2008-04-15, 20:51
Medlem
Tormandys avatar
Hejsan, det är så att jag nu håller på med en hemsida åt en kompis och skulle behöva byta ut alla ÅÄÖ bokstäver i en .html fil mot motsvarande ascii text.

å = å
Å = Å
ä = ä
Ä = Ä
ö = ö
Ö = Ö
osv..

Eftersom jag sitter i linux och tänkte använda Grep (om det fungerar på detta viset) så tyckte jag den passade bättre här än i HTML/XHTML i systemutvecklarforat.
Någon som har någon idé på hur jag kan byta ut en bokstav mot ett ord för att sedan spara ned det i ursprungsfilen?
Tråd kan kastas om mod inte gillar den.
Jag kan ju göra det manuellt men det kommer ta en jävla tid och ork, det är något av en bristvara just nu
Citera
2008-04-15, 20:57
Medlem
nat0ns avatar
går säkert med grep/cat/cut/whatever men i vim (vi också?) är det lätt som en plätt iaf
http://www.vim.org/tips/tip.php?tip_id=31
Citera
2008-04-15, 21:11
Medlem
Gurka___s avatar
Det där går ju och göra i vilken ordbehandlare som helst. Det är ju bara använda replace/ersätt. Visserligen kan du ju bara ersätta en bokstav i taget, men det tar ju inte lång tid att köra en replace 6 gånger...
Citera
2008-04-15, 21:23
Medlem
phunques avatar
Sen kan du ju också spara sidan i utf-8 samt ange utf-8 som teckentabell i sidan, så slipper du byta.
Citera
2008-04-15, 21:26
Medlem
Tormandys avatar
Tack som fan alla som svarat.. Ni hjälpte enormt mycket
Citera
2008-04-15, 21:38
Medlem
phunque har den bästa lösningen, men bara som upplysning är det sed
du vill ha för att göra det du tänkte göra (men då måste det vara en sed
som vet vad åäö är för något).
Citera
2008-04-15, 21:52
Medlem
Tormandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
phunque har den bästa lösningen, men bara som upplysning är det sed
du vill ha för att göra det du tänkte göra (men då måste det vara en sed
som vet vad åäö är för något).

då vet jag till nästa gång =)
Men denna gången fick jag spara med WINDOWS-1252(uppsättning tror jag det är) för UTF-8 ville tydligen inte fungera, det var det jag hade som standard och av någon anledning fuckade det, så nog satt man i en god halvtimma och bytte ut ord manuellt mot ascii-koden..
Tack igen, tråd kan låsas om mod vill det.
Citera
2008-04-15, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tormandy
Hejsan, det är så att jag nu håller på med en hemsida åt en kompis och skulle behöva byta ut alla ÅÄÖ bokstäver i en .html fil mot motsvarande ascii text.

å = å
Å = Å
ä = ä
Ä = Ä
ö = ö
Ö = Ö
osv..

Eftersom jag sitter i linux och tänkte använda Grep (om det fungerar på detta viset) så tyckte jag den passade bättre här än i HTML/XHTML i systemutvecklarforat.
Någon som har någon idé på hur jag kan byta ut en bokstav mot ett ord för att sedan spara ned det i ursprungsfilen?
Tråd kan kastas om mod inte gillar den.
Jag kan ju göra det manuellt men det kommer ta en jävla tid och ork, det är något av en bristvara just nu

Inte så svårt att göra det med sed-kommandot som någon nämnde.
Kod:
sed -i 's/å/\å/' minfil
sed -i 's/Å/\Å/' minfil
sed -i 's/ä/\ä/' minfil
osv.....tre sed-kommandon till
Citera
2008-04-15, 23:03
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
Inte så svårt att göra det med sed-kommandot som någon nämnde.
Kod:
sed -i 's/å/\&aring/g;' minfil
sed -i 's/Å/\Å/' minfil
sed -i 's/ä/\&auml/g;' minfil
osv.....tre sed-kommandon till

sed -i 's/å/\&aring/g;' minfil är korrekt. annars ersätts "å" endast en gång i "minfil" istället för på alla ställen i filen där det förekommer.
Citera
2008-04-16, 06:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
sed -i 's/å/\&aring/g;' minfil är korrekt. annars ersätts "å" endast en gång i "minfil" istället för på alla ställen i filen där det förekommer.

Sant, jag missade det, vet inte vad jag tänkte på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in