Jag bor i Spanien och när jag skulle lära mig spanska, då hade jag problem med spanskans dubbel-R som skall uttalas kraftigt och dubbelt så långt som ett svenskt R. Jag fick därför hjälp av en talpedagog att rätta till detta problem. Efter några övningar fick jag till det.
Man tar tungspetsen mot övre tandköttet bakom tandraden... altså i övre gommen har man en vall och sedan en grop. Tungspetsen skall ligga an mot vallen. Sen ska man trycka ut luften genom talapparaten och det kommer då att uppstå en vibration av tungspetsen mot tandköttet under utandingen. För att få ett icke-tonlöst R, måste man spänna stämläpparna vid utandning så att en ton genereras. Stämläpparna är spända när man t.ex. uttalar A, O, Å, N och inte spända när man uttalar t.ex. S, P.
I början måste man kanske röra med tungspetsen mot tandköttet i olika områden när man andas ut så att man hittar den punkt där tungspetsen börjar vibrera. Det gäller också att man inte spänner tungan allt för mycket, för då uppstår det ingen vibration. Sedan underlättas R-uttalet i början genom att man forma tungan så att det liknar ett U i munnen, ungefär som en krok, man trycker ner tungan ner i munnen och sticker upp spetsen upp mot övre tandköttet, man får en U-liknande form av tungan. Sedan får man helt enkelt testa sig fram i vilken punkt det börjar vibrera.
Hehe, det går nog inte att beskriva hur ett R skall uttalas i ord utan man får helt enkelt se det på någon video.
Sedan finns det personer som har för kort tungspets för att kunna uttala R eftersom tungspetsen inte når upp till den övre gommen. Man brukar då göra någon kirurgisk ingrep, antagligen klipper man bort eller på någon sett förlänger lite av den där tungbandet som finns under tungan. Folk med hjärtformad tungor har också svårare att uttala R.