En liten uppdatering. Har lekt fram en förrätt/aptitretare för sommarens bjudningar. Den går till såhär:
Stek baconet enligt mitt tidigare förslag. Lägg det på ett hushållspapper och låt det svalna.
Ta fram två ägg. Separera äggen genom och spara både gula och vita.
Kör baconet i mixer, så att det bildas ett "blött" pulver. Blanda det här pulvret med äggulorna. Peppra lite samt kör i lite dragon (ytterst lite!).
Ta fram snapsglas modell större. Smörj inuti med lite olja. Lägg i en bit gladpack-folie (plast) och pressa ut luften så att folien omsluter hela innandömet av snapsglaset.
Häll i äggvitan/vitorna i snapsglaset och därefter äggulorna.
Ställ alltsammans i kylskåp i ca 10 min. Under tiden så kokar man upp vatten i en kastrull. Sänk därefter värmen så att det endast sjuder.
Ta ut snapsglasen och placera dem med en gång i det sjudande vattnet i kastrullen (inte allt glas tål det här! De vill gärna spricka. Bäst är att använda den typen som jag har hemma och som är tillverkade i porslin eller låta dem stå framme en stund så att skillnaden i temperatur inte är så stor). Tyng ner om de har en tendens att "flyta". Sjud i ca 5-6 minuter, ta ut och låt svalna i frysen! Efter ca 20 minuter tar man ut snapsglasen och ytterst förstiktigt lyfter ur ägget genom att dra upp folien samtidigt om man värmer glaset med kupade händer.
Ta nu bort folien och placera tillbaka ägget i snapsglaset igen. Garnera med lite dill eller mynta samt en smörklick. Servera tillsammans med rostbröd.
En perfekt aptitretare, om man vill glänsa lite

.
~Paul~