• 1
  • 2
2008-04-17, 18:42
Bannlyst
Jag har hört att det finns sjukdomar som botas eller blir bättre av rökning,(tobak) men jag hittar dessvärre inga källor på det över internet. Att tobak räddar liv kanske var att ta i, men jag ville egentligen bara få eran uppmärksamhet Så om ni vet några källor kan ni gärna skriva dem!
Citera
2008-04-17, 19:14
Medlem
antonfs avatar
Tobak måste ju rädda många liv, utan cigaretter och snus hade människor varit mycket mer stressade.
Citera
2008-04-17, 20:29
Medlem
Det ska finnas nån sjukdom eller nåt tobak har bra effekt för...
Citera
2008-04-17, 21:01
Medlem
Ozmeisters avatar
Ganska så säker på att rökning är bra för någon slags tarmsjukdom.
Citera
2008-04-17, 21:05
Medlem
Scanlines avatar
Ulcerös kolit kan bli bättre av rökning, så man får välja: cancer eller stomipåse.

Edit: Ja just det, du ville ha en källa också: magotarm.se, sjukvårdsrådgivningen.
Senast redigerad av Scanline 2008-04-17 kl. 21:08.
Citera
2008-04-17, 21:44
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonf
Tobak måste ju rädda många liv, utan cigaretter och snus hade människor varit mycket mer stressade.

Tror du verkligen att nyttjande av tobak gör en mindre stressad i längden? Jag tror faktiskt inte det.
Citera
2008-04-17, 22:04
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Tror du verkligen att nyttjande av tobak gör en mindre stressad i längden? Jag tror faktiskt inte det.

Det är säkert från person till person, men man lugnar i alla fall ner sig för stunden. Sen om det hjälper i långa loppet, det är jag också lite tveksam till faktiskt.
Citera
2008-04-18, 02:18
Medlem
Patiences avatar
Hur som helst så lever man i stunden, so it's all good
Citera
2008-04-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonf
Det är säkert från person till person, men man lugnar i alla fall ner sig för stunden. Sen om det hjälper i långa loppet, det är jag också lite tveksam till faktiskt.
Det hjälper för att du är beroende om du aldrig hade börjat hade du inte blivit stressad av att inte röka heller.

Nog för att jag röker själv men vafan..
Citera
2008-04-18, 17:29
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Det hjälper för att du är beroende om du aldrig hade börjat hade du inte blivit stressad av att inte röka heller.

Men man blev jäkligt lugnad också redan innan man blivit beroende, fast det varierar ju från person, vissa blir ju snarare pigg av snus.
Citera
2008-04-18, 18:14
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor

Jag blev lugnare redan på första snusen, om än väldigt illamående. Dock kändes de första 5-10 minutrarna väldigt bra. Nu är det självklart så att man blir stressad utan snus, men jag tror ändå att det fortfarande lugnar nerverna när man får lite nikotin i blodet.
Citera
2008-04-18, 18:25
Medlem
Man har sett negativa samband med Parkinsons sjukdom:

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/...affe-gav-skyd/

Även demens av Alzheimers-typ har man funnit samma samband. Men vid en snabb googling så verkar resultaten inte lika entydliga som när det gäller Parkinsons.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in