• 1
  • 2
2008-04-18, 20:50
Medlem
Adversariuss avatar
Lite problem med XP här... Jag avslutade just en session GTA: San Andreas(som för övrigt brukar få hela jävla datorn att hänga sig i tid och otid) och fann att alla ikoner på skrivbordet och i startmenyn försvunnit, vilket innebär att alla programikoner ersatts med antingen den vita, fyrkantiga .exe-ikonen, eller ikonen med det där A4-arket med små symboler på, den som man kan se på filer med konstiga format som bara typ spel/skumma program kan läsa. Endast iTunes, papperskorgen och FrostWire har fått behålla sina ikoner. Jag har startat om datorn två gånger men problemet kvarstår. Vad kan jag göra? Måste jag avinstallera nämnda spel?
Citera
2008-04-18, 22:43
Medlem
Seriouskais avatar
Det finns säkert någon enkel lösning, som jag tyvärr inte kan ge dig dock.

Prova att byta teman kanske? Du vet, högerklicka på skrivbordet o ta egenskaper, kolla runt lite.

Själv har jag problem med att få vissa filer visa rätt ikoner, avi visar nero fast jag öppnar dom med vlc, störigt värre!

Edit: Tror förövrigt inte att det är spelets fel, såvida du inte har någon skummis version med virus eller nåt jobbigt. Knappt trovärdigt dock.
Citera
2008-04-18, 22:45
Medlem
Förbannads avatar
Testa att högerklicka på skrivbordet och ta tryck på "uppdatera". Eller så kan du ju testa att högerklicka på skrivbordet och ta "ordna ikoner efter..." sedan "visa skrivbordsikoner".

Tveksamt om ovanstående fungerar, men värt ett försök. Låter skumt.
Citera
2008-04-18, 23:15
Medlem
Seriouskais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Förbannad
Tveksamt om ovanstående fungerar, men värt ett försök. Låter skumt.

Håller med dig, jag är också tveksam men fyfan datorer är ett jävla mög ibland när dom ska krångla.

Tanken slog mig att ikonerna kanske försvunnit från någon windows mapp, om det är möjligt? Mysteriet fortgår!
Citera
2008-04-18, 23:49
Medlem
d00rkeys avatar
Funkar det inte ens med rebuild icons i TweakUI?

(Om du inte har det programmet (tillägget) så finns det någonstans på Microsofts webbplats. Observera då att du bör köra v2.10 för WinXP med SP1 eller senare.)
Citera
2008-04-19, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seriouskai
Håller med dig, jag är också tveksam men fyfan datorer är ett jävla mög ibland när dom ska krångla.

Tanken slog mig att ikonerna kanske försvunnit från någon windows mapp, om det är möjligt? Mysteriet fortgår!

OT: Tycker du är väldigt "mög" som byter avatar.

Funkar genvägarna som dom ska annars då? Alltså kan du använda dom?
Citera
2008-04-19, 01:34
Medlem
Seriouskais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RibbanMsn
OT: Tycker du är väldigt "mög" som byter avatar.

Funkar genvägarna som dom ska annars då? Alltså kan du använda dom?

OT: Vad gör det om jag byter avatar?

OnT: Statusrapport, har du funnit någon lösning på problemet ännu?
Citera
2008-04-19, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seriouskai
OT: Vad gör det om jag byter avatar?

OnT: Statusrapport, har du funnit någon lösning på problemet ännu?

OT: Du ser inte ut som vanligt och då blir det "fel"
Ont: Det vill jag också veta
Citera
2008-04-19, 02:46
Medlem
Seriouskais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RibbanMsn
OT: Du ser inte ut som vanligt och då blir det "fel"
Ont: Det vill jag också veta

Haha ok det kan jag förstå, då ska du vara glad att du inte känner mig irl, för som många jag känner har sagt till mig så är jag nog fan den mest ombytliga dom känner, ena veckan kan jag se ut och passa perfekt som raggare, nästa vecka är jag synthare, nästa igen värsta stekaren :P

Jag byter inte stil ofta, men jag har alltså inga problem som helst med att passa in i vilken stil jag än väljer

Sorry för offtopic
Citera
2008-04-19, 12:11
Medlem
Adversariuss avatar
Nu ska vi se här... Jo, så här var det: igår kväll efter att jag postat gjorde jag följande med ikonerna på skrivbordet: Högerklick > Egenskaper > Byt ikon, och så ställde jag bara in den vanliga ikonen. Detta funkade på alla utom två, som inte hade Byt ikon-alternativet. Ikonerna i startmenyn förblev dock mystiskt försvunna. Sedan märkte jag lite senare på kvällen att alla ikoner återkommit, både på skrivbordet och i menyn, och allt var frid och fröjd. Nu satte jag dock på datorn igen, och märkte att startmenyns ikoner på nytt försvunnit, samt de två skrivbordsikoner som inte gick att utföra Byt ikon på. Resten, de jag bytte för hand, är kvar.

Jag uppskattar alla tips, men inget tycks ha funkat. Temabyten funkade inte, inte heller uppdatera skrivbordet eller dölja/visa skrivbordsikoner. Genvägarna funkar som de ska, kan jag tillägga, så det är inget allvarligt problem, men högst irriterande i min mening. TweakUI, vad det nu är, låter väldigt ambitiöst... Kanske får jag leva med att ikonerna i startmenyn inte dyker upp förrän sent under sessionen. Men det är förbannat skumt...
Citera
2008-04-19, 12:21
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
/.../ TweakUI, vad det nu är, låter väldigt ambitiöst... Kanske får jag leva med att ikonerna i startmenyn inte dyker upp förrän sent under sessionen. Men det är förbannat skumt...
TweakUI är definitivt inget som är överambitiöst i alla fall.. För min del går det inte att ha datorn över huvud taget utan detta lilla eminenta program. Du kan läsa mer och ladda ner på annoyances.org/exec/show/tweakui.

Edit: Här kan du läsa mer om vad man kan göra med TweakUI på en XP-dator. Bla a (överst i listan) hur man återställer ikonerna..
Senast redigerad av d00rkey 2008-04-19 kl. 12:29.
Citera
2008-04-19, 12:24
Medlem
Adversariuss avatar
Hatten av till dig, d00rkey, TweakUI visade sig funka perfekt! Alla ikoner har återvänt i all sin prakt. Många tack ska du ha!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in