• 1
  • 2
2008-04-18, 15:39
Medlem
TWISTRs avatar
Jag installerade igår Norton Anitvirus 2008 för mac och gjorde en komplett scan av systemet. När det var färdigt så hade den hittat en fil som var en "infostealer" el likn. och detta visade sig i loggen. Jag valde att deleta filen men efter att jag valt det alternativet så hängde sig norton! Jag kan inte stänga av programmet vad jag än gör. Först testade jag med att stänga av alla norton "autoprotect" och "autoupdate", därefter avinstallera hela norton. Problemet kvarstod...

Det är bara en stor ruta med resultatet av scanningen som inte vill försvinna. Fastän jag lyckats att avinstallera! OK, tänkte jag... jag får väl installera om det så kommer fönstret säkert att försvinna, men näe det är kvar! Målet har hela tiden varit att få starta om datan eller stänga av den helt, men varje gång så säger OS att "norton vägrar låta dig stänga av/starta om, testa med att stänga av norton och sedan välja starta om/stänga av datan" (moment 22???).

Nu sitter jag iaf med norton ominstallerat (som vill starta om för att programmet ska funka korrekt), men likaså är det norton som vägrar låta mig stänga av... Hur ska jag göra för att tvinga datan för att stänga ner? Vore tacksam för hjälp, trevlig helg på er!

/T
2008-04-18, 16:03
Medlem
Pallemans avatar
Antivirus? Till en Mac? Hahaha.
2008-04-18, 16:27
Medlem
Kronans avatar
ush får ont i magen när jag läser att du har smittat ner mac os med Norton... Mitt tips är att återställa din mac och slänga bort nortonskivorna så långt det går...
2008-04-18, 16:38
Medlem
TWISTRs avatar
..det var det enda jag kunde tänka mig, igår så började datorn utan förvarning att uppföra sig helt orationellt och jag fick lite panikspel! med tanke på att jag "hade" en hel del mycket känslig info på datan, så la jag in norton (fort som ögat) och scannade ... tömde därefter datan på alla uppgifter och vill nu bara bli av med skiten...
2008-04-18, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Antivirus? Till en Mac? Hahaha.
Kanske som mailserver till en windows burk.........

man kan få hoppas på det bästa
2008-04-18, 19:28
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TWISTR
Hur ska jag göra för att tvinga datan för att stänga ner? Vore tacksam för hjälp, trevlig helg på er!

/T

Håll in power-knappen?
2008-04-18, 20:29
Medlem
PetterHaralds avatar
Även om man skulle vilja ha ett antivirus till Mac så skulle Norton vara det absolut sista alternativet.
2008-04-19, 01:59
Medlem
Mackells avatar
Men vad ska du med ett antivirusprogram till när det inte finns några virus?
2008-04-19, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackell
Men vad ska du med ett antivirusprogram till när det inte finns några virus?

Du ljuger
2008-04-19, 02:44
Medlem
Sgt John Keels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband
Du ljuger

Gör han?

/Adrian
2008-04-19, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt John Keel
Gör han?

/Adrian

Ja. Eller, det finns skadliga filer som den oförsiktige kan tanka ner om h*n hänger för mycket på free6.com och dylikt.
2008-04-19, 15:16
Medlem
Sgt John Keels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henriklj
Ja. Eller, det finns skadliga filer som den oförsiktige kan tanka ner om h*n hänger för mycket på free6.com och dylikt.

Exempel? Ett rm -rf-skript lär inte ett antivirusprogram hjälpa mot innan det är för sent i vilket fall, och Leap-A fungerar inte på Leoparden eller senare versioner av Tiger. Word-makrovirus bör inte heller fungera, än mindre eftersom Office:mac 08 inte använder VBA längre.

/Adrian
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in