• 1
  • 2
2008-04-15, 15:33
Bannlyst
Tja.

När jag formaterade datorn försvann ljudet, och jag har inte orginalskivorna kvar.

Nu är det så att jag behöver programvara och drivrutiner, för att få ljudet att fungera.

Vart hittar jag detta?

Tack på förhand...
Citera
2008-04-15, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpliffenNr1
Tja.

När jag formaterade datorn försvann ljudet, och jag har inte orginalskivorna kvar.

Nu är det så att jag behöver programvara och drivrutiner, för att få ljudet att fungera.

Vart hittar jag detta?

Tack på förhand...
Operativsystem? Hårdvara?
Om du vet vad det är för hårdvara du har kan du väl bara gå in på tillverkarens hemsida och ladda ned vad du behöver? Har du Vista så bör du kunna få ned de mesta genom Windows Update, minns ej om det var så enkelt med XP.
Citera
2008-04-15, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus Kristus
Operativsystem? Hårdvara?
Om du vet vad det är för hårdvara du har kan du väl bara gå in på tillverkarens hemsida och ladda ned vad du behöver? Har du Vista så bör du kunna få ned de mesta genom Windows Update, minns ej om det var så enkelt med XP.

Trodde alldrig jag skulle fråga detta: Vad är nu den exakta skilldnaden?

Hur tar man reda på ljudkortets tillverkare?
Kan man inte se det i datorn?
Citera
2008-04-15, 15:55
Medlem
Citat:
Trodde alldrig jag skulle fråga detta: Vad är nu den exakta skilldnaden?
Du måste ju veta vad du ska ladda ned!
Alltså om du har Vista eller XP, integrerat ljudkort eller ej.

Citat:
Hur tar man reda på ljudkortets tillverkare?
Det kan stå på t ex. en klisterlapp på ditt ljudkort: vad det är för modell och vilken som är tillverkaren, men om du nu har ett ljudkort borde du väl veta vad du har köpt? Är ditt ljud integrerat i moderkortet så är det oftast Realtek eller liknande, men om du inte vet vad du har så är det svårt att vara till hjälp.
Citera
2008-04-15, 16:58
Medlem
J.H.s avatar
1: Vad har du för dator typ hemma bygge eller laptop eller köp dator (isf vilket märke, typ dell etc)
2: vad har du för operativ (windows, linux etc.).
3: Vilket ljudkort har du. sitter det fast inbyggd på modekoret eller i nån av pci slottarna (dvs facken där ljudkort,tv-kort,nätverk som inte är inbyggd sitter).
Citera
2008-04-15, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av J.H.
1: Vad har du för dator typ hemma bygge eller laptop eller köp dator (isf vilket märke, typ dell etc)
2: vad har du för operativ (windows, linux etc.).
3: Vilket ljudkort har du. sitter det fast inbyggd på modekoret eller i nån av pci slottarna (dvs facken där ljudkort,tv-kort,nätverk som inte är inbyggd sitter).

1. Har en vanlig Compaq.
2. XP
3. Antar att det är inbyggt.
Citera
2008-04-15, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus Kristus
Du måste ju veta vad du ska ladda ned!
Alltså om du har Vista eller XP, integrerat ljudkort eller ej.

Det kan stå på t ex. en klisterlapp på ditt ljudkort: vad det är för modell och vilken som är tillverkaren, men om du nu har ett ljudkort borde du väl veta vad du har köpt? Är ditt ljud integrerat i moderkortet så är det oftast Realtek eller liknande, men om du inte vet vad du har så är det svårt att vara till hjälp.

Grejen är den, att det inte finns några ljudenheter.
Testade att installera SoundMax, men det stog att en drivrutin fattas, och att jag måste fixa det för att kunna installera. :S
Citera
2008-04-15, 17:46
Medlem
Benjamin.s avatar
Citat:
1. Har en vanlig Compaq.
2. XP
3. Antar att det är inbyggt.

Laptop då alltså?
Citera
2008-04-15, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benjamin.
Laptop då alltså?

Nej, inte bärbar!

En helt vanlig ståendes Compaq.

EDIT:

Komigen nu alla experter!
Senast redigerad av SpliffenNr1 2008-04-15 kl. 18:05.
Citera
2008-04-16, 04:56
Bannlyst
Shit..

Hatar sladdar!

Försökte fixa mina högtalare mellan kl 19:23 och kl 04:56, och nu när jag kollar här har jag inte fått ett enda svar!
Citera
2008-04-16, 06:23
Moderator
Protons avatar
Citat:
Hatar sladdar!

Försökte fixa mina högtalare mellan kl 19:23 och kl 04:56, och nu när jag kollar här har jag inte fått ett enda svar!

På dessa vaga grunder är det ett under att du fått så många svar som du fått ändå.

Det är snudd på omöjligt att veta vilka drivrutiner du ska ha till ditt ljudkort utan att känna till fabrikatet på det. Någon snackade om ett inbyggt realtech-ljudkort på moderkortet, är det så? Isf kan man ju misstänka att drivisarna finns på samma skiva som drivisarna till moderkortet.

Är inte ljudet inbyggt i moderkortet utan sitter som ett separat kort i en PCI-slot, kolla i enhetshanteraren om du kan se det där, annars lär det bli fram med skruvmejsel för att öppna lådan och titta efter.

Som sagt, väldigt vaga grunder du gett....
Citera
2008-04-16, 07:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Kom igen nu alla experter!

Med den informationen du gett så menar du väl siare eller trollkarlar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in