• 1
  • 2
2008-04-18, 12:46
Medlem
ronnebacks avatar
Skall besiktiga bilen snart och undrar om det spelar någon roll om bromsskölden sitter kvar eller inte?
Just nu är den väldigt rolstskadad och kommer ändå att ramla av snart. vad säger ni? Har den någon vettig funktion på en golf 2:a?
Citera
2008-04-18, 13:05
Medlem
**moonshine**s avatar
Vid bromsskivor klarar man sig utan, inte vid bromstrummor.
Citera
2008-04-18, 13:11
Medlem
Tajger66s avatar
Är det en dragracingbil? Inte behöver du ha fungerande bromssköld
på en vanlig bil...

Aha kanske du menar bromssköldarna vid skivorna fram/bak. De behövs inte för bilprovningens skull, de får ju inte hänga löst så de riskerar att lossna. De är
till för att skydda bromsarna mot vatten och smuts så det är ju bra om de sitter där, men är inget krav.
Citera
2008-04-18, 20:26
Medlem
rebbans avatar
Dom behöver inte finnas och inte på trumbromsar enligt bilprovningen när jag besiktade sist.
Citera
2008-04-18, 20:29
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av **moonshine**
Vid bromsskivor klarar man sig utan, inte vid bromstrummor.

Hur tänker du nu? Har aldrig fått något påpekande om detta
Citera
2008-04-18, 21:31
Medlem
jah_man2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Hur tänker du nu? Har aldrig fått något påpekande om detta

Om jag tolkar Moonshine rätt så menar han att en bromssköld när det gäller trumbromsar,är absolut nödvändig eftersom bromscylindern och backarna är fästa i den.
Citera
2008-04-18, 21:34
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Om jag tolkar Moonshine rätt så menar han att en bromssköld när det gäller trumbromsar,är absolut nödvändig eftersom bromscylindern och backarna är fästa i den.

Ah då är jag med! Tänkte inte riktigt så långt. Ja den kan ju förvisso vara lite småviktig att ha kvar
Citera
2008-04-18, 23:20
Medlem
**moonshine**s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2

Exakt så jag menade
Citera
2008-04-19, 15:36
Medlem
ja förstår ju inte hur du kan ha bra bromsar om broms sköldarna är bort rostad ..
Citera
2008-04-19, 16:57
Medlem
Klyrres avatar
sköldarna e ju bara smutsskydd bakom skivan... har altså inget me bromsskivor å göra...
Citera
2008-04-19, 18:59
Medlem
beaver_ses avatar
Underlättat om du skrivit fram eller bak och bilmodel.
Om de gäller de bakre på Volvo, så är de dessa som håller bromsbackarna till handbromsen i rätt läge. Samt att dessa hindrar skit å slask från hävarmarna som kärvar lätt ändå...
Citera
2008-04-21, 12:40
Medlem
ronnebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Underlättat om du skrivit fram eller bak och bilmodel.
Om de gäller de bakre på Volvo, så är de dessa som håller bromsbackarna till handbromsen i rätt läge. Samt att dessa hindrar skit å slask från hävarmarna som kärvar lätt ändå...

Jag skrev att det är en "Golf 2:a", alltså en Volkswagen Golf -91 (som bara har bromssköld fram tror jag(?)).

Jag kan passa på att fråga hur noga besiktningsmännen är med att kolla hur väl bromsrören sitter åt (inte nipplar och anslutningar utan själva rören)? Och hur man lättast får dem att sitta stabilt i bilens underrede? Några av clipsen som brukar hålla rören är nämligen av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in