Citat:
Ursprungligen postat av onkelfrans
Asså du kan ju läsa redovisning utan att läsa "revisions"-inriktning. Kurser i redovisning och management känns väll som vettigast komplement till juridik-examen om det är jurist du känner dig som i första hand. Håller också med om att handelsrätt känns onödigt om du läser juridik, lite kaka på kaka. Jämför kursupplägg på handelsrätten och juristen och titta hur mycket det överlappar.
Hmm, du menar att läsa FEK och sen inom det fokusera på redovisning och management? (Är fortfarande rätt grön på exakt hur systemet funkar inom programmet.) Jag har försökt läsa mig till hur mycket och vilken juridik som handelsrätten inkluderar, men det är inte helt lätt utifrån kurshemsidorna. När det väl börjar dra ihop sig för ett val kommer jag nog snacka med studievägledarna för att få veta säkert. Tack för tipsen!
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Beror helt på intresse. Jag kan tänka mig att en nationalekonom kan ha nytta av juridik om denne arbetar exemepelvis inom offentlig förvaltning eller med miljöarbeten (exempel tar fram cost-benefit analyser, då måste man väl ta hänsyn till vissa juridiska frågor).
Däremot tror jag inte att du behöver särskillt mycket juridik om du tex jobbar med finansiell ekonomi.
Redovisning är ju ganska starkt kopplat till juridik, men då är det väl "ekonomisk juridik" exempelvis skatterätt som är viktigast. Och bara för att man läser redovisning behöver man inte bli revisor, många blir koncernekonomer, ekonomichefer mm.
Tack för dina synpunkter! Jag betraktar iofs juridik som mitt "huvudämne" och är egentligen mer nyfiken på vilka ekonomämnen som kan tänkas vara till nytta inom juridiska yrken. Tänker då främst på olika typer av civilrätt förstås, straffrätt o dyl. har jag svårt att se att någon koppling till. Rent intressemässigt är det nog NEKen som lockar mest faktiskt, och den kanske inte är en så tokig komplettering trots allt?
Finns det inte någon som har erfarenhet från handelsrätt i Uppsala och som dessutom kan jämföra med annan juridisk utbildning? Rent poängmässigt verkar ju varje ämne läsas på en djupare nivå för handelsrättarna, men det kan ju ha att göra med att man läser allmäna saker också...