• 1
  • 2
2008-04-18, 16:15
Medlem
von_Ss avatar
När jag var liten var jag iväg med farsan och metade sutare i en tjärn. Det var ju riktigt kul då de var relativt stora och stretade emot skapligt. Så tänkte prova på det snart igen.

Men frågan är om man kan ha dom till nånting? Tycker de verkar äckliga med allt sitt svarta klägg. Men har ändå hört att det går bra att äta dem. Annars duger de som kräftbete kanske? Eller så får man väl slänga i dem igen helt enkelt.

Så var det ju 10 år sen kanske man fiskade såna. Stod bara vid sjön och metade med vanligt metspö. Håller de till inne vid land eller kanske man ska satsa på kastflöte? Hela tjärnen är väldigt grund.

Så tips för fiskemetod och användning av dessa äckelsutare önskas
Citera
2008-04-18, 16:33
Medlem
Salachtins avatar
http://biphome.spray.se/tench/sutare.html beskriver det något seriösare sutarfisket någorlunda väl. Annars fungerar det att ta ett 6-meters toppknutet metspö, vandra omkring vid en sutarsjö någon sommarkväll tills man ser bubblor i ytan, och där bedriva bottenflötmete med en mask på kroken. Eller så använder man ett vanligt haspelspö till metoderna som beskrivs i länken.
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Men har ändå hört att det går bra att äta dem.
Visst går det, men fy fan, blir nog svårt att få det gott.
Citera
2008-04-18, 16:42
Medlem
madagaskars avatar
sutaren anses av många vara en delikatess , fast och fint kött med lite ben.
Citera
2008-04-18, 16:58
Medlem
klybans avatar
Man sumpar sutaren eller lägger den i mjölk över nattan(om du ska äta så får du läsa nogrannare med tid och så).
Då kommer sutaren bli av med sin dysmak.

Vad är det för svart kägg du pratar om?
Visst dom har lite slem, men något klägg har jag då aldrig sett.
Ålen däremot den har rikligt med klägg
Citera
2008-04-18, 18:06
Medlem
osiss avatar
Jag vet inte om det stämmer men jag har alltid fått höra att sutare är en ädelfisk. Dock har jag aldrig provat att äta dom men jag funderar starkt på att kasta en i röken i sommar.

Sutarfiske är en mycket trevlig sysselsättning om man inte har ont av mygg. Det är en relativt enkel fisk att fånga. Som utrustning rekomenderar jag 3 kastspön med enkla hemknutna tackel bestående at 3 krokar med 20cm mellanrum på en lina. Längst ner sätter du ett sänke. Det är alltså bottenmete det handlar om. Om din tjärn inte har en botten som funkar ihop med bottenmete så går det säkert att meta vanligt också. Kruxet är att den lämpligaste tidpunkten är precis när det mörknar så det kan vara svårt att se flötet. Vid denna tidpunkt söker de sig in mot land så man behöver inte kasta så långt. Sätt en liten plinga i varje spöspets, agna med lite olika beten, knäck en öl och njut. Du kommer ha stora problem med mört och abborre det första men när mörkret faller blir dessa mindre aktiva och sutaren tar över. Min erfarenhet är att de kommer alla på en gång så det kan bli fullt upp ett tag.
Citera
2008-04-18, 18:25
Medlem
klybans avatar
En ädelfisk?
Trodde att ädelfisk var laxfiskar(fettfena).

Är det inte så??

Om man har problem med mört och abborre så går man bara över till boillers av lite mindre storlek än man har till karp, har man inget annat så går det säkert bra också.
Kör gärna hår också på boillern.
Citera
2008-04-18, 21:55
Medlem
Bottenmete tycker jag är onödigt svårt att köra på sutare, du ska ha vanligt kastmete med wagglerflöte, altså ett flöte som är långt, smalt och väldigt känsligt, för sutaren gör såkallade lyftnapp. Flötet åker upp och vandrar iväg, då är det dags att kroka den.

Det vanligaste och bästa betet är majs. Köp några burkar majs och mäska med typ 2 nävar på nån kvadratmeter där du sen lägger flötet/flötena. Sen kan man köra med maggot och mer avancerat mäsk om man vill med de är lite overkill. Var försiktig med att mäska förmkt bara. Då försvinner ditt bete i mängden och sutarna blir mätta. Tänk också på att ha ganska liten krok.

Det roliga med att meta sutare är att man märker när den kommer till platsen. Du kommer se bubblor på ytan och sen är det bara vänta på nappet Är det en lite mindre och grund sjö kan du meta nära stranden. Du behöver inte komma ut så mkt. Sutaren gillar å böka runt i växtlighet så meta gärna på ett ställe där de är mkt växter. Fast är det en grund sjö så är väl de mesta beväxt antar jag. En annan bra sak att ha i minnet är att platsen man har sitt flöte på inte får ha för mkt växter eftersom sutaren är snabb som fan och bökar ner sig i växterna när man har den på kroken. Och då tappar man den nästan alltid. Så lite fritt vatten måste man ha.

Jag har aldrig käkat sutare, har hört att den ska smaka skit så jag sätter alltid tillbaka mina. Men de ska tydligen vara vanligt att man käkar dom i Östeuropa. Kräftbete ska du inte ha dom till, kräftbete ska vara mört eller möjligtvis braxen.

Ädelsfisk är förövrigt fiskar med fettfena.
Citera
2008-04-18, 22:29
Medlem
osiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
En ädelfisk?
Trodde att ädelfisk var laxfiskar(fettfena).

Är det inte så??

Jo jag tror det också. Dock så har min far + en annan fiskeintresserad släkting (typ 80 år nu) alltid kallat sutare för ädelfisk. Men om man jämför med brax så är ju sutaren mycket finare både på in och utsidan.

Efter lite googling så verkar det som att många sidor skriver att et är en fin matfisk. det kan ju aldrig skada att provsmaka den.
Citera
2008-04-18, 23:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osis
Jo jag tror det också. Dock så har min far + en annan fiskeintresserad släkting (typ 80 år nu) alltid kallat sutare för ädelfisk. Men om man jämför med brax så är ju sutaren mycket finare både på in och utsidan.

Efter lite googling så verkar det som att många sidor skriver att et är en fin matfisk. det kan ju aldrig skada att provsmaka den.
Det är en underskattad matfisk, många andra fiskar också.
Röktbrax har jag ätit, även ungsstek bra och de bägge har smakat helt utsökt.
Brax kan i vissa fall behöva sumpning, sutare behöver det garanterat eftersom det är en bottenlevande fisk.
Eller mjölk behandling.
Citera
2008-08-11, 14:31
Medlem
Sutare fungerar visst ypperligt till kräftfiske, i motsats till vad någon annan skrev. Jag har fiskat kräftor på sutare i många år och det funkar precis lika bra som mört och annan vitfisk.
Citera
2008-08-11, 19:18
Medlem
Har fiskat mycket sutare och kan säga att det är en väldigt god fisk att röka!
Citera
2018-07-12, 05:00
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Sutare rockar fett! Någon fler som är på sutarpass i sommar? Väntar fortfarande på att ta min första, har en bra känsla för idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in