• 1
  • 2
2008-04-16, 22:35
Bannlyst
tjena jag behöver lite hjälp. har ca 30 fråger angående datorkundska som jag fick ifrån min lärare som jag gärna vill ha hjälp med..
1.HUR TAR DU FRAM SNABBMENYN FÖR PAPPERSKORGEN?

2.VILKET ÄR DET MINNE DATORN ANVÄNDER FÖR ATT LAGRA DATA UNDER SINA BERÄKNINGAR?

3.HUR BYTER DU NAMN PÅ EN MAPP PÅ c:/ ?

4.HUR TAR DU REDA PÅ VERSIONEN SOM TEX WORD ÄR?

5.HUR KOPIERAR DU MAPPAR MED UTFORSKAREN?

6.HUR TAR DU REDA PÅ HUR MYCKET RAM MINNE DATORN HAR?

7.HUR FÖRHANDGRANSKAR DU ETT WORD DOKUMENT?

8.HUR ÅNGRAR DU ETT KOMMANDO I WORD?

9.HUR GÖR DU MARGINALHUSTERING I WORD?

10.HUR STÄLLER DU IN KRONER ISTÄLLET FÖR PUND I WORD?

11.KAN DU ANVÄNDA TECKNET / I ETT FILNAMN

12.SKRIV NER KORT KOMMANDOT FÖR ATT SKAPA ETT NYTT DOKUMENT.

tack i förhand och hoppas ni hjälper till
Citera
2008-04-16, 22:40
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamoun
tjena jag behöver lite hjälp. har ca 30 fråger angående datorkundska som jag fick ifrån min lärare som jag gärna vill ha hjälp med..

2.VILKET ÄR DET MINNE DATORN ANVÄNDER FÖR ATT LAGRA DATA UNDER SINA BERÄKNINGAR?

1) Du lyfter på korgen och kollar på undersidan.
2) Korttidsminnet.
3) Tar bort etiketten och klistrar dit en ny.
4) Du omvandlar bokstäverna word till hexadecimala tal och lägger till Windows versionsnummer (alltså den binära representationen för xp eller vista, t ex).
5) Det är bara forskare som kan byta och ändra i Utforskaren..
6) .. etc... etc...

Alltså: Köp en grundbok i datakunskap eller låna på din lokala bibbla!
Citera
2008-04-16, 22:43
Medlem
liknande frågor hade jag när jag gick första året på gymnasiet..
Citera
2008-04-16, 22:46
Medlem
R.Rs avatar
1. Lär dig använda en dator
2. Lär dig stava
3. Lär dig tänka

Allt ordnat i kronologisk ordning. Nepp, skoluppgifter för första året på gymnasiet kan du rimligen fråga om på fragbite, ungdom eller nåt liknande, inget för flashback.
Citera
2008-04-16, 22:53
Medlem
lycklig_mans avatar
ÄR DU DUM I HUVET?

eller bög?
Citera
2008-04-16, 23:00
Medlem
Karnevalens avatar
Sen vilka dumma frågor. "hur kollar du vilken verision word har". Är det något man ska kunna i huvudet, start word gå till arkiv nästa flik klicka på egenskap bla bla bla. Om man nu skulle vilja kolla vilken verision man har i Word, så skulle man nog kunna navigera sig fram till det utan att kunna det i huvudet. Så jävla mycket dumma frågor. Hur kollar du hur mycket ramminne du har i datorn, jag slår vad om att man hade fått fel ifall man inte hade sagt exakt samma sak som det står i facit. Om jag vill kolla mitt ram-minne högerklickar jag på ikonen "dator" som ligger på skrivbordet och trycker egenskaper, klart. Men sen kan man ju gå igenom kontrollpanelen också.. nä, de där frågorna visar ingen kunskap..
Citera
2008-04-16, 23:42
Medlem
dumms avatar
Tryck på skrivbordet med mellantangenten på musen.
Finns ett speciellt minne på undersidan av processorn som kallas ROM, oftast markerat på processorn med en lila text ( hur mycket det är )
Du använder mittenknappen på musen och trycker på det en gång, efter det får du upp en dialogruta där du trycker OK för att ange administratörsrättigheter varpå du kan använda tangentbordet för att skriva in nytt namn.
Lärde mig faktiskt något nytt om det hexadecimala där, tack d00rkey. Jag skulle använda d00rkey's metod, det finns flera men denna var smidig.
Även här använder du mitentangenten på musen, anger administratörsrättigheter, öppnar Zatacom ( ofta får man installera detta programmet själv eftersom windows inte alltid har det i sin grundinstallation ), går till Arkiv och väljer "Kopiera Mapp".
Du öppnar datorn, ett RAM minne är de smala avlånga sakerna som sitter på moderkortet, på dem står massa siffror såsom serienummer och tillverkningsserie, bry dig inte om dem, räkna bara antalet sånna där stickor.
Här finns det också flera tillvägagångssätt men jag rekommenderar även här programmet Zatacom, öppna Word och ditt dokument varpå du startar Zatacom, det kommer då komma upp en dialogruta där du kan välja "Förhandsgranska dokument", välj det.
Samma som ovan fast du väljer "Ångra kommando"
Din lärare är nog ute efter "Marginaljustering" ( med J alltså ), detta är också en funktion som Zatacom erbjuder.
Här måste du in i Word->Redigera->Alternativ->Avancerade Alternativ->Geografiska alternativ->Valutor->Europeiska valutor->Nordiska valutur. Där kan du välja Sverige Kronor.
Ja.
Här finns det också flera, själv brukar jag ta omvägen via ctrl+alt+delete och öppna dokumentet genom att ta bort processen exploror.exe som finns under processer, när den är borttagen öppnar du Zatacom och väljer "Ok" på dialogrutan och sedan "Skapa nytt dokument"

Lugnt, du kan sätta in pengar på mitt paypal konto, skicka ett PM så får du numret.

Och killar, det är kul att ni är duktiga på datorer men alla här inne är faktiskt inte det. Vi var alla nybörjare en gång i tiden, visa lite respekt för guds skull.
Senast redigerad av dumm 2008-04-16 kl. 23:45.
Citera
2008-04-16, 23:43
Medlem
Sen så låter det mer som på frågorna att du inte ska kunna det i huvudet men du ska ta reda på det, genom att öppna t.ex word och hitta fram vart du ser vilken version det är, oftast helt onödigt att veta men uppgiften i sig verkar vara mer som en övningsuppgift och att man ska lära sig att hitta funktioner i programmen, inte att kunna det i huvudet.

EDIT: Tog bort en del för jag var för trött att läsa alla frågor
Senast redigerad av RibbanMsn 2008-04-17 kl. 00:13.
Citera
2008-04-17, 00:06
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumm
/.../
Lärde mig faktiskt något nytt om det hexadecimala där, tack d00rkey. Jag skulle använda d00rkey's metod, det finns flera men denna var smidig.
/.../
Det var så lite så...

Citat:
/.../
Och killar, det är kul att ni är duktiga på datorer men alla här inne är faktiskt inte det. Vi var alla nybörjare en gång i tiden, visa lite respekt för guds skull.
Ja, jag skäms faktiskt lite grann över mitt tidigare inlägg. (Mest kanske för att frågorna egentligen var alldeles för svåra för mig, så därför valde jag att "raljera" en smula.. Utom i fallet med versionsnumret i Word alltså. Där är jag nämligen lite av expert! )

Edit: Förresten! Angående förhandsgranskning.. Är det inte lättare att skriva ut ett dokument och kolla på det än att använda programmet du skrev om (Zatacom)??
Citera
2008-04-17, 00:16
Medlem
Förbannads avatar
Dessa frågor är så jävla basic. Jag antar att du läser en datorinriktad linje på gymnasiet, varför inte bara ta reda på svaren själv? Vilket skulle spara dig tid, med tanke på att det tar längre tid för dig att skapa en tråd och invänta ett eventuellt svar. Hade det varit EN fråga som var åtminstone LITE klurig så hade jag hjälpt dig. Så jag föreslår att du själv svarar på frågorna och ser till att du lär dig något, om du mot förmodan skulle fastna på EN fråga så posta den här så lovar jag att hjälpa dig, men försök först.

Förlåt.
Citera
2008-04-17, 00:16
Medlem
dumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Edit: Förresten! Angående förhandsgranskning.. Är det inte lättare att skriva ut ett dokument och kolla på det än att använda programmet du skrev om (Zatacom)??

Jovisst, det är ju också det klart säkraste alternativet då det beroende på vilken skrivare man har ibland kan skilja sig lite på hur det ser ut på datorn och hur det ser ut i verkligheten. Bra att du tog upp det
Säkrast är naturligtvis att använda båda, märker man i Zatacom att det ser helt dumt ut så är det ju bara slöseri på papper att skriva ut innan man redigerat dokumentet.
Citera
2008-04-17, 00:21
Medlem
Citat:
Säkrast är naturligtvis att använda båda, märker man i Zatacom att det ser helt dumt ut så är det ju bara slöseri på papper att skriva ut innan man redigerat dokumentet.

Men om man inte vill slösa på papper kan man ju vända på det? Då har du ju iaf gjort det du kan för att slösa så lite som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in