Resultat: Ska man se riktiga filmer på Youtube?
Ja
50,00%
16 röster
Nej
50,00%
16 röster
2023-02-14, 13:38
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKuKHuvud
Visste inte att man kunde köra linux på Mac ens.

Tror du missuppfattade vad jag skrev

Jag menar du kör MacOS och laddar ned valfri webläsare med Chromium och då kan du ha en ad-blocker

Ett annat tips är köra autoplaystopper också, de stoppar också andra videos från automatiskt spelas, t ex nyheter som envisas med, ha en video om händelsen tillagd, för icke läskunniga eller så...

Störande om man t ex lyssnar på musik och det plötsligt pratas om jordbävningen, ballongerna eller vilken annan vilken just nu aktuell nyhet i bakgrunden...

Tillägg. Man kan väl göra om Macbooks till Macbooks med Linux, installerat. lika mycket som man kan med en dator med Windows på sig.
Senast redigerad av brianmolko 2023-02-14 kl. 13:41.
Citera
2023-02-14, 13:45
Medlem
ConnyKuKHuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Tror du missuppfattade vad jag skrev

Jag menar du kör MacOS och laddar ned valfri webläsare med Chromium och då kan du ha en ad-blocker

Ett annat tips är köra autoplaystopper också, de stoppar också andra videos från automatiskt spelas, t ex nyheter som envisas med, ha en video om händelsen tillagd, för icke läskunniga eller så...

Störande om man t ex lyssnar på musik och det plötsligt pratas om jordbävningen, ballongerna eller vilken annan vilken just nu aktuell nyhet i bakgrunden...

Tillägg. Man kan väl göra om Macbooks till Macbooks med Linux, installerat. lika mycket som man kan med en dator med Windows på sig.

Ja man kan väl ha linux som app typ I Windows, eller välja det som enda OS? Orkar dock inte med Linux. Jag kör Chrome i min PC, den stoppar 90% av alla popup-fönster osv. Det är helt ok för min del.
Citera
2023-02-14, 14:08
Medlem
Longfingrets avatar
Youtube klipp och välja titta senare med Firefox webläsare ?

Tidigare har jag kunnat markera klipp i youtube och välja titta senare , men helt plötsligt kommer inte det alternativet upp, gäller Firefox,Funkar i Chrome och Egde, misstänker nått skett med senaste uppdateringen i Firefox,eller kan ni välja det alternativet med Firefox som webläsare ?
Citera
2023-02-14, 14:36
Medlem
Porryhatters avatar
Inloggad på ditt konto?
Testa att köra utan tillägg. Om du t.ex. har en adblocker som råkat ta bort rutan.
Citera
2023-02-14, 15:02
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longfingret
Tidigare har jag kunnat markera klipp i youtube och välja titta senare , men helt plötsligt kommer inte det alternativet upp, gäller Firefox,Funkar i Chrome och Egde, misstänker nått skett med senaste uppdateringen i Firefox,eller kan ni välja det alternativet med Firefox som webläsare ?
Vad menar du med "markera klipp"?

Om jag är på startsidan klickar jag på dom tre punkterna och väljer Spara.
Om jag tittar på ett klipp väljer jag knappen Spara.

Detta i Firefox 102.7.0esr (64-bit).
Citera
2023-02-14, 15:08
Medlem
Longfingrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Inloggad på ditt konto?
Testa att köra utan tillägg. Om du t.ex. har en adblocker som råkat ta bort rutan.
Inaktiverade både ublock och Adblock ,men funkar inte ändå och ja jag är inloggad tyvärr
Citera
2023-02-14, 15:10
Medlem
Longfingrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Vad menar du med "markera klipp"?

Om jag är på startsidan klickar jag på dom tre punkterna och väljer Spara.
Om jag tittar på ett klipp väljer jag knappen Spara.

Detta i Firefox 102.7.0esr (64-bit).
När jag är på startsidan för jag markören över ett klipp då brukade det komma upp alternativ att välja titta senare, visst jag kan öppna klippet sedan klicka på spara titta senare, men har ju funkat utan att gå den vägen förut därav frågan
har 109.0.1 (64-bitars)
Citera
2023-02-14, 15:27
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longfingret
När jag är på startsidan för jag markören över ett klipp då brukade det komma upp alternativ att välja titta senare, visst jag kan öppna klippet sedan klicka på spara titta senare, men har ju funkat utan att gå den vägen förut därav frågan
har 109.0.1 (64-bitars)
Aha, har inte tänkt på det tidigare, men uppe i högra hörnet på klippet dyker "Titta senare" upp hos mig.
Men har du tre punkter under klippen, på startsidan?
Citera
2023-02-14, 16:32
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Den är open source. Skulle inte det kunna innebära vissa risker också? Tänker virus och sånt. Läste på reddit atr vissa oroar sig för att deras konto ska bli bannat. Jag har typ 50 låtar uppe där så det hade ju inte varit kul.

Hur då menar du, du vet ju precis exakt var det är i appen som du får ioch med att det är öppen källkod till skillnad från sluten källkod som kan innehålla precis vad som helst. En liknelse kan vara med att äta en korv där tillverkaren vägrar att avslöja vad korven är gjord av eller en korv som gjort själv eller med innehållsförteckning och recept inkluderat. Vilken korv väljer du?

Newpipe och dess grenar har inga inloggsfunktioner utan man är relativt anonym. Man kan fortfarana prenumerara men det görs lokalt på appen med vad jag tror är genom RSS. Vill man dock hålla på att kommentera och sånt så får man såklart använda sig av någon officell stalker-app från Google och logga in.
Citera
2023-02-14, 17:27
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ja man kan väl ha linux som app typ I Windows, eller välja det som enda OS? Orkar dock inte med Linux. Jag kör Chrome i min PC, den stoppar 90% av alla popup-fönster osv. Det är helt ok för min del.

Vet faktiskt inte om man kan köra någon Linux som app i Windows men tror de. Inte utforskat just det. Du får fråga någon annan...minuset är kanske att man då kör 2 OS samtidigt, Windows i bakgrunden och sen Linuxalternativet...trögare dator
Kanske bluestacks men tror de var för köra androidappar på datorn, spel kanske...

Finns ju annars så man kan installera både Windows och Linux på datorn och välja i startup vilken man vill ha just då....

Du kan ju köra med Linux från USB minne, men det är mer för testa Linuxversioner för se om man gillar den.

Benämner det som Linux pga alla olika versioner som finns kolla bara på distrowatch...
Citera
2023-02-14, 21:29
Medlem
kl4sseKocks avatar
För mig i Firefox dyker det upp om man hovrar över klippet och de rullar igång, då kommer det upp en knapp titta senare men vart lagars klippen då?

Ett annat alternativ är väl bara att bokmärka dem, enkelt och lätt.
Citera
2023-02-14, 22:49
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawtaliban
Ja absolut, men du gör ju webbläsaren långsammare än den vore annars om du bara hade uBlock Origin.

Åtgärdat! 🙏
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in