• 1
  • 2
2008-04-18, 16:15
Medlem
von_Ss avatar
Nr jag var liten var jag ivg med farsan och metade sutare i en tjrn. Det var ju riktigt kul d de var relativt stora och stretade emot skapligt. S tnkte prova p det snart igen.

Men frgan r om man kan ha dom till nnting? Tycker de verkar ckliga med allt sitt svarta klgg. Men har nd hrt att det gr bra att ta dem. Annars duger de som krftbete kanske? Eller s fr man vl slnga i dem igen helt enkelt.

S var det ju 10 r sen kanske man fiskade sna. Stod bara vid sjn och metade med vanligt metsp. Hller de till inne vid land eller kanske man ska satsa p kastflte? Hela tjrnen r vldigt grund.

S tips fr fiskemetod och anvndning av dessa ckelsutare nskas
Citera
2008-04-18, 16:33
Medlem
Salachtins avatar
http://biphome.spray.se/tench/sutare.html beskriver det ngot serisare sutarfisket ngorlunda vl. Annars fungerar det att ta ett 6-meters toppknutet metsp, vandra omkring vid en sutarsj ngon sommarkvll tills man ser bubblor i ytan, och dr bedriva bottenfltmete med en mask p kroken. Eller s anvnder man ett vanligt haspelsp till metoderna som beskrivs i lnken.
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Men har nd hrt att det gr bra att ta dem.
Visst gr det, men fy fan, blir nog svrt att f det gott.
Citera
2008-04-18, 16:42
Medlem
madagaskars avatar
sutaren anses av mnga vara en delikatess , fast och fint ktt med lite ben.
Citera
2008-04-18, 16:58
Medlem
klybans avatar
Man sumpar sutaren eller lgger den i mjlk ver nattan(om du ska ta s fr du lsa nogrannare med tid och s).
D kommer sutaren bli av med sin dysmak.

Vad r det fr svart kgg du pratar om?
Visst dom har lite slem, men ngot klgg har jag d aldrig sett.
len dremot den har rikligt med klgg
Citera
2008-04-18, 18:06
Medlem
osiss avatar
Jag vet inte om det stmmer men jag har alltid ftt hra att sutare r en delfisk. Dock har jag aldrig provat att ta dom men jag funderar starkt p att kasta en i rken i sommar.

Sutarfiske r en mycket trevlig sysselsttning om man inte har ont av mygg. Det r en relativt enkel fisk att fnga. Som utrustning rekomenderar jag 3 kastspn med enkla hemknutna tackel bestende at 3 krokar med 20cm mellanrum p en lina. Lngst ner stter du ett snke. Det r allts bottenmete det handlar om. Om din tjrn inte har en botten som funkar ihop med bottenmete s gr det skert att meta vanligt ocks. Kruxet r att den lmpligaste tidpunkten r precis nr det mrknar s det kan vara svrt att se fltet. Vid denna tidpunkt sker de sig in mot land s man behver inte kasta s lngt. Stt en liten plinga i varje spspets, agna med lite olika beten, knck en l och njut. Du kommer ha stora problem med mrt och abborre det frsta men nr mrkret faller blir dessa mindre aktiva och sutaren tar ver. Min erfarenhet r att de kommer alla p en gng s det kan bli fullt upp ett tag.
Citera
2008-04-18, 18:25
Medlem
klybans avatar
En delfisk?
Trodde att delfisk var laxfiskar(fettfena).

r det inte s??

Om man har problem med mrt och abborre s gr man bara ver till boillers av lite mindre storlek n man har till karp, har man inget annat s gr det skert bra ocks.
Kr grna hr ocks p boillern.
Citera
2008-04-18, 21:55
Medlem
Bottenmete tycker jag r ondigt svrt att kra p sutare, du ska ha vanligt kastmete med wagglerflte, alts ett flte som r lngt, smalt och vldigt knsligt, fr sutaren gr skallade lyftnapp. Fltet ker upp och vandrar ivg, d r det dags att kroka den.

Det vanligaste och bsta betet r majs. Kp ngra burkar majs och mska med typ 2 nvar p nn kvadratmeter dr du sen lgger fltet/fltena. Sen kan man kra med maggot och mer avancerat msk om man vill med de r lite overkill. Var frsiktig med att mska frmkt bara. D frsvinner ditt bete i mngden och sutarna blir mtta. Tnk ocks p att ha ganska liten krok.

Det roliga med att meta sutare r att man mrker nr den kommer till platsen. Du kommer se bubblor p ytan och sen r det bara vnta p nappet r det en lite mindre och grund sj kan du meta nra stranden. Du behver inte komma ut s mkt. Sutaren gillar bka runt i vxtlighet s meta grna p ett stlle dr de r mkt vxter. Fast r det en grund sj s r vl de mesta bevxt antar jag. En annan bra sak att ha i minnet r att platsen man har sitt flte p inte fr ha fr mkt vxter eftersom sutaren r snabb som fan och bkar ner sig i vxterna nr man har den p kroken. Och d tappar man den nstan alltid. S lite fritt vatten mste man ha.

Jag har aldrig kkat sutare, har hrt att den ska smaka skit s jag stter alltid tillbaka mina. Men de ska tydligen vara vanligt att man kkar dom i steuropa. Krftbete ska du inte ha dom till, krftbete ska vara mrt eller mjligtvis braxen.

delsfisk r frvrigt fiskar med fettfena.
Citera
2008-04-18, 22:29
Medlem
osiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
En delfisk?
Trodde att delfisk var laxfiskar(fettfena).

r det inte s??

Jo jag tror det ocks. Dock s har min far + en annan fiskeintresserad slkting (typ 80 r nu) alltid kallat sutare fr delfisk. Men om man jmfr med brax s r ju sutaren mycket finare bde p in och utsidan.

Efter lite googling s verkar det som att mnga sidor skriver att et r en fin matfisk. det kan ju aldrig skada att provsmaka den.
Citera
2008-04-18, 23:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osis
Jo jag tror det ocks. Dock s har min far + en annan fiskeintresserad slkting (typ 80 r nu) alltid kallat sutare fr delfisk. Men om man jmfr med brax s r ju sutaren mycket finare bde p in och utsidan.

Efter lite googling s verkar det som att mnga sidor skriver att et r en fin matfisk. det kan ju aldrig skada att provsmaka den.
Det r en underskattad matfisk, mnga andra fiskar ocks.
Rktbrax har jag tit, ven ungsstek bra och de bgge har smakat helt utskt.
Brax kan i vissa fall behva sumpning, sutare behver det garanterat eftersom det r en bottenlevande fisk.
Eller mjlk behandling.
Citera
2008-08-11, 14:31
Medlem
Sutare fungerar visst ypperligt till krftfiske, i motsats till vad ngon annan skrev. Jag har fiskat krftor p sutare i mnga r och det funkar precis lika bra som mrt och annan vitfisk.
Citera
2008-08-11, 19:18
Medlem
Har fiskat mycket sutare och kan sga att det r en vldigt god fisk att rka!
Citera
2018-07-12, 05:00
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Sutare rockar fett! Ngon fler som r p sutarpass i sommar? Vntar fortfarande p att ta min frsta, har en bra knsla fr idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in