Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Om man endast sett moderna Hollywoodproduktioner så kan nog Gudfadern filmerna kännas sega i berättartempot. Sen att de flesta inkl mig när jag såg filmerna första gången gick in med inställningen att jag ska se världens bästa film gjorde det inte bättre, klart jag tyckte den var bra men något överskattad. Var inte förrän andra gången jag såg part 1 på tv och utan förväntningar som jag verkligen kunde upptäcka vilket jäkla mästerverk det är.
Ja, jag var likadan då jag var tretton år och följde IMDB's top 250-lista slaviskt och Gudfadern (ettan) toppade listan, klart att man blir påverkad utav det och precis som för din del så förstod jag aldrig storheten första gången. Kanske var efter andra eller tredje omtitten som jag förstod storheten och läste boken av Mario Puzo kort därefter. Däremot såg jag inte så mycket Hollywoodfilm som ung, var väldigt pretentiös på den tiden och såg bara klassikerna så jag hade ju snarare hört att Gudfadern är världens bästa film snarare att den skulle vara långsam och tråkig.
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Jag som inte har sett triologin kan bli avskräckt av det ja. Dessutom säger de flesta att den tredje filmen är "dålig" och att man egentligen bara behöver se Gudfadern 1 + 2. Kan ju säga att sådant inte får mig att vilja se film nummer tre direkt, och det vore konstigt att se de första filmerna i triologin men inte den sista. Men det är troligen bara jag som tycker så.
Nu har jag inte sett trean på över tio år och bara sett den en gång hittills i livet, jag gillade den inte då och borde se om den, blev som sagt avskräckt efter att ha läst att den skulle vara sämre än de två första. Man ska alltid ge filmer en ärlig chans, speciellt om det är en trilogi och precis som med gamla Star Wars-trilogin där Return of the Jedi får en massa skit så utgör ju trots allt filmerna en enhet som sammanfogar historien och knyter ihop den. Därför borde man även se trean och inte prioritera bort den som många verkar göra!