2008-04-17, 23:42
Medlem
Jag är en kille på 20 år (ej från södra sverige) som haft talfel sedan jag liten, mitt problem är att jag inte kan uttala r ordenligt. Kan jag inte säga r på "svenskt" vis utan snarare på skånskt, eller engelskt.

På ett sätt har jag vant mig vid det men det är fortfarande jättejobbigt att tvingas lyssna på sin egen röst. En annan sak som är jobbig är att vissa människor verkar tycka att man är dum för att man inte kan säga r.

Jag har börjat fundera på att försöka göra något åt det och kanske få mina r att låta bättre. Finns det någon som har blivit hjälpt med sina talproblem och har ni i så fall något tips att dela med er av?

Till sist vill jag uppmana alla att inte döma folk så hårt, och inte härma den som pratar annorlunda... det är jobbigare än ni kanske tror, även om det är menat med glimten i ögat.

Tills sist, det kanske låter som ett litet problem. Men det förstör verkligen mycket för mig. Jag har svårt att söka jobb, jag tycker det är skit jobbigt att prata med sådana man inte känner så bra, försöker alltid ondvika ord med R. Det här gör att jag mår mycket dålig, och har alltid det i bakhuvdet.

Hoppas på hjälp nu annars vet jag inte vad ska göra :/
Senast redigerad av Alex77 2008-04-17 kl. 23:46.
Citera
2008-04-18, 00:03
Medlem
Balthazaer-s avatar
Det är för såna som dig man uppfann email och msn.
Citera
2008-04-18, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Det är för såna som dig man uppfann email och msn.
Var gärna seriös tack!
Citera
2008-04-18, 00:35
Medlem
Damp CPCPs avatar
Du kan väl alltid flytta till Skåne?

Just kidding.

Enda rådet jag tyvärr kan ge dig är väl att uppsöka en
talpedagog. Ingen aning vad sånt där kostar.
Riktigt synd att skolan inte tog tag i det där tidigare
när du var mindre. Blir nog svårare nu när du är lite äldre
att lära dig uttalet ordentligt.
Citera
2008-04-18, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damp CPCP
Du kan väl alltid flytta till Skåne?

Just kidding.

Enda rådet jag tyvärr kan ge dig är väl att uppsöka en
talpedagog. Ingen aning vad sånt där kostar.
Riktigt synd att skolan inte tog tag i det där tidigare
när du var mindre. Blir nog svårare nu när du är lite äldre
att lära dig uttalet ordentligt.

Har faktiskt haft talpedago när jag var liten, men som jag kommer ihåg det hade jag henne för att jag pratade otydligt & inte för skorrande. Frågan är om en talpedagog hjälper så jag slutar skorra?
Citera
2008-04-18, 00:41
Medlem
Cobber Kains avatar
Jag kan uttala R på rätt sätt, men jag kan även uttala r som de gör i skåne, eller som de gör i Halland, eller som det gör i Göteborg etc.

Varför kan inte ni som uttalar r på fel sätt experimentera lite för att härma oss som uttalar på rätt sätt?
Citera
2008-04-18, 00:46
Medlem
Damp CPCPs avatar
Talpedagoger hade visst en lärarutbildning, medans logopeder var
ett medicinskt yrke.

Saxat vad en logoped sysslar med från Wiki:

"till exempel tal-, språk- eller röstproblem som en sökande patient är drabbad av."

Ditt skorrande borde falla in under talproblem, skulle jag tro.
Om inte de kan hjälpa dig så är jag övertygad om att de vet vem
du skall vända dig till. Uppsök närmsta logoped och berätta hur
det gick.
Citera
2008-04-18, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damp CPCP
Talpedagoger hade visst en lärarutbildning, medans logopeder var
ett medicinskt yrke.

Saxat vad en logoped sysslar med från Wiki:

"till exempel tal-, språk- eller röstproblem som en sökande patient är drabbad av."

Ditt skorrande borde falla in under talproblem, skulle jag tro.
Om inte de kan hjälpa dig så är jag övertygad om att de vet vem
du skall vända dig till. Uppsök närmsta logoped och berätta hur
det gick.

Tack har länge tänkt uppsöka en men har som inte blivit av. Känns lite skämmigt men är ju värt att försök om det fungerar. Men vill gärna ha tips från andre som skorrat men fått bort det. Har hört att man kan klippa bort lite från strängen under tungan och att det kan hjälpa.
Senast redigerad av Alex77 2008-04-18 kl. 01:05.
Citera
2008-04-18, 01:41
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex77
Tack har länge tänkt uppsöka en men har som inte blivit av. Känns lite skämmigt men är ju värt att försök om det fungerar. Men vill gärna ha tips från andre som skorrat men fått bort det. Har hört att man kan klippa bort lite från strängen under tungan och att det kan hjälpa.

Du får fråga dig om den skämmigheten är jobbigare än en chans att komma tillrätta med ditt talfel.

För vad det kan vara värt, en logoped jobbar med just sånthär. Det är ju inte direkt det att du går till en människa som inte har någon förståelse för den här typen av grejer. Och om du bara uttalar R lite annorlunda lär du knappast vara något extremfall för logopeden i fråga.
Citera
2008-04-18, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Du får fråga dig om den skämmigheten är jobbigare än en chans att komma tillrätta med ditt talfel.

För vad det kan vara värt, en logoped jobbar med just sånthär. Det är ju inte direkt det att du går till en människa som inte har någon förståelse för den här typen av grejer. Och om du bara uttalar R lite annorlunda lär du knappast vara något extremfall för logopeden i fråga.
Det är ju sant, ska ringa och kolla med en logoped vad det kostar, min ekonomi är rätt kärv just nu.
Citera
2008-04-18, 01:50
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex77
Det är ju sant, ska ringa och kolla med en logoped vad det kostar, min ekonomi är rätt kärv just nu.

Ja, det tycker jag verkligen du ska göra. Du har inget att förlora på att kolla upp det i alla fall.

Kolla också upp om det kanske finns möjlighet till ekonomisk hjälp genom försäkringsbolag eller kommun, din berättelse antyder ju att du handikappas av det. Det är inte helt ovanligt att folk får plastikoperationer betalda för att återställa utseendet efter olyckor, så det känns inte som det är helt omöjligt att du skulle kunna få hjälp också.
Citera
2008-04-18, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Ja, det tycker jag verkligen du ska göra. Du har inget att förlora på att kolla upp det i alla fall.

Kolla också upp om det kanske finns möjlighet till ekonomisk hjälp genom försäkringsbolag eller kommun, din berättelse antyder ju att du handikappas av det. Det är inte helt ovanligt att folk får plastikoperationer betalda för att återställa utseendet efter olyckor, så det känns inte som det är helt omöjligt att du skulle kunna få hjälp också.

Ja det kanske man borde kolla upp, det är förjävligt för det förstår ju hela vardagen och mitt sätt att leva på. Tack för tipsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in