Flashback bygger pepparkakshus!
2008-04-16, 08:48
Medlem
AE23s avatar
Har uppstått ett mindre men mycket irriterande problem i windows xp (sp2 med senaste uppdateringarna), en massa text har satts som kursiv som standard.

Exempelvis sidor både i Firefox och Iexplorer, och även i Kewlpad och hjälprutor (F1-typen). Jag antar att det är samma problem i vissa andra program också som använder sig av något sorts default-typsnitt.
Menyer, url-fält och ikontexter är oförändrat, men att exempelvis läsa en spelrecension på gamespot.com eller kolla (web)mailen är grymt frustrerande.

Någon som har en susning om vad som är på gång? (har kört malware, spyware, antivirus, startat om burken osv. utan resultat)
Citera
2008-04-16, 12:39
Medlem
gubbjävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AE23
Har uppstått ett mindre men mycket irriterande problem i windows xp (sp2 med senaste uppdateringarna), en massa text har satts som kursiv som standard.

Exempelvis sidor både i Firefox och Iexplorer, och även i Kewlpad och hjälprutor (F1-typen). Jag antar att det är samma problem i vissa andra program också som använder sig av något sorts default-typsnitt.
Menyer, url-fält och ikontexter är oförändrat, men att exempelvis läsa en spelrecension på gamespot.com eller kolla (web)mailen är grymt frustrerande.

Någon som har en susning om vad som är på gång? (har kört malware, spyware, antivirus, startat om burken osv. utan resultat)

Har du kollat så att det inte bara är så enkelt att det av någon anledning råkat bli inställt att vissa typsnitt skall vara kursiva? Alltså;
-Högerklicka på skrivbordet, välj "Egenskaper"
-Klicka på flicken "Utseende"
-Klicka på "Avancerat" nere till höger
-Gå igenom "Objekt"-listan och kolla så inte "K" (kursiv) är ikryssat på någon av typsnitten.

Har du tur är det så enkelt
Citera
2008-04-17, 09:15
Medlem
AE23s avatar
Tack för tipset, men det var en av de första sakerna jag kollade. Inget fel där,.. Andra ideér?
Citera
2008-04-17, 09:48
Bannlyst
Jag har exakt samma problem emellanåt, senast i förrgår, kan fan inte förstå hur och varför detta uppkommer eller hur man får bort det. Googlade runt igår efter olika lösningar men allt verkade vara i sin ordning, och lika snabbt som det helt plötsligt uppstod utan nån rimlig förklaring så försvann det igen utan att jag gjorde någonting åt det precis som dom andra gångerna detta hänt. Mycket märkligt problem, det måste vara något program som går in och stör typsnitten på nåt konstigt sätt, men vilket eller hur kan jag inte begripa. Verkligen mysko

Här är söksträngen iaf som visar att det verkar vara ett rätt vanligt problem och lite olika förslag på lösningar:

http://www.google.se/search?sourceid=navclient&aq=t&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLJ_svSE227SE227&q=everything+in+italics +xp
Citera
2008-04-17, 09:57
Medlem
Förbannads avatar
Ja du måste ominstallera dem fontsen som är "skadade" (de som visas kursivt). Du kan ju testa kontrollpanelen - teckensnitt - dra ut de vanligaste typsnitten på skrivbordet och dra in dem igen.
Citera
2008-04-17, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Förbannad
Ja du måste ominstallera dem fontsen som är "skadade" (de som visas kursivt). Du kan ju testa kontrollpanelen - teckensnitt - dra ut de vanligaste typsnitten på skrivbordet och dra in dem igen.

Det var en av förklaringarna som jag hittade också men det märkliga i mitt fall iaf var att allt var i sin ordning, inget skadat eller något annat fel som stämde in på dom olika förklaringarna. Och jag gjorde som sagt ingenting utan helt plötsligt så rättade detta till sig av sig själv, inte ens en omstart gjorde jag.
Citera
2008-04-17, 10:01
Medlem
Glockens avatar
Det här hände mig igår. Arial hade gått sönder.
Installerade om typsnittet så löste det sig. =)
Microsoft core fonts.
Senast redigerad av Glocken 2008-04-17 kl. 10:04.
Citera
2008-04-17, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glocken
Det här hände mig igår. Arial hade gått sönder.
Installerade om typsnittet så löste det sig. =)
Microsoft core fonts.

Skumt att det här verkar ha hänt oss alla vid ungefär samma tidpunkt, börjar lukta konspriation.
Citera
2008-04-17, 12:05
Medlem
AE23s avatar
Ah! sådärja, Glockens lösning fixade problemet, man tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in