2008-07-19, 09:31
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88
En annan detalj från rättegången.

Alltså fullständigt oberörd av det han just gjort.. Och det tycks han ju fortfarande vara. På honom låter det som att det var Englas fel att han dödade henne.

En sån här jävel borde ändra en hel del människors åsikter om dödsstraffet.

Från förundersökningen.

Han köpte pizza men personalen var förskräckta över att han inte åt upp den.

AE beskriver Engla som vilken timmerstock som helst som han lastat genom åren. Han "ställde" henne osv. Det är riktigt otäckt. Vid ett tillfälle får dock förhörsledarna ur honom att han tycker att flickan var söt när han fick syn på henne. Ang. strypgreppet som han uppger varade i 4-5 minuter:

Citat:
F: Du måste ju inse då i alla fall hon är tio år, liten och späd och du är stor och grov att det
behövs inte så mycket.
H: Nej.
F: Men det insåg du inte eller du tänkte inte på det?
H: Nej nej.

H = hörd

Hans egna behov kommer genomgående i fokus under förhören. Att han åt just hamburgare kvällen 2000 på Falun folkmusikfestival minns han i detalj, men inte vad han gjort mot Pernilla senare samma natt. Mycket noga med att uppge när han äter, pissar och röker. När han la i ettan i Stjärnsund, var det var färska spår efter timmerbilar i leran osv. Fastnar för såna detaljer medan han påstår sig inte minnas var han slängde Englas mobil osv. Bara det att utföra brotten öppet på en väg där andra kan passera när som helst.

Han har sett på TV och lärt sig hur man kan undanröja bevis. Kastar kläder i tvättmaskinen och bensin på flickan. Samtidigt som han lämnar flera fimpar med sitt DNA längs Englas väg. Noll förståelse för att 10-åringen inte vill ha kontakt med honom, sparkar och försöker springa iväg. Ältar hur länge som helst att hon enligt honom sagt att hon tog en genväg hem, när det var den enda vägen som fanns. - Ungar ska inte mopsa upp sig mot äldre, inte fick man det när jag var barn osv.

I Stjärnsund vänder de löpsedlarna bak och fram. Jag förstår dem.
Citera
2008-07-19, 09:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Lite skrämmande att höra hans röst på AB i dag. Låter som en maskin och uttrycker inga som helst känslor. En superpsykopat är han helt säkert.
Har för mig att dem redan genomgått ett flertal psykiska undersökningar av Eklund, och där konstaterade att han ej har någon psykisk störning.

Ren och skär ondska. Det tror jag att det handlar om.
Citera
2008-07-19, 09:43
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dosigo
Har för mig att dem redan genomgått ett flertal psykiska undersökningar av Eklund, och där konstaterade att han ej har någon psykisk störning.

Numera klassas inte psykopati som en psykisk störning i straffhänseende.
Citera
2008-07-19, 09:45
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Lite skrämmande att höra hans röst på AB i dag. Låter som en maskin och uttrycker inga som helst känslor. En superpsykopat är han helt säkert.

http://www.psykopat.se/kannetecken-pa-en-psykopat.php
Citera
2008-07-19, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dosigo

Vad är skillnaden mellan ondska och sjukdom?
Citera
2008-07-19, 09:55
Bannlyst
Citat:

Jag hörde också han snacka i TV igår. Det jag är mest skrämd över är vilken oerhört töntig röst och bonnig white trash-dialekt han har. Bara det kvalificerar ju honom till ett långt fängelsestraff.
Citera
2008-07-19, 09:58
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
- Djup, sorgsen känsla egentligen inom mig, säger Anders Eklund om dumpningen.

http://www.dalademokraten.se/Nyheter/Dalarna/Anders-Eklund-skyller-pa-tunnelseende-/

Det hade varit intressant om han utvecklat något av allt han sagt.
Citera
2008-07-19, 10:05
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det hade varit intressant om han utvecklat något av allt han sagt.

Ja. Ordfattig eller inlärt beteende, dvs han har "lärt sig" vad som passar sig att säja?
Citera
2008-07-19, 10:45
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Ja. Ordfattig eller inlärt beteende, dvs han har "lärt sig" vad som passar sig att säja?

Jag är tveksam. Han uttrycker samtidigt saker som han isåfall inte borde, sett ur det perspektivet. Verkar inte besitta någon högre nivå, hör hur han använder ordet sporadiskt t ex.

Först när han konfronteras med bevis berättar han (knapphändigt) detaljer, eller svarar jaa. De försvunna glasögonen. Skon som hittats mellan Torsåker och torvmossen osv. Han hade absolut inte stannat längs vägen förrän polisen tar upp skofyndet. Fimparna och det promenerande gängets vittnesobservation. Ställd mot rättsläkarnas fakta om skador kanske han kan ha gjort si eller så.

Om sina egna glasögon:

Citat:
H: Jaa det var upp i Hofors vid ett slagsmå på (……..) festen och då var jag i slagsmål och då
tog dom glasögonen av mig och knöla sönder dom och då brast det för glasögonen var nästan
ny och delvis var dyr så då bara slog jag och slog och slog så dom som stog bredvid mig, ja
jag vet inte delvis sönderslagna knogar och grejer då men det vet jag inte vad jag har gjort det
kommer jag inte, och röck undan mig där det var ju tre stycken och jag
var själv så det jag
bara slog och sen fick väl han undan nån och fick undan mig och det.

Noterbart att de flesta i omgivningen, inklusive 80+ damgrannar, kände till hans tidigare sexbrott, att inga grannar sett honom under Englahelgen, men ändå uppgav att de inte kunde tro detta om honom när han gripits för människorov på flickan. De ville nog inte tro det.
Citera
2008-07-19, 11:01
Bannlyst
Våldet

Att läsa FUP är inte en särskilt upplyftande läsning.
Inte nog med att han ströp Engla.
Först bröt han flera revben på henne och krossade hennes käkben...
Detta erkänner han - som allt annat - först när han är överbevisad.
Citera
2008-07-19, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_Word
Lite Aspie varning på karln. Då jag själv är lite aspie. Känns ju som karln inte ser konsekvenserna av sitt agerrande. Antagligen tycker han livet är meningslöst och sitter säkert gärna inne bara han får mat på bordet.

Asperger låter inte otroligt. Livslångt intresse med extrem detaljkännedom när det kommer till lastbilar men noll förståelse eller inlevelseförmåga med andra människor. Dessutom verkar han prata som en lillgammal uppfostrande 10-åring. Flickan "mopsade" och hade inte lärt sig respektera äldre. Hoppas verkligen att lillkillen försöker uppfostra andra i finkan.

the word har självklart inget gemensamt med lillen eller något annat i mitt inlägg
Senast redigerad av Noicer 2008-07-19 kl. 11:25.
Citera
2008-07-19, 11:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Ordfattigdom skulle inte alls vara anmärkningsvärt för en lågutbildad man från Gästriklands landsbygd. Prat är kvinnogöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in