2008-04-16, 14:59
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Jaha, jaså.

Varför bindestreck i "hiv-man" o.s.v? Skriver man det med gemener så har man ju gjort om förkortningen till ett ord i sig, då skall det vara "hivman" såvida man inte skriver en lärobok i svenska för förskolan.

Varför stor begynnelsebokstav i de nypåhittade orden "Jas", "Aids" och "Suv"? Även om de inte längre skulle vara förkortningar så är de inte egennamn. Skall man vara idiot så efterlyser jag ändå metodik i idiotin!

"BWO" blir förresten "BWO:s" i genitiv.

Nej, endast namn på gener skall skrivas med små bokstäver i förkortad form, för att skilja dem från proteiner. Ja, så har vi ju militärens egna "ak", "tgb", "sljpsgr" o.s.v. i löpande text, men så länge vår fornstora krixmakt är ensam om det så är det ju bara charmigt.

F.ö. anser jag att Saab måste förstöras, på det att dess aska skall låta gamla hederliga SAAB resa sig åter! Det måste delvis vara Saabs fel att Gripen (JAS-39, fpl 39) kallas "Jas" i massmedia. Under SAAB:s visa ledning fick däremot Viggen heta Viggen (eller JA-37, AJS-37, o.s.v.).

Jag vet inte, jag skrev bara om det efter vad som sagts tidigare, att om en förkortning uttalas som ett ord så skrivs det som ett egennamn och om det uttalas bokstav för bokstav så skrivs det med stora bokstäver... Det var alltså inte mitt påhitt

Det skulle vara ett kolon alltså? Jag satt och funderade på det

Bindestrecket är väl en fornlämning från när jag gick i grundskolan, då man fick lära sig att bindestreck överhuvudtaget existerade - till skillnad från i dag.
Citera
2008-04-16, 15:17
Medlem
schizophrenias avatar
Bland TT:s skrivregler (www.tt.se/ttsprak/ttspraket.pdf) finner man följande rekommendation:

Undvik att använda förkortningar. I TT:s texter skriver vi ut uttrycken bland annat, bland andra, cirka, med flera, det vill säga, etcetera, med mera, och dylikt och så vidare.

Trots att TT säger "undvik att använda förkortningar" så envisas de med att skriva TT istället för Tidningarnas Telegrambyrå. Det är tydligen skillnad på förkortningar och förkortningar.
Citera
2008-04-16, 16:01
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Bland TT:s skrivregler (www.tt.se/ttsprak/ttspraket.pdf) finner man följande rekommendation:

Undvik att använda förkortningar. I TT:s texter skriver vi ut uttrycken bland annat, bland andra, cirka, med flera, det vill säga, etcetera, med mera, och dylikt och så vidare.

Trots att TT säger "undvik att använda förkortningar" så envisas de med att skriva TT istället för Tidningarnas Telegrambyrå. Det är tydligen skillnad på förkortningar och förkortningar.

Skriver de Svenska Dagbladet eller SvD? Skriver de Dagens Nyheter eller DN? Skriver de IKEA eller Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd? Skriver de NATO eller North Atlantic Treaty Organisation? Och så vidare...

Det är skillnad på att skriva dvs respektive TT i en text helt enkelt.
Citera
2008-04-16, 16:09
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det är skillnad på att skriva dvs respektive TT i en text helt enkelt.

Självklart är det så! Trots detta tycker jag att det låter rätt kul när de skriver: "Undvik att använda förkortningar".
Senast redigerad av schizophrenia 2008-04-16 kl. 16:11.
Citera
2008-04-16, 17:04
Medlem
ейныйs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Jag håller inte heller reda på allas åsikter, men jag skriver SAOL därför att SAOL-redaktionen gör det, fast jag uttalar det [sa(ul] och inte [es:a:u:el:].

Skriver du bell hooks?

Jag skriver Saol, Ikea och Saab. Kanske för att jag inbillar mig att versaler är fyrkantiga och fula och som bäst är ett nödvändigt ont, ett offer för tydligheten. Därför blir det Bell Hooks.

Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Jag skriver SAOL, TV, NATO, CD, PC, JAS, HIV, AIDS m.m. med stora bokstäver eftersom de skall skrivas så då de är initialförkortningar,

Skriver du PAKISTAN?
Citera
2008-04-16, 17:13
Medlem
dMobergs avatar
Jag skriver teve.
Citera
2008-04-16, 17:52
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ейный
Skriver du bell hooks?

Lyckligtvis har jag aldrig haft anledning att skriva det. Men visst försöker jag annars (oftast) använda den namnform som namnbäraren själv använder, både när det gäller förkortningar och annat. T.ex. skriver jag även Svenska Akademien (och inte Svenska Akademin/akademien som många andra gör). Och eBay skriver jag vanligen just så.
Citera
2008-04-16, 18:26
Medlem
ейныйs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Lyckligtvis har jag aldrig haft anledning att skriva det. Men visst försöker jag annars (oftast) använda den namnform som namnbäraren själv använder, både när det gäller förkortningar och annat. T.ex. skriver jag även Svenska Akademien (och inte Svenska Akademin/akademien som många andra gör). Och eBay skriver jag vanligen just så.

Jag gillar henne inte heller.

Fallet eBay verkar vara en marknadsföringsgimmick, så det känns fel att använda i en förment neutral text. Jag vet inte hur fallet är med SAOL egentligen. För min del hamnar det i samma kategori, men det är nog mer försvarbart. Detta är inget jag är oresonlig med, bara mina naturliga instinkter.
Citera
2008-04-16, 18:26
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Jag skriver teve.
Och en flat sådan är då en platteve?!

Nåja, där sammanhanget bedöms lämpligt behåller jag trippelkonsonant. Och
plattteve är ett sådant sammanhang, liksom 2½ k är motiverat i klockkläpp.
Citera
2008-04-16, 22:20
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Och en flat sådan är då en platteve?!

Nåja, där sammanhanget bedöms lämpligt behåller jag trippelkonsonant. Och
plattteve är ett sådant sammanhang, liksom 2½ k är motiverat i klockkläpp.
Ja, visst är trippelkonsonant underskattat? Jag skulle då inte vilja vara den som tog med sig en indisk väggardin till en mattävling!
Citera
2008-04-16, 22:51
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeba
Det är en av den nya tidens smileys. Det anses att de är hämtade ifrån serien South Park där animationen är väldigt rudimentär.
^^ liknar två glatt upphöjda ögonbryn och motsvarar alltså den gamla :-D
Nja, så ligger det inte riktigt till. I Asien, då Ostasien i synnerhet, så tänker folk på ansikten på ett annat sätt än vi. Det yttrar sig i:

1) Man markerar knappt näsan.
Förklaring: Självförklarande, de har ingen och kallar ju oss långnäsor.

2) Ögonen är inte sällan överdrivet stora, i alla fall i samtida teckningar.
Förklaring: Skönhetsideal, verkliga ögon är småttiga.

3) Man skriver tecknen, som också är bilder, uppifrån och ner. Så också med smileys.
Förklaring: Varför skulle man vilja göra något annat?

Sedan tror jag att ^^ m fl har populariserats via WoW osv. Att det skulle vara South Park som är källan till dessa finner jag direkt osannolikt. Snarare är det flitiga asiatiska online-spelare.

Faktum är att ^^ och ^_^ bara är två av en uppsjö fantastiska smileys. Att skriva uppifrån och ner ger en helt annan möjlighet att uttrycka sig än från höger till vänster. Exempel får ni dick inga. Ni får hitta söta små gula flickvänner som kan skickar söta sms till er istället ;-)

/LKS
Senast redigerad av LiKaShing 2008-04-16 kl. 22:53.
Citera
2008-04-17, 02:28
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ейный
Skriver du PAKISTAN?

Nej. Avser jag PAKSTAN så skriver jag PAKSTAN (utan I). Avser jag Pakistan så skriver jag Pakistan.

De är inte samma saker, vilket tydliggörs för läsaren av att det ena skrivs med stora bokstäver.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pakistan#Etymology
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in