• 2
  • 3
2008-04-21, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Jag använder inte OSX och även om jag hade gjort det så hade sannolikheten varit väldigt liten men det betyder ju inte att det inte finns.

http://www.idg.se/2.1085/1.128990
"Om användaren laddar ner och kör programmet samt ger sitt lösenord som administratör läggs det skadliga programmet in i systemet."

Definiera trojan liksom. Vem som helst kan ju skapa ett program och säga till användaren att det är en miniräknare, men egentligen är det ett program som skriver gris på skärmen.
2008-04-21, 13:14
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ★★★
"Om användaren laddar ner och kör programmet samt ger sitt lösenord som administratör läggs det skadliga programmet in i systemet."

Definiera trojan liksom. Vem som helst kan ju skapa ett program och säga till användaren att det är en miniräknare, men egentligen är det ett program som skriver gris på skärmen.

Grattis du har definerat vad en trojan är. Och det är bara att hålla tummarna att allt den gör är att skriver gris på skärmen. Det vanliga är att du installerar programmet som faktiskt är den miniräknare du ville ha men att gris-funktionen följer med i paketet.

Det går inte att skydda sig mot ens om man har en Mac. Det blir security by obscurity-syndromet.
2008-04-21, 14:04
Medlem
Blev livrädd när jag såg den här tråden. Tänkte inte på att det var datoravdelningen utan såg bara. "Norton har hängt sig" och tänkte då givetvis på den kände skådespelare Edvard Norton.

Tur att det inte var som jag befarade.
2008-04-21, 14:04
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ★★★

Det är ju just det som är en trojan. Hur definierar du en trojan?
2008-04-21, 14:05
Medlem
ugge_das_boots avatar
Kan man inte dra ur strömsladden till en mac utan den går sönder eller något jag som va sugen på en
2008-04-21, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Grattis du har definerat vad en trojan är. Och det är bara att hålla tummarna att allt den gör är att skriver gris på skärmen. Det vanliga är att du installerar programmet som faktiskt är den miniräknare du ville ha men att gris-funktionen följer med i paketet.

Det går inte att skydda sig mot ens om man har en Mac. Det blir security by obscurity-syndromet.

Varför vill miniräknare.app vilja ha sudo?
2008-04-21, 16:23
Medlem
Gurka___s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademikern
Oh fan. Så du förstod alltså inte att han menade 'datorn'?

Det var ett så kallat "Skämt".
2008-04-21, 16:46
Medlem
skinner5000s avatar
Användaren har löst problemet och tråden har spårat ur. Jag låser därför tråden. Vill ni diskutera virus till OS X får ni göra det i en ny tråd.

Tråd låst.

/
Mod
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här