• 4
  • 5
2020-04-16, 01:15
Medlem
Illegal to hunt them in Norway though

(I would never ever eat it , no matter how long it boiled......sounds like sure fire way to get sick)
Senast redigerad av qmzamqckalrtgj 2020-04-16 kl. 01:27.
Citera
2020-04-16, 01:26
Medlem
Opportunitiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Nja, tänkte starta en restaurang som skall servera mås.

Nu vattnas det i mun känner jag
Citera
2020-04-16, 01:33
Bannlyst
nej har aldrig ätit måsfågel

men kannadagås , tjäder , orre , gräsand är fint kött

äta mås är som att äta grävling i mina ögon
Citera
2020-04-16, 18:12
Medlem
LucNNs avatar
Läste någonstans att det var vanligt att äta fiskmåsar i England osv. innan, men att dom slutade runt slutet av 50-talet. Vet inte om jag fabulerar nu, men har för mig att det serverades som gryta och paj. Har ingen aning om vart jag har infon ifrån. Tror det var en hemsida som hade Massa recept på Björn.

Anyways, liknande:

Seagulls edible?

Som har ett roligt recept: Koka mås m. sten. När stenen är kokt, släng ut måsen.

Utifrån sidan verkar det finnas fulsmak i köttet som härstammar från fettet. Men det Finns metoder, och innan ansågs det vara en delikatess.

Citat:
These handsome birds are no longer eaten, but there was a time when, in England, gulls were netted and fattened during winter months in the poultry yard, which may have been sufficient to make them loose their fishiness.’

Citat:
‘Totnes (England) has a secret legacy of sea bird dishes. Over the centuries, this secluded area of South Devon has come up with a number of ways of cooking the herring gull (Larus argentatus). Despite the unfashionable idea of eating sea gulls, the thrill of eating one of the many superb delicacies on offer still tempts the seabird connoisseur. Traditional dishes such as gull pie, marinated gull and mint, smoked gull souffle and roast gull have been extended by inventive offerings such as chillied gull with ginger, gull veronique and gull mousse through to the offbeat "lashings of larus". However, despite its bulky size, the gull is largely composed of feathers. One gull doesn't go very far. It is not a chicken - or a turkey. Serious gull cuisine needs considerable numbers of birds with which to prepare the dish.’
Citera
2020-04-22, 07:36
Medlem
Läste någonstans att om en gravid kvinna åt mås skulle barnet bli tjuvaktig.. gammal skröna. Likaså att dykänder inte gick att äta men flytänder gick bra. Något med smaken tydligen. Har själv ätit anka gås duva ripa och vaktel, de var alla goda.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in