2008-04-15, 21:18
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Du kanske tänker på att det före förkortningslistan i SAOL i upplagorna 10 och 11 stod "Alla förkortningar kan också skrivas utan punkt"?
Heter det inte Saol nuförtiden?

(jag hatar alla moderna skrivregelpåfund )
Citera
2008-04-15, 21:21
Medlem
ейныйs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Heter det inte Saol nuförtiden?

(jag hatar alla moderna skrivregelpåfund )

Nu hänger jag inte med i allt det där, men det brukade vara att stora bokstäver (SAOL) skriver man om det uttalas S-A-O-L, som varje bokstav för sig, och Saol blev det när det uttalades som ett ord. Därmed föredrog man Nato över NATO, men man skriver USA, inte Usa.
Citera
2008-04-15, 21:24
Medlem
Chalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolie11
Vet inte vad jag fått det från men har för mig att man ändrade från punkt till mellanrum för ett par år sedan i förkortningar.

På tal om förkortningar, vad står ^^ för?

Är det bara jag som tar ^^ som att man höjer på ögonbrynen som i "är du dum eller?" Ungefär som
Citera
2008-04-15, 21:30
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ейный
Nu hänger jag inte med i allt det där, men det brukade vara att stora bokstäver (SAOL) skriver man om det uttalas S-A-O-L, som varje bokstav för sig, och Saol blev det när det uttalades som ett ord. Därmed föredrog man Nato över NATO, men man skriver USA, inte Usa.

Jag håller inte heller reda på allas åsikter, men jag skriver SAOL därför att SAOL-redaktionen gör det, fast jag uttalar det [sa(:)ul] och inte [es:a:u:el:].
Citera
2008-04-15, 21:33
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeba
Det är en av den nya tidens smileys. Det anses att de är hämtade ifrån serien South Park där animationen är väldigt rudimentär.
^^ liknar två glatt upphöjda ögonbryn och motsvarar alltså den gamla :-D

Om man har spelat World of Warcraft så har man stött på en hel del av denna utveckling hos smileys eller emotes som de också kallas på engelska.

De gamla smileysarna var ganska kryptiska i vissa fall och trenden fortsätter. En smiley kan få+ helt egna nyanser i en sluten grupp. Det förbryllar mig ofta när jag ser smileyn :-P i onlinemiljöer. Ofta kommer den ifrån yngre personer. Vad åsyftar den? Äckel, retsamhet, glädje? Vem sticker man ut tungan åt och varför?

Jag har inte fått rätsida på det ännu. En del yngre verkar slentriananväönda denna smiley utan någon synbar anledning.

^^ kan du få tro är hämtad från South Park, men sanningen är att det är en förkortning av ^_^ som är en klassisk manga-smiley. Japaner, koreaner och diverse wapaneser har använt dem sedan alltid.

:-P har alltid varit en i mina ögon, men efter MSN Messenger och FB har jag förstått att många ser :-P som en
Citera
2008-04-15, 21:51
Medlem
MrCheebas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
^^ kan du få tro är hämtad från South Park, men sanningen är att det är en förkortning av ^_^ som är en klassisk manga-smiley. Japaner, koreaner och diverse wapaneser har använt dem sedan alltid.

Ja det måste stämma.
I stand corrected.
Citera
2008-04-15, 22:11
Medlem
bolie11s avatar
Fint, då är jag lite klokare. Man kan alltid lita på flashback
Citera
2008-04-15, 22:16
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Jag håller inte heller reda på allas åsikter, men jag skriver SAOL därför att SAOL-redaktionen gör det, fast jag uttalar det [sa(ul] och inte [es:a:u:el:].

Jag skriver SAOL, TV, NATO, CD, PC, JAS, HIV, AIDS m.m. med stora bokstäver eftersom de skall skrivas så då de är initialförkortningar, och eftersom jag inte är kvällstidningsjournalist.
PC är en initialförkortning av personal computer, pc är en sammandragningsförkortning av penicillin. SMS betyder bl.a. short message service, sms betyder sammansatt/-sättning.

Hivman chockkränkte jasflygare i tv! Skickade sexsms med pc! Recension av bwos nya cd! Live aids aidskampanj chockar kd! Företrädare för mp kör suv mest!
Helt jävla oläsligt.
Citera
2008-04-15, 23:21
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Jag skriver SAOL, TV, NATO, CD, PC, JAS, HIV, AIDS m.m. med stora bokstäver eftersom de skall skrivas så då de är initialförkortningar, och eftersom jag inte är kvällstidningsjournalist.
PC är en initialförkortning av personal computer, pc är en sammandragningsförkortning av penicillin. SMS betyder bl.a. short message service, sms betyder sammansatt/-sättning.

Hivman chockkränkte jasflygare i tv! Skickade sexsms med pc! Recension av bwos nya cd! Live aids aidskampanj chockar kd! Företrädare för mp kör suv mest!
Helt jävla oläsligt.
Äntligen nån som fattar!
Citera
2008-04-16, 01:02
Medlem
jumpcuts avatar
Hiv-man chockkränkte Jas-pilot i TV! Skickade sex-SMS med PC! Recension av BWOs nya CD! Live aids Aidskampanj chockar KD! Företrädare för MP kör Suv mest!
Enligt vad som sagts tidigare...
Citera
2008-04-16, 12:53
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Hiv-man chockkränkte Jas-pilot i TV! Skickade sex-SMS med PC! Recension av BWOs nya CD! Live aids Aidskampanj chockar KD! Företrädare för MP kör Suv mest!
Vilket är helt förkastligt och fult och äckligt!

http://www.flashback.org/images/smilies2/sick19.gif
Citera
2008-04-16, 14:37
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:

Jaha, jaså.

Varför bindestreck i "hiv-man" o.s.v? Skriver man det med gemener så har man ju gjort om förkortningen till ett ord i sig, då skall det vara "hivman" såvida man inte skriver en lärobok i svenska för förskolan.

Varför stor begynnelsebokstav i de nypåhittade orden "Jas", "Aids" och "Suv"? Även om de inte längre skulle vara förkortningar så är de inte egennamn. Skall man vara idiot så efterlyser jag ändå metodik i idiotin!

"BWO" blir förresten "BWO:s" i genitiv.

Nej, endast namn på gener skall skrivas med små bokstäver i förkortad form, för att skilja dem från proteiner. Ja, så har vi ju militärens egna "ak", "tgb", "sljpsgr" o.s.v. i löpande text, men så länge vår fornstora krixmakt är ensam om det så är det ju bara charmigt.

F.ö. anser jag att Saab måste förstöras, på det att dess aska skall låta gamla hederliga SAAB resa sig åter! Det måste delvis vara Saabs fel att Gripen (JAS-39, fpl 39) kallas "Jas" i massmedia. Under SAAB:s visa ledning fick däremot Viggen heta Viggen (eller JA-37, AJS-37, o.s.v.).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in