• 1
  • 2
2008-04-19, 18:48
Medlem
GoodToHaveAmids avatar
Jag är dålig på hårdvara, men tycker om att spela. Spelar Total war 2, Cod 4 m.m. Har nu funderat på att uppdatera till hösten. Vilken komponent bör prioriteras?

Detta har jag:

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz
Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB
MSI P965 NEO-F, P965, Socket-775
Gainward GeForce 7600GT 256MB
Soundblaster X-fi Xtreme Audio
NorthQ 4001AL, 400W
Kör windows xp pro.

tack på förhand
Citera
2008-04-19, 18:52
Medlem
Dreass avatar
Grafikkortet helt klart
Citera
2008-04-19, 18:53
Medlem
realbigfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodToHaveAmid
Jag är dålig på hårdvara, men tycker om att spela. Spelar Total war 2, Cod 4 m.m. Har nu funderat på att uppdatera till hösten. Vilken komponent bör prioriteras?

Detta har jag:

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz
Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB
MSI P965 NEO-F, P965, Socket-775
Gainward GeForce 7600GT 256MB
Soundblaster X-fi Xtreme Audio
NorthQ 4001AL, 400W
Kör windows xp pro.

tack på förhand

Komponenter som alltid bör prioriteras vid uppgradering är processor, minne samt grafikkort. Oftast måste du köpa ett nytt moderkort till detta (ifall din dator är relativt gammal). Grafikkortet bör prioriteras i ditt fall.

Om du vill uppgradera men inte köpa en ny dator, kolla då på uppgraderingspaket.

Exempel:
https://www.datorbutiken.com/se/Navi...?Product=UPA58
Citera
2008-04-19, 20:30
Medlem
ronnebacks avatar
köp ett Geforce 8800gt så har du ett bra kort som håller ett tag och fortfarande borde vara ganska prisvärt.

exempel:
http://www.datorbutiken.com/se/defau...ct=ASN88GT-256
Citera
2008-04-19, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realbigfish
Komponenter som alltid bör prioriteras vid uppgradering är processor, minne samt grafikkort. Oftast måste du köpa ett nytt moderkort till detta (ifall din dator är relativt gammal). Grafikkortet bör prioriteras i ditt fall.

Om du vill uppgradera men inte köpa en ny dator, kolla då på uppgraderingspaket.

Exempel:
https://www.datorbutiken.com/se/Navi...?Product=UPA58

Jag kunde inte låta bli, alltså det är typ alla grejor du nämnde i en dator som han behöver uppgradera.
Citera
2008-04-20, 01:59
Medlem
Trollunges avatar
Kör du Vista?
Isåfall i med mer minne, 4Gb minst (kolla vad ditt moderkort klarar av först) och nytt grafikkort. Bättre att börja med det, det kanske räcker och då sparar du pengar. Känns det fortfarande segt så köp ny processor och moderkort.
Citera
2008-04-20, 02:04
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollunge
Kör du Vista?
Isåfall i med mer minne, 4Gb minst (kolla vad ditt moderkort klarar av först) och nytt grafikkort. Bättre att börja med det, det kanske räcker och då sparar du pengar. Känns det fortfarande segt så köp ny processor och moderkort.

4gb minst? var får du det ifrån? 2gb räcker gott till vista.
Citera
2008-04-20, 02:39
Medlem
Trollunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skullhead
4gb minst? var får du det ifrån? 2gb räcker gott till vista.

Ja det räcker, men jag gjorde själv en uppgradering för några månader sedan från 2 till 4Gb och märkte en stor skillnad i prestanda och nu överdriver jag inte.

Tyvärr är 4Gb max på mitt moderkort, hade det varit 8Gb max hade jag haft det för minnena kostar ju ingenting nuförtiden.
Citera
2008-04-20, 02:41
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ja det räcker, men jag gjorde själv en uppgradering för några månader sedan från 2 till 4Gb och märkte en stor skillnad i prestanda och nu överdriver jag inte.

Tyvärr är 4Gb max på mitt moderkort, hade det varit 8Gb max hade jag haft det för minnena kostar ju ingenting nuförtiden.

Okej, kör du med tunga program? kan inte tänka mig att det gör någon skillnad för standard användaren
Citera
2008-04-20, 02:49
Medlem
Trollunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skullhead
Okej, kör du med tunga program? kan inte tänka mig att det gör någon skillnad för standard användaren

Nej jag gör faktiskt inte det. Jag är nog "normal användaren"
Vista tar mycket minne och du verkar ha svårt att tro mig men jag lovar, du får en märkbar skillnad.

Jag surfar mest, kollar mail, kör lite open office och nångång per vecka åker Photoshop upp för lite småbilder. Men en minnesökning till 4Gb på Vista är verkligen värt priset! Ska försöka hitta någon länk där du kanske kan få se det svart på vitt så att säga.
Citera
2008-04-20, 02:51
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Nej jag gör faktiskt inte det. Jag är nog "normal användaren"
Vista tar mycket minne och du verkar ha svårt att tro mig men jag lovar, du får en märkbar skillnad.

Jag surfar mest, kollar mail, kör lite open office och nångång per vecka åker Photoshop upp för lite småbilder. Men en minnesökning till 4Gb på Vista är verkligen värt priset! Ska försöka hitta någon länk där du kanske kan få se det svart på vitt så att säga.

Jag har 1gb och tycker det flyter på helt okej, visst kan det vara lite segt ibland när man öppnar massor med saker samtidigt. Man tycker att 2gb borde räcka finfint till allt, men jag tror dig finns ingen anledning att ljuga om något sådant
Citera
2008-04-20, 02:55
Medlem
Trollunges avatar
Nu hittar jag inget snabbt och ser i kors
Men du får tro mig eller inte, men tänk även så här, att om du med ett USB minne "readyboost" kan speeda upp Vista, tror du inte att 2gb extra internminne som arbetar snabbare också kan göra det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in