2008-04-18, 09:23
Medlem
jan_bechers avatar
Jag ifrågasätter inte att TS mår dåligt, men jag förstår ärligt talat inte riktigt varför.

En person använder rullande R och en annan skorrande. Det är väl inte så konstigt?

Visst kan du gå till en talpedagog och förändra ditt sätt att prata, men det känns lite meningslöst. Du nämner att du har svårt att söka jobb, prata med främlingar osv. Jag tror att den bästa lösningen för dig är att inse att folk inte ser ner på dig för att du använder skorrande R.

Eller så flyttar du till Skåne.

/Jan Becher
Citera
2008-04-18, 22:33
Medlem
P102s avatar
Bor du närheten av en logopedskola kan du kanske kolla med dem om du kan få vara "övningsobjekt" åt en logoped under utbildning? Kan bli billigare då.
Citera
2008-04-18, 23:05
Medlem
ke'els avatar
Jag är också uppvuxen i en miljö med rullande r, men skorrar likväl. Fick gå till talpedagog otaliga gånger under förskoleåldern, utan resultat. Tyckte såklart att det var jättejobbigt när jag var liten, men sen tonåren har det inte spelat någon roll. Visst blir omgivningen mer tolerant, men jag gissar att det mesta är självförtroende.

Det kanske inte låter som ett jättebra råd, men prova att överdriva skorrningen ett tag. Se till att den verkligen hörs, och se hur folk reagerar. Förhoppningsvis märker du att det inte är så farligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain
Jag kan uttala R på rätt sätt, men jag kan även uttala r som de gör i skåne, eller som de gör i Halland, eller som det gör i Göteborg etc.

Varför kan inte ni som uttalar r på fel sätt experimentera lite för att härma oss som uttalar på rätt sätt?

Jag kan prata, men jag kan även tiga.
Varför kan inte stumma experimentera lite för att härma mig när jag pratar?

Jag lärde mig faktiskt att säga rullande r när jag var 17, men bara som ett isolerat ljud. Det krävs en kraftig utandning för att ens hålla ljudet igång, vilket inte fungerar i normalt tal.
Citera
2008-04-19, 13:04
Medlem
Jag bor i Spanien och när jag skulle lära mig spanska, då hade jag problem med spanskans dubbel-R som skall uttalas kraftigt och dubbelt så långt som ett svenskt R. Jag fick därför hjälp av en talpedagog att rätta till detta problem. Efter några övningar fick jag till det.

Man tar tungspetsen mot övre tandköttet bakom tandraden... altså i övre gommen har man en vall och sedan en grop. Tungspetsen skall ligga an mot vallen. Sen ska man trycka ut luften genom talapparaten och det kommer då att uppstå en vibration av tungspetsen mot tandköttet under utandingen. För att få ett icke-tonlöst R, måste man spänna stämläpparna vid utandning så att en ton genereras. Stämläpparna är spända när man t.ex. uttalar A, O, Å, N och inte spända när man uttalar t.ex. S, P.

I början måste man kanske röra med tungspetsen mot tandköttet i olika områden när man andas ut så att man hittar den punkt där tungspetsen börjar vibrera. Det gäller också att man inte spänner tungan allt för mycket, för då uppstår det ingen vibration. Sedan underlättas R-uttalet i början genom att man forma tungan så att det liknar ett U i munnen, ungefär som en krok, man trycker ner tungan ner i munnen och sticker upp spetsen upp mot övre tandköttet, man får en U-liknande form av tungan. Sedan får man helt enkelt testa sig fram i vilken punkt det börjar vibrera.

Hehe, det går nog inte att beskriva hur ett R skall uttalas i ord utan man får helt enkelt se det på någon video.

Sedan finns det personer som har för kort tungspets för att kunna uttala R eftersom tungspetsen inte når upp till den övre gommen. Man brukar då göra någon kirurgisk ingrep, antagligen klipper man bort eller på någon sett förlänger lite av den där tungbandet som finns under tungan. Folk med hjärtformad tungor har också svårare att uttala R.
Citera
2008-04-19, 13:30
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Jag har själv problem med att säga S. Jag hör det inte själv, utan hör det bara på band eller liknande. Det är ingen riktig läspning men det låter ändå inte rätt.
Citera
2008-04-20, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andresito
Jag bor i Spanien och när jag skulle lära mig spanska, då hade jag problem med spanskans dubbel-R som skall uttalas kraftigt och dubbelt så långt som ett svenskt R. Jag fick därför hjälp av en talpedagog att rätta till detta problem. Efter några övningar fick jag till det.

Man tar tungspetsen mot övre tandköttet bakom tandraden... altså i övre gommen har man en vall och sedan en grop. Tungspetsen skall ligga an mot vallen. Sen ska man trycka ut luften genom talapparaten och det kommer då att uppstå en vibration av tungspetsen mot tandköttet under utandingen. För att få ett icke-tonlöst R, måste man spänna stämläpparna vid utandning så att en ton genereras. Stämläpparna är spända när man t.ex. uttalar A, O, Å, N och inte spända när man uttalar t.ex. S, P.

I början måste man kanske röra med tungspetsen mot tandköttet i olika områden när man andas ut så att man hittar den punkt där tungspetsen börjar vibrera. Det gäller också att man inte spänner tungan allt för mycket, för då uppstår det ingen vibration. Sedan underlättas R-uttalet i början genom att man forma tungan så att det liknar ett U i munnen, ungefär som en krok, man trycker ner tungan ner i munnen och sticker upp spetsen upp mot övre tandköttet, man får en U-liknande form av tungan. Sedan får man helt enkelt testa sig fram i vilken punkt det börjar vibrera.

Hehe, det går nog inte att beskriva hur ett R skall uttalas i ord utan man får helt enkelt se det på någon video.

Sedan finns det personer som har för kort tungspets för att kunna uttala R eftersom tungspetsen inte når upp till den övre gommen. Man brukar då göra någon kirurgisk ingrep, antagligen klipper man bort eller på någon sett förlänger lite av den där tungbandet som finns under tungan. Folk med hjärtformad tungor har också svårare att uttala R.

Tack för tipsen, ska testa dom :]
Citera
2008-04-21, 06:14
Medlem
bridge_mans avatar
kan du inte plata lent? hör av dig till din lokala logoped, så får du nog hjälp
Citera
2008-07-14, 02:25
Medlem
lintus avatar
Gammal tråd, men jag har samma problem som TS. Emellanåt känns det ganska jobbigt, ibland går det peridoder då jag inte ens tänker på det, men sen kommenterar någon det, eller så får jag höra nån inspelning. Då börjar jag tänka på det igen, försöker kringå vissa ord, tänker på hur jag kan "förändra" meningen för att slippa ord som verkligen inte funkar. Ibland blir det bara ett sånt slummer så man knappt förstår vad jag menar.

Kan inte säga ett skarpt R, som att jag inte får fäste. När jag försöker säga R så blir det r-r-r-r ungefär. Finns det hjälp att få?

TS, hur har det gått? Har du fått hjälp?
Citera
2008-07-14, 02:44
Medlem
Jiiimboohs avatar
tunga, tunga ord
ska runga, slungas runt
för du vet att
rullande r låter dumt

Svenska Akademien - Landets krona
Citera
2008-07-14, 04:40
Medlem
saturs avatar
En polare till mig opererade bort en del av den där Saken ... heh under tungan, den där strängen, det fick henne att säga "RRRRRRR" Ordenkligt, nu kan hon sägga Grrrrrr varje gång vi har sex.. hihi
Citera
2008-07-14, 11:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andresito

Man tar tungspetsen mot övre tandköttet bakom tandraden... altså i övre gommen har man en vall och sedan en grop. Tungspetsen skall ligga an mot vallen.
Tyvärr ska den egentligen inte det i svenskan. Ett svenskt rullande "tungspets"-r har en mjukare kvalitet än ett spanskt dubbel-r, och uttalas genom att man lägger an den yttersta centimetern av tungans ovansida mot den vall du pratar om.
Citera
2008-07-14, 16:44
Medlem
Strixers avatar
Jag kunde inte heller uttala R när jag var liten. Jag led aldrig av det då, men jag hade kanske gjort det idag.
För att bli av med mitt talfel fick jag gå till en läkare och han klippte av mitt tungband, alltså strängen under tungan. Egentligen vet jag inte varför det hjälper, men det gjorde det. Jag fick också gå hos en talpedagog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in