag i Sverige? Om jag inte missminner mig.
Citera
2008-04-20, 18:50
Medlem
Gustavuss avatar
Tack för hjälpen.

Aha, var det så långt bak i tiden som 1999? Och det var en minibuss och inte en stor buss. Hur som helst, en läskig krasch...

Att jag frågar beror på att jag och en annan snackade om den nya motorvägen över Kilsbergen, och så hände ju bussolyckan i Spanien i går. Det gjorde att jag kom i håg en bussolycka av något slag utanför Örebro, eller snarare Karlskoga.
Citera
2008-04-20, 18:52
Medlem
supermassives avatar
Jaså så vissa här bor nära eller kanske t.o.m. i Karlskoga. Trevligt!

OnT: Dock har jag själv bara svaga minnen i från olyckan.
Citera
2008-04-20, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hårdkår
Var det inte ett praktpucko som fick sladd på sin fläsk-BMW med breda slicks. Mitt i den smällkalla vinter med snö på vägen hade inte den mötande minibussen någon annanstans att ta vägen än i sidan på BMWn. Vilket medförde att ansenlig mängd folk avled och att vi fick en vinterdäckslag i Sverige? Om jag inte missminner mig.

Nej inget praktpucko i fläsk-BMW den gången.

Som Aftonbladet-länken ovan säger, så var det en VW-buss med dåliga däck som sladdade in i en mötande lastbil/tradare, som var lastad med polyuretanisolerade fjärrvärmerör, varvid båda ekipagen fattar eld och nio personer omkommer.

För övrigt så kommer det inte att byggas motorväg vid olycksplatsen, motorvägen kommer att sluta ca 25 km väster om Örebro. Sträckan vid olyckplatsen är inte ens vajerväg, Skandal!!
Citera
2008-04-20, 21:41
Medlem
Martinsons avatar
Faktum är att jag tycker sträckan Örebro - Karlskoga är riktigt läskig att åka, smal väg, mycket skog och mycket backkrön.
Citera
2008-04-20, 22:43
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinson
Faktum är att jag tycker sträckan Örebro - Karlskoga är riktigt läskig att åka, smal väg, mycket skog och mycket backkrön.

Nja, så läskig är den inte. Inte vad jag kommer på i alla fall. Sträckan däremellan är skön att sova i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in