Hur många här diggar denna Klassiker då? Själv anser jag att det är en av världens bästa filmer, synd på det kassa slutet bara.
Handling: För 100.000 år sedan kraschade ett UFO på Antarktis, 1982 grävde ett norskt forskningsteam upp det och blev då besatta av "saken" som medföljde, i närheten håller ett gäng amerikanare till och får i uppdrag att reda ut vad som hänt.
Sjukt bra rulle. En av mina favoriter...för en gångs skull känns det som att de handlar rationellt vilket inte hör till vanligheterna alla gånger. Paranoian som uppstår i gruppen känns rätt härlig också.
Förstår dock inte vad du menar med att slutet är kass? Lite av charmen är ju att männen ganska tidigt inser vad som måste göras och hur det hela, i bästa fall, kommer sluta.
Älskar den. Morricones diskreta men ödestyngda musik, Rob Bottins sinnessjuka monster designer... En strålande film. Har dock alltid retat mig på att "norrmännen" i början pratar tyska...
Älskar den. Morricones diskreta men ödestyngda musik, Rob Bottins sinnessjuka monster designer... En strålande film. Har dock alltid retat mig på att "norrmännen" i början pratar tyska...
Tänkte precis nämna musiken! Den är fan kanon. Som vanligt vad gäller Ennios komponerande.
Gillar inte att Blair blivit ett monster och så är finalen såpass löjlig med att MacReady ju bara spränger monstret.
Sadoman, dom pratar inte alls tyska, gubben säger ju "Det er ikke en hund, det er ett ting!"
Det enda jag anser kan vara uppe för diskussion gällande slutet är väl klippningen:
Man får intrycket av att MacReady sular iväg dynamiten som sekunden senare exploderar i ett ENORMT eldhav vilket han rimligtvis behövt någon minuts språngmarsch för att undvika. Men jag vidhåller att jag inte alls ser några fel rent storymässigt med slutet.
Som en detalj förstärks dessutom hela den ödesmättade känslan av isolering och ensamhet rent visuellt vid utzoomningen precis innan sluttexten. Ett snyggt sätt att knyta hop säcken.
Därtill gillar jag tanken att när ett räddningsteam väl framåt våren anländer får de sig en rejäl tankeställare om vad fan som har hänt. Man kan dessutom mörka hela händelsen vilket på något konstigt sätt ökar realismen enligt min tolkning!
Om vi lämnar slutet, ska jag leta fel är hela sekvensen vid datorn rätt pajig.
"Probability that someone in the camp is infected..."
Min absoluta favoritscen är LÄTT när de ska använda defibrillator på en "infesterad" snubbe, och bröstkorgen öppnar upp som en stor mun och gnager av händerna Så härligt slaktigt, innovativt och bisarrt!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!