2008-04-17, 20:47
Medlem
Yppsilons avatar
Titta lite runt i ekonomi sektionen här på FB, men ej hitta det jag exakt söker efter.

Jag tjänade på mitt extra knäck här förra månaden 6900 kr. Och nettolönen blev 5917kr. Med en skatt på 1016kr. Enligt skattetabell 32 stämmer detta helt korrekt.

Nu är det så att jag aldrig har kommit i kontakt med skatten fören nu, och hade den uppfattningen att skatten skulle dras med 32%. Är det nu så att jag har fått för mycket över eller är detta helt korrekt för jag vill icke få en restskatt på massa tusen.
Citera
2008-04-17, 20:56
Medlem
Skattetabellerna är uppbyggda enligt principen att du har ungefär samma månadsinkomst och således bör skatteavdraget vara korrekt.
Citera
2008-04-17, 20:57
Medlem
Yppsilons avatar
Ok, men nu är det så att jag förmodligen kommer få en ökad inkomst på 4000 brutto i månaden. Hur kommer detta att påverka mig i form av någon restskatt? har denna som första lön denna månad dock.

Sen undrade jag också hur det kommer sig att det inte är 32% som de tydligen skall vara i den kommun jag bor i. Stiger procentsattsen på skatten per intjänad 500kr i månaden?
Citera
2008-04-17, 21:04
Medlem
Jag är inte supervis inom detta område, men som alla vet så är skatten progressiv dvs. högre desto mer man tjänar. Detta bör väl framgå om du kikar i skattetabellen.

Att du tillhör skattetabell 32 beror på att du bor i en kommun med en kommunalskatt kring 32 %. Men du betalar ju inte direkt 32 % i skatt på din inkomst. Det finns grundavdrag samt jobbskatteavdrag som minskar denna summa. Detta tror jag är inräknat i tabellerna varav att det inte är 32 % som du betalar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in