Bottenmete tycker jag r ondigt svrt att kra p sutare, du ska ha vanligt kastmete med wagglerflte, alts ett flte som r lngt, smalt och vldigt knsligt, fr sutaren gr skallade lyftnapp. Fltet ker upp och vandrar ivg, d r det dags att kroka den.
Det vanligaste och bsta betet r majs. Kp ngra burkar majs och mska med typ 2 nvar p nn kvadratmeter dr du sen lgger fltet/fltena. Sen kan man kra med maggot och mer avancerat msk om man vill med de r lite overkill. Var frsiktig med att mska frmkt bara. D frsvinner ditt bete i mngden och sutarna blir mtta. Tnk ocks p att ha ganska liten krok.
Det roliga med att meta sutare r att man mrker nr den kommer till platsen. Du kommer se bubblor p ytan och sen r det bara vnta p nappet

r det en lite mindre och grund sj kan du meta nra stranden. Du behver inte komma ut s mkt. Sutaren gillar bka runt i vxtlighet s meta grna p ett stlle dr de r mkt vxter. Fast r det en grund sj s r vl de mesta bevxt antar jag. En annan bra sak att ha i minnet r att platsen man har sitt flte p inte fr ha fr mkt vxter eftersom sutaren r snabb som fan och bkar ner sig i vxterna nr man har den p kroken. Och d tappar man den nstan alltid. S lite fritt vatten mste man ha.
Jag har aldrig kkat sutare, har hrt att den ska smaka skit s jag stter alltid tillbaka mina. Men de ska tydligen vara vanligt att man kkar dom i steuropa. Krftbete ska du inte ha dom till, krftbete ska vara mrt eller mjligtvis braxen.
delsfisk r frvrigt fiskar med fettfena.