Bottenmete tycker jag är onödigt svårt att köra på sutare, du ska ha vanligt kastmete med wagglerflöte, altså ett flöte som är långt, smalt och väldigt känsligt, för sutaren gör såkallade lyftnapp. Flötet åker upp och vandrar iväg, då är det dags att kroka den.
Det vanligaste och bästa betet är majs. Köp några burkar majs och mäska med typ 2 nävar på nån kvadratmeter där du sen lägger flötet/flötena. Sen kan man köra med maggot och mer avancerat mäsk om man vill med de är lite overkill. Var försiktig med att mäska förmkt bara. Då försvinner ditt bete i mängden och sutarna blir mätta. Tänk också på att ha ganska liten krok.
Det roliga med att meta sutare är att man märker när den kommer till platsen. Du kommer se bubblor på ytan och sen är det bara vänta på nappet

Är det en lite mindre och grund sjö kan du meta nära stranden. Du behöver inte komma ut så mkt. Sutaren gillar å böka runt i växtlighet så meta gärna på ett ställe där de är mkt växter. Fast är det en grund sjö så är väl de mesta beväxt antar jag. En annan bra sak att ha i minnet är att platsen man har sitt flöte på inte får ha för mkt växter eftersom sutaren är snabb som fan och bökar ner sig i växterna när man har den på kroken. Och då tappar man den nästan alltid. Så lite fritt vatten måste man ha.
Jag har aldrig käkat sutare, har hört att den ska smaka skit så jag sätter alltid tillbaka mina. Men de ska tydligen vara vanligt att man käkar dom i Östeuropa. Kräftbete ska du inte ha dom till, kräftbete ska vara mört eller möjligtvis braxen.
Ädelsfisk är förövrigt fiskar med fettfena.