• 1
  • 2
2008-04-19, 20:11
Medlem
Vi är 4 stycken som skall ner till Österrike nu i sommar och kolla på EM.
Funderar på att hyra husbil till detta då det verkar väldigt smidigt.
Datumen vi tänkt oss är 16-22 juni.

Problemet är att de flesta brukar hyra fre - fre och eftersom fre 20 juni är midsommarafton så måste man lämna bilen dagen innan, dvs 19:e och det blir alldelles för tidigt.
Går det att rubba på dessa regler tro?

Har någon nägra tips på ett bra företag som hyr ut i Jönköpingstrakten (inga problem att åka en bit heller) alternativt någon som kan hyra ut privat?
Citera
2008-04-19, 23:10
Medlem
Jag vet inget om att hyra husbilar men jag misstänker att broavgifter och färjebiljetter är mycket dyrare för en husbil än för en personbil vilket skulle göra att det blir billigare om man hyr i Tyskland och tar sig dit per personbil. Dessutom är väl midsommar en svensk företeelse så tyskarna borde inte ha några specalregler.
---/T
Citera
2008-04-20, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samoht
Jag vet inget om att hyra husbilar men jag misstänker att broavgifter och färjebiljetter är mycket dyrare för en husbil än för en personbil vilket skulle göra att det blir billigare om man hyr i Tyskland och tar sig dit per personbil. Dessutom är väl midsommar en svensk företeelse så tyskarna borde inte ha några specalregler.
---/T

Där har du ju faktiskt en tanke, värt att kolla upp!
Nästa fråga, någon som vet hur man hyr en bra husbil billigt i tyskland? =)
Citera
2008-04-20, 15:16
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delvan
Hyra husbil en vecka i sommar, vart?
Vi är 4 stycken som skall ner till Österrike nu i sommar och kolla på EM.

Om du vet vart du skall, varför frågar du här?

/capmac
Citera
2008-04-20, 16:36
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
TS kanske undrar var man ska hyra husvagnen?
Citera
2008-04-20, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Om du vet vart du skall, varför frågar du här?

/capmac

Jag hoppas att du inte menar allvar?
Citera
2008-04-20, 18:57
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Jag hoppas att du inte menar allvar?

Jag hoppas DU kan skilja på var och vart?

Rubriken frågar ju vart, och den enda vettiga tolkiningen måste ju vara vart han skall åka.
Citera
2008-04-20, 20:03
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Alla kanske inte skriver med 100% korrekt svenska - något man borde upptäcka på detta forum, även om man inte varit medlem så länge.

till dig
Citera
2008-04-21, 02:51
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
.. även om man inte varit medlem så länge.

Ja det är ju verkligen jag som skall anpassa mig för att ni nybörjare här inte kan skriva en vettig rubrik....

För att lägga till något mer informativt, så kan jag säga att vägavgiften i t ex Österrike är samma för alla lätta fordon upp till 3,5 ton, så det blir inte dyrare. Över det blir det dyrt och krångligt, men det är väl knappast aktuellt.

/capmac
Citera
2008-04-21, 07:59
Medlem
Citat:

Rubriken frågar ju vart, och den enda vettiga tolkiningen måste ju vara vart han skall åka.

Vart vi ska åka och hyra husbil kanske?
Citera
2008-04-21, 08:00
Medlem
Citat:
Ja det är ju verkligen jag som skall anpassa mig för att ni nybörjare här inte kan skriva en vettig rubrik....

För att lägga till något mer informativt, så kan jag säga att vägavgiften i t ex Österrike är samma för alla lätta fordon upp till 3,5 ton, så det blir inte dyrare. Över det blir det dyrt och krångligt, men det är väl knappast aktuellt.

/capmac

En av husbilarna vi tittat på (den som är mest aktuell) väger faktiskt över 4 ton, blir det mkt dyrare?
Citera
2008-04-21, 08:17
Medlem
Mulas avatar
Citat:
En av husbilarna vi tittat på (den som är mest aktuell) väger faktiskt över 4 ton, blir det mkt dyrare?

Dels blir det det då många avgifter är anpassade till bilar under 3.5t och blir högre för bilar över 3.5t. Dessutom så får ni mer strul med andra saker, tex i Österrike måste ni ha en tracker i bilen och måste börja betala vägavgifter.

http://caravanclub.se/index.php?opti...=483&Itemid=28

Sedan kan det bli tjafs om körkort om polisen kollar er och vet vad som gäller. En husbil över 3.5t går ju som Pb2 dvs man får köra på B-kort som är taget före 1996. Dock vet jag inte om detta är känt eller ens infört i alla EU-länder.
Kolla förresten att den inte är registrerad som lastbil, då måste ni ju ha C-kort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in