2008-04-18, 10:48
Medlem
milanevo7s avatar
Hejsan, igår kväll försökte jag installera Ubuntu på min HP dator.
Nu är det så att jag hade en liten "reservhårddisk" på min dator på typ 7 gig, inte så värst mycket.

Men efter att ha fått nog av Ubuntu (inte min grej) formaterade jag om datorn till XP igen,
till min bleka förvåning kan datorn inte hitta den andra hårddisken. Jag vill gärna få den tillbaka in i systemet. Hur kan jag göra?
Är grymt tacksam för hjälp.

P.S - Kom inte med att sånt stor i forumet sedan tidigare, jag upptagen ofta och hinner inte surfa på forum.

//Milan
Citera
2008-04-18, 10:50
Medlem
mr. hobos avatar
Är du säker på att det var en hårddisk då? Så det inte bara var en partition? Många 'märkesdatorer' har en sådan partition för backup och liknande.
Citera
2008-04-18, 10:53
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milanevo7
Hejsan, igår kväll försökte jag installera Ubuntu på min HP dator.
Nu är det så att jag hade en liten "reservhårddisk" på min dator på typ 7 gig, inte så värst mycket.

Men efter att ha fått nog av Ubuntu (inte min grej) formaterade jag om datorn till XP igen,
till min bleka förvåning kan datorn inte hitta den andra hårddisken. Jag vill gärna få den tillbaka in i systemet. Hur kan jag göra?
Är grymt tacksam för hjälp.

P.S - Kom inte med att sånt stor i forumet sedan tidigare, jag upptagen ofta och hinner inte surfa på forum.

//Milan

På vilket sätt har du sökt efter "7gigaren"?
Syns den i Bios?
Syns den i Enhetshanteraren?
Syns den i Diskhanteraren?
Citera
2008-04-18, 10:57
Medlem
milanevo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
På vilket sätt har du sökt efter "7gigaren"?
Syns den i Bios?
Syns den i Enhetshanteraren?
Syns den i Diskhanteraren?

Hejsan, grymt tack för de snabba svaren!

Den syns enbart i BIOS, och när jag klickar in på hårddisken där (om det nu är en hårddisk?)
står det att disken inte är läsbar. Jag tror inte att det var en partion från början, utan det var en hårddisk. Annars skulle den ju inte synas i BIOS.

//Milan
Citera
2008-04-18, 11:08
Medlem
epost72s avatar
"när jag klickar in på hårddisken där"

Förmodligen går det inte "läsa" HDDn från Bios man kan bara får reda på modell och storlek. Dock bör du se 2 st HDDs om du är säker på att "7gigaren" inte var en partition på den ordinarie HDDn.

Man får varningsmeddelanden innan man tar bort partitoner, så risken att du gjort det av misstag är ganska liten.
Citera
2008-04-18, 11:10
Medlem
milanevo7s avatar
Citat:
"när jag klickar in på hårddisken där"

Förmodligen går det inte "läsa" HDDn från Bios man kan bara får reda på modell och storlek. Dock bör du se 2 st HDDs om du är säker på att "7gigaren" inte var en partition på den ordinarie HDDn.

Man får varningsmeddelanden innan man tar bort partitoner, så risken att du gjort det av misstag är ganska liten.

Skall kika vidare på detta.
Du kanske hade rätt trots allt. I Bios är min "stora hårddisk" 250 gig, medans den i systemet är på 230.
Då var det nog bara en partion
Citera
2008-04-18, 11:18
Medlem
-X-hellfires avatar
Citat:
Du kanske hade rätt trots allt. I Bios är min "stora hårddisk" 250 gig, medans den i systemet är på 230.
men det är normalt att några GB försvinner när man räknar fram och tillbaka

250 000 000 000 bytes / 1024 * 1024 * 1024 = 232.8 GB
Citera
2008-04-18, 11:33
Medlem
epost72s avatar
Citat:

Med andra ord så ser du bara en HDD i Bios nu!?
I mina öron låter dock lite konstigt att man inte vet om man har en eller flera HDDs i sin burk.

Om man öppnar burken är det ganska enkelt att se om det finns flera hårddiskar i den.

"i Bios är min "stora hårddisk" 250 gig, medans den i systemet är på 230"

Kommer du i håg hur det var innan du formaterade om hårddisken?
Som ovanstående nämner är det normalt att en HDD som säljs märkt 250 gig i praktiken kan förvara typ 230 gig.

Min 80 gigare rymer drygt 76 gig
Citera
2008-04-18, 16:40
Medlem
Neths avatar
Beror inte "Mysteriet med det försvunna utrymmet" på att tillverkare och återförsäljare räknar 1 GB = 1000 MB?
Citera
2008-04-18, 17:40
Medlem
milanevo7s avatar
Citat:
Med andra ord så ser du bara en HDD i Bios nu!?
I mina öron låter dock lite konstigt att man inte vet om man har en eller flera HDDs i sin burk.

Om man öppnar burken är det ganska enkelt att se om det finns flera hårddiskar i den.

"i Bios är min "stora hårddisk" 250 gig, medans den i systemet är på 230"

Kommer du i håg hur det var innan du formaterade om hårddisken?
Som ovanstående nämner är det normalt att en HDD som säljs märkt 250 gig i praktiken kan förvara typ 230 gig.

Min 80 gigare rymer drygt 76 gig

Jag gör så att jag öppnar upp skiten och kollar hur det egentligen ligger till.
Så löser det sig
Citera
2008-04-18, 17:48
Medlem
milanevo7s avatar
Citat:
Jag gör så att jag öppnar upp skiten och kollar hur det egentligen ligger till.
Så löser det sig

Sådär, gick snabbt.
Kan konstatera att jag enbart har en hdd i min dator.
Tack för hjälpen annars!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in