2008-04-15, 13:28
Medlem
coca_calles avatar
Hej. Det r nu s att jag har blivit bestulen p lite saker som jag haft i min bil. Det innefattar bland annat en ipod, hrlurar fr ca 800 samt lite klder. Jag har kommit s lngt att det r hemfrskringen som tcker detta. Men jag har fortfarande lite frgor som jag hoppas att ni kra fb:are kan svara p. Grs ngn form av kontroll p bilen, allts tittar om ls r skadade osv fr att skerstlla att stlden gt rum? Sen tnkte jag ven frga hur det r med att pst att man hade andra saker i bilen, s som brbar dator osv som sedan kanske ligger hemma egentligen

Sen tnkte jag ven hra om ngn vet hur mycket man skulle f t.ex ipoden (2g nano) i ersttning och vad sjlvrisken kan tnkas hammna p.
2008-04-15, 14:36
Medlem
Ringde du Polisen direkt?, har du kvitton p sakerna som blev bestulna, samt p de grejjer som ocks "har" blivit bestulna?
2008-04-15, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coca_calle
Hej. Det r nu s att jag har blivit bestulen p lite saker som jag haft i min bil. Det innefattar bland annat en ipod, hrlurar fr ca 800 samt lite klder. Jag har kommit s lngt att det r hemfrskringen som tcker detta. Men jag har fortfarande lite frgor som jag hoppas att ni kra fb:are kan svara p. Grs ngn form av kontroll p bilen, allts tittar om ls r skadade osv fr att skerstlla att stlden gt rum? Sen tnkte jag ven frga hur det r med att pst att man hade andra saker i bilen, s som brbar dator osv som sedan kanske ligger hemma egentligen

Sen tnkte jag ven hra om ngn vet hur mycket man skulle f t.ex ipoden (2g nano) i ersttning och vad sjlvrisken kan tnkas hammna p.

Vi gjorde en polisanmlan direkt efter inbrottet och jag har fr mig att polisen bara frgade om det var mrken p bilen, men det var det inte och jag tror inte de kollade det. Dremot s var en anmlan hos polis krav ifrn frkringsbolaget. Vr sjlvrisk hamnade runt 1000 kronor (3 r sedan)

Om man sger s hr, pstr du att du hade en dator i bilen s kommer de anse att det var ditt eget fel att den blev stulen d det r stldbegrligt. Man fr bara ersttning fr paltor odyl. Dyrare saker ska mna inte ha liggande i bilen alls anser de.

Vi fick en resvska stulen och frskringsbolaget rknade ned kldpriserna ngot fruktansvrt. S fort ett plagg var ldre n ett par mnader prjsade de bara kanske 30 kr fr ett plagg som kanske kostat flera hundra i inkp. Trist. Fr vr del var resvskan dock dyr s det gick nd jmnt ut.

Ska tillgga att jag hade kvitton p alla klder jag skickade med. Tror det r en klar frdel.
2008-04-15, 19:32
Medlem
Killen i stans avatar
F-bolag har en frmga att vilja undervrdera allt som typ gr s lngt det gr.
r vanligt nr det gller stulna/krockade bilar som skall lsas in mot ersttning.
Icke fast monterad utrustning i bil tcks av hemfrskringen har ja fr mig,och fast monterad av bil frskringen (stld).
Vet inte om dom bda bas beloppen p hem samt bil r dom samma.
Nn annan kanske kan svara p det!

Vanligen brukar inte poliser bry sig allt fr mycket om bilinbrott,vldigt lg prioritet s att sga.
S risken r strre att tex nn representant frn F-bolaget kommer och fotar skadorna som blivit.Men inte ens skert att det kommer bli aktuellt.
F-bolag r vad ja frsttt det skyldiga att erstta saker som frlorats vid inbrott om inte garen i frga uppmanat till inbrott.Tex stllt en brbar dator uppvikt p frarstolen osv.
Men i ditt fall s skulle ja dels ta reda p vilken norm som gller fr klder (avdragen % sats/r,mn eller vad klder faller in inom).
Samt ordna fram alla org kvitton du har till det som frsvann,och sen st p dig som fan mot dom!!

Tex s fick en kompis sin bil stulen fr ntt r sen,och dom erbjd honom sen en riktig svin peng nr bilen hittats och var precis snderkrd.
han hade bilder osv p bilen tagna ngra mnader innan som han refererade till.
F-bolagets vrderingsman som hade hand om hans rende hade i princip bara suttit och skummat igenom blocket och sen slagit ut ett snitt pris.
dvs: alla vrak etc etc som man inte ens kan sknka bort fanns med i hans berkningar.
S,ST P DIG MOT DOM!!
2008-04-16, 02:36
Medlem
Fr ett tag sedan s fick jag min ruta snderslagen i ett garage p min bil.
Dr tog de min kavaj, mobiltelefon, Cd-skivor + cd spelare och mina pilotglasgon frn hansfacket.

Ringde s klart och anmlde detta till polisen omedelbart och strax efter det ringde jag frskringsbolaget.
Cd-skivorna hade jag inget kvitto p men det var cirka 11 st cd spelare hade jag inte heller kvitto p.

S jag fick ut fljande:

Glasgon - 1300kr
Cdskivor - 600kr
Cd-spelare - 1000kr
Kavaj - 2400kr

Och sjlvklart reparationen fr vindrutan och lite lackskada.
Sjlvrisk 2000kr.

Jag hade helfrskring p bilen.
2008-04-16, 12:01
Medlem
Citat:
Sen tnkte jag ven frga hur det r med att pst att man hade andra saker i bilen, s som brbar dator osv som sedan kanske ligger hemma egentligen

Kallas fr bedrgeri, BrB 9:1. Att pst att du hade stldbegrlig egendom i bilen kommer dessutom antagligen leda till svaret "Du hade enligt uppgift stldbegrlig egendom i form av en dator i bilen vilket strider mot vra villkor som du finner bla bla, drfr beviljas du inte ersttning fr de stulna fremlen eller verkan p din bil".

Du svarar att du ndrar dig och att du bara ljg om datorn.

F-bolaget svarar
"Vi har anledning att tro att du har gjort dig skyldig till frsk till bedrgeri vilket frutom att utgra brott strider mot vra villkor. Vi kommer drfr inte betala ut ngon ersttning i samband med den pstdda stlden och verkan p bilen. Bedrgerirendet har verlmnats till polis.
2008-04-16, 12:24
Medlem
coca_calles avatar
Jag har tittat upp en del fr vad som gller p min hemfrskring, har lnsfrskringar.

S hr stod det i villkoren fr hemfrskring:

F.1.9 Stld ur bil
Frskringen gller fr stld ur lst bil. Ersttning lmnas med hgst 4000 kronor.

Frskringen gller inte fr pengar, vrdehandlingar eller stldbegrlig egendom.
Notera: Frskringsskyddet r utkat nr du medfr egendom utanfr bostaden eller r p
resa. Se F.1.10 Std av medfrd egendom

F.1.10 Stld av medfrd egendom
Definition:
Egendom anses inte vara medfrd om du fre avresa frn bostaden eller vid terkomsten dit lmnar den kvar i bil, bt, husvagn eller annat slpfordon fr lngre tid n som normalt tgr fr omedelbar in- eller urlastning.
Egendomen anses inte heller vara medfrd om du vid fortsttning av resa lmnar kvar den vid t ex flygplats, jrnvgsstation eller bthamn.

Frskringen gller fr stld av egendom som du medfr utanfr bostaden och fr
polletterad egendom i samband med resa.
Begrnsningar
fr pengar och vrdehandlingar som du medfr gller frskringen endast vid fickstld
(dvs stld ur de klder du har p dig eller ur den vska som du hller i.)
fr pengar och vrdehandlingar som du lmnat kvar gller frskringen endast om de
lmnats kvar i hotell- eller pensionatsrum, passagerarhytt, sovvagnskup eller husvagn.
Den gller ven om de lmnats i utrymme p arbetsplatsen under den tid d du r p
arbetet.

Frskringen gller inte fr
egendom som r kvarglmd, borttappad eller frlagd ven om den senare blivit stulen
stldbegrlig egendom som lmnas kvar i nattparkerad bil, bt, husvagn eller annat
slpfordon
cykel, se i stllet avsnitt F.1.11 Stld av och skadegrelse p cykel eller barnvagn
stldbegrlig egendom, pengar och vrdehandlingar som frvaras i polleterad resvska
stldbegrlig egendom som du medfrt till sjukhus nr du varit intagen fr vrd
Aktsamhetskrav Du ska iaktta fljande srskilda aktsamhetskrav:
Du ska vara srskilt aktsam med vrdefull egendom men ven anpassa ditt handlande till tid och
plats dr du befinner dig och vilka mjligheter du har att upptcka och frhindra stld.
Nr det gller stld stlls fljande aktsamhetskrav
Bil, bt, husvagn eller Fordonet ska vara lst nr du lmnar det.
annat slpfordon Om stldbegrlig egendom lmnas kvar i bil ska den vara
inlst i handskfacket eller i ett bagageutrymme som inte r
tkomligt frn kupn. Stldbegrlig egendom fr inte lmnas
kvar i fordonet d det lmnas till hotell, transportfretag eller
annat fretag fr omhndertagande, t ex fr service eller
reparation.

Jag vet inte om det r jag som r s dum att jag inte helt frstr vad som mste ha hnt fr att det ska rknas som stld av medfrd egendom istllet fr stld ur bil. Ngon vnlig sjl som kan frklara det? Vore ju vldigt bra d en dator kan man f ersttning fr om det r stld av medfrd egendom.
2008-04-18, 00:49
Medlem
coca_calles avatar
skulle verkligen behva veta vad fr krav sommste uppfyllas fr att det ska rknas som medhavd egendom och inte stld ut bil. Vill ju inte vara utan mina nya sennheiser hrlurar nnu lngre...
2008-04-18, 10:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
skulle verkligen behva veta vad fr krav sommste uppfyllas fr att det ska rknas som medhavd egendom och inte stld ut bil. Vill ju inte vara utan mina nya sennheiser hrlurar nnu lngre...

I princip tolkar frskringsbolagen som att man inte fr ersttning fr allt man har i bilen om det stjls nr man inte r sjlv r med (dvs blir rnad).

Undantag grs bara i samband med resor t.ex. p bt dr man inte kan ta med sig packningen.

Bilstereo, cd, glasgon etc rknas inte som stldbegrlig egendom utan som inventarier till bilen och brukar drfr ersttas. Klder brukar heller inte rknas som stldbegrligt.

I TS fall s lr han inte f ersttning fr ipoden och hrlurarna, men vl klderna. Dock blir kanske sjlvrisken hgre n vrdet..
2010-01-27, 01:15
Medlem
B4rrets avatar
Eftersom det har varit en stld i bilen har bilen (troligtvis) brutits upp, och d mste den lagas. Detta sker p frskringsbolagets service-stlle. Dr de har tid att kolla bilen och allt snt.

Btw, gr verkligen en brbar dator p frskringen om den ligger i bilen. Frutsatt att du inte har drulle..?
2010-01-27, 08:41
Medlem
Prrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B4rret
Eftersom det har varit en stld i bilen har bilen (troligtvis) brutits upp, och d mste den lagas. Detta sker p frskringsbolagets service-stlle. Dr de har tid att kolla bilen och allt snt.

Btw, gr verkligen en brbar dator p frskringen om den ligger i bilen. Frutsatt att du inte har drulle..?

Eftersom trden r snart tv r gammal lr vi inte f svar p detta.

Trd lst.

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in