• 7
  • 8
2008-04-22, 23:23
Medlem
Alan Aldas avatar
Man steker bacon som är rökt för att få fram fler smaker.
Bacon går att äta som det är, dvs om du litar på att producenten har en bra kötthantering.

Jag saknar Sizzlean, ett "low calorie" bacon som höll sig platt vid stekning utan metalltyngder och vilket var en perfekt ingrediens i en BLT. Smakrikt, krispigt, tomatens äkta fru.

Where are the food of the 80s today ?
Senast redigerad av Alan Alda 2008-04-22 kl. 23:27.
Citera
2008-04-23, 00:18
Medlem
Octavianuss avatar
provade paulans bacon tips här om dagenden, jädrigt nice blev det må jag säga, dock vet jag inte om jag kan säga att det blev bättre än vanligt, men annorlunda, och helt klart ngt jag gör igen. Men ska väll tillägga att jag aldrig annars steker min hyvlade och rökta gris så den blir knaprig, gillar den när den är lite halvsunkig, som halvstekt. När jag steker går iaf en skiva åt i min mun ostekt. Så jag e väll lite av ett specialfall, men om jag jämför traditionellt knaper stek bacon mot paulans, hadef jag valt paulans alla gånger. Dock hade jag ingen tyngd då jag inte hittade ngt, och det verkade lite gay. Men köttigt i mitten och knaperbrödigt utanpå blev det. Tror dock att mjälet bidrar till att hålla kvar mkt fett i onödan, fast det skiter ju man i iofs.
Citera
2008-04-23, 07:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostkid
Vet inte om det tagits upp ännu, men borde man inte kunna hetta upp vikten, så att man garanterat slipper vända. Som de gör i gatuköken?
Det är det som är meningen. Jag gör det när jag kör min strykjärnsmetod.

~Paul~
Citera
2008-04-23, 07:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alan Alda
Man steker bacon som är rökt för att få fram fler smaker.
Bacon går att äta som det är, dvs om du litar på att producenten har en bra kötthantering.

Jag saknar Sizzlean, ett "low calorie" bacon som höll sig platt vid stekning utan metalltyngder och vilket var en perfekt ingrediens i en BLT. Smakrikt, krispigt, tomatens äkta fru.

Where are the food of the 80s today ?
Om man sedan jämför med ännu tidigare årgångar så blir man lipfärdig. De säger att det är en myt att det var bättre förr. Men det är ingen myt när det gäller mat, tyvärr . För att inte snacka om fisk och tillgången på den.

~Paul~
Citera
2008-04-23, 07:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
provade paulans bacon tips här om dagenden, jädrigt nice blev det må jag säga, dock vet jag inte om jag kan säga att det blev bättre än vanligt, men annorlunda, och helt klart ngt jag gör igen. Men ska väll tillägga att jag aldrig annars steker min hyvlade och rökta gris så den blir knaprig, gillar den när den är lite halvsunkig, som halvstekt. När jag steker går iaf en skiva åt i min mun ostekt. Så jag e väll lite av ett specialfall, men om jag jämför traditionellt knaper stek bacon mot paulans, hadef jag valt paulans alla gånger. Dock hade jag ingen tyngd då jag inte hittade ngt, och det verkade lite gay. Men köttigt i mitten och knaperbrödigt utanpå blev det. Tror dock att mjälet bidrar till att hålla kvar mkt fett i onödan, fast det skiter ju man i iofs.
Grattis trots allt . Mjölet binder något mer fett men jag anser att om man ändå äter bacon så vet man att det inte handlar om smalmat. Lite extra fett gör varken till eller ifrån.

~Paul~
Citera
2008-04-27, 19:58
Medlem
dePauls avatar
En liten uppdatering. Har lekt fram en förrätt/aptitretare för sommarens bjudningar. Den går till såhär:

Stek baconet enligt mitt tidigare förslag. Lägg det på ett hushållspapper och låt det svalna.

Ta fram två ägg. Separera äggen genom och spara både gula och vita.

Kör baconet i mixer, så att det bildas ett "blött" pulver. Blanda det här pulvret med äggulorna. Peppra lite samt kör i lite dragon (ytterst lite!).

Ta fram snapsglas modell större. Smörj inuti med lite olja. Lägg i en bit gladpack-folie (plast) och pressa ut luften så att folien omsluter hela innandömet av snapsglaset.

Häll i äggvitan/vitorna i snapsglaset och därefter äggulorna.

Ställ alltsammans i kylskåp i ca 10 min. Under tiden så kokar man upp vatten i en kastrull. Sänk därefter värmen så att det endast sjuder.

Ta ut snapsglasen och placera dem med en gång i det sjudande vattnet i kastrullen (inte allt glas tål det här! De vill gärna spricka. Bäst är att använda den typen som jag har hemma och som är tillverkade i porslin eller låta dem stå framme en stund så att skillnaden i temperatur inte är så stor). Tyng ner om de har en tendens att "flyta". Sjud i ca 5-6 minuter, ta ut och låt svalna i frysen! Efter ca 20 minuter tar man ut snapsglasen och ytterst förstiktigt lyfter ur ägget genom att dra upp folien samtidigt om man värmer glaset med kupade händer.

Ta nu bort folien och placera tillbaka ägget i snapsglaset igen. Garnera med lite dill eller mynta samt en smörklick. Servera tillsammans med rostbröd.

En perfekt aptitretare, om man vill glänsa lite .

~Paul~
Citera
2008-04-27, 20:07
Medlem
dePauls avatar
Ett tillägg. Baconet måste torkas något. De som har en varmluftsugn har inga problem med detta. För andra får det räcka med vanlig ugn på ca 55-60 grader i ca 2 h.

~Paul~
Citera
2010-11-22, 05:06
Medlem
smaragdmördarns avatar
Två frågor Paul!

1. Angående aptitretaren, vad är poängen med att böka med uppvärmningar, nerkylningar, plastfolie och annat bök när det skulle kunna vara så enkelt att bara köra dom i ugnen i ett vattenbad som vilken äggstanning som helst?

2. Antar att mjölet också fyller en viss funktion genom att förhöja smaken iom att det binder fettet?
Citera
2010-11-22, 09:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaragdmördarn
Två frågor Paul!

1. Angående aptitretaren, vad är poängen med att böka med uppvärmningar, nerkylningar, plastfolie och annat bök när det skulle kunna vara så enkelt att bara köra dom i ugnen i ett vattenbad som vilken äggstanning som helst?

2. Antar att mjölet också fyller en viss funktion genom att förhöja smaken iom att det binder fettet?
1. Jag har testat men tycker att jag har bättre kontroll med min metod.

2. Ja, precis. Och konsistensen blir något annorlunda.

~Paul~
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in