2008-04-15, 16:52
Medlem
En kompis undrade om jag kunde installera Win XP Pro på hans Packard Bell EasyNote eftersom att Vista är vidrigt jävla uselt. Visst sa jag, men det visar sig inte vara så enkelt.

Jag har en brännd Win XP Pro-skiva. I vanliga fall så är det bara till att starta från skivan så fixar sig allt. Men även om jag ändrat i BIOS på hans dator så att den ska starta från skivan så kommer jag istället till "Caldera DR-DOS", och installationsprogramet startar inte som vanligt. Vad fan är fel?

Jag undrar också om det kan bli några problem när man "nergraderar" till XP? Jag har laddat ner alla drivrutiner från Packard Bell till win xp och lagt dom på ett USB-minne. Det borde inte vara några problem, eller?
Citera
2008-04-15, 17:14
Medlem
joxxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dille
En kompis undrade om jag kunde installera Win XP Pro på hans Packard Bell EasyNote eftersom att Vista är vidrigt jävla uselt. Visst sa jag, men det visar sig inte vara så enkelt.

Jag har en brännd Win XP Pro-skiva. I vanliga fall så är det bara till att starta från skivan så fixar sig allt. Men även om jag ändrat i BIOS på hans dator så att den ska starta från skivan så kommer jag istället till "Caldera DR-DOS", och installationsprogramet startar inte som vanligt. Vad fan är fel?

Jag undrar också om det kan bli några problem när man "nergraderar" till XP? Jag har laddat ner alla drivrutiner från Packard Bell till win xp och lagt dom på ett USB-minne. Det borde inte vara några problem, eller?
Om det nu vägrar att fungera. Dra ner ngn live dist av linux, tex knoppix. Sen bootar du det. Formaterar vista partitionen och sen startar du om datorn. Då har du inget OS alls, och då ska det fan funka att boota XP skivan.
Och drivrutiner är inge probs, allt finns ju på Packardbells hemsida.
Citera
2008-04-15, 17:16
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:

Jag tror att du måste ändra inställningen i BIOS till att börja med. AHCI (default) till ATA eller något liknande. Kolla sedan att det finns drivrutiner som stödjer XP, det är nämligen långt ifrån säkert eftersom datortillverkarna inte direkt uppmuntrar nedgraderingar. Finns inga hos PB rekomenderar jag att du letar upp hårdvaran och ser om du hittar drivrutiner hos de olika tillverkarna.

Lycka till.
Citera
2008-04-15, 17:19
Medlem
Jag har hittat drivruitner till XP på PB. Men den bootar inte installationen från skivan. Kan knappt ändra något i BIOS heller, finns inga SATA-inställningar. Men jag kommer inte ens till det vanliga problemet med att den inte hittar hårddisken och att man måste ändra SATA eller slipstreama SATA-drivisarna. Den startar heltenkelt "Caldera DR-DOS" (alltså en form av MS-DOS gissar jag) och därifrån jag kan inte göra ett skit.
Citera
2008-04-15, 18:12
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Jag har hittat drivruitner till XP på PB. Men den bootar inte installationen från skivan. Kan knappt ändra något i BIOS heller, finns inga SATA-inställningar. Men jag kommer inte ens till det vanliga problemet med att den inte hittar hårddisken och att man måste ändra SATA eller slipstreama SATA-drivisarna. Den startar heltenkelt "Caldera DR-DOS" (alltså en form av MS-DOS gissar jag) och därifrån jag kan inte göra ett skit.

Jag tror att Caldera dr-dos är ett program somstartar från ROM och den drar igång ifall systemet inte hittar någon bootbar skiva i din drive. Det verkar som om din installationsskiva kanske är trasig
Citera
2008-04-15, 20:48
Moderator
Protons avatar
Eller så är det så att datorn helt enkelt inte går att installera om med annat än den skiva som hängde med systemet.

Försökte stoppa i ett annat system än det som hängde med min laptop(en acer FYI) och det gick inte alls, inte ens med kofot.
Citera
2008-04-15, 22:31
Medlem
chribsson2s avatar
Hittade det här på nätet men tappade sidan. Hann kopiera detta dock. Kan det var till hjälp?

"Thanks for you r solution,
I did all this, and the SATA driver appeared to load well, however instead of the xp install proceeding as normal, caldera dr-dos started and brought me to a prompt that just says: [DR-DOS] A:/>. then what should i do.. please help me.."

configure a setting in BIOS else the XP CD will not detect your hardisk.
In BIOS:
Onboard Devices -> Flash Cache Module -> Set Off
Onboard Devices -> SATA Operation -> Set ATA
Citera
2008-04-16, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Hittade det här på nätet men tappade sidan. Hann kopiera detta dock. Kan det var till hjälp?

"Thanks for you r solution,
I did all this, and the SATA driver appeared to load well, however instead of the xp install proceeding as normal, caldera dr-dos started and brought me to a prompt that just says: [DR-DOS] A:/>. then what should i do.. please help me.."

configure a setting in BIOS else the XP CD will not detect your hardisk.
In BIOS:
Onboard Devices -> Flash Cache Module -> Set Off
Onboard Devices -> SATA Operation -> Set ATA

Tack för hjälpen! Tyvärr så är det något uselt BIOS-program (PhoenixBIOS) där det knappt finns några valmöjligheter. Kan inte ställa in något av det är. Jävla usla Packard Bell-datorer! Kan man ändra dessa BIOS-inställningar på något annat sätt kanske?
Citera
2008-04-16, 11:05
Bannlyst
http://www.geocities.com/easynotemx36/

Kanske?
Citera
2008-04-16, 13:11
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
http://www.geocities.com/easynotemx36/

Kanske?

Snygg PRiVATE där lär han väl ha rubbet
Citera
2010-04-21, 12:09
Medlem
Har exakt samma problem. har också det skit phoenixBIOS så kan inte heller ändra till sata. har verkligen ingen aning om vad som kan göras. sitter dock på en compaq.
Citera
2010-04-21, 12:28
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows Support

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem