2008-05-07, 00:43
Medlem
MaeWests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Inför varje större rättegång kräver kriminaljournalisters klubb och pressfotografers förening rätten att direktsända rättegångar.
För närvarande är det förbjudet att fotografera i rättssalar på grund av ett uråldrigt förbud. Orsaken var att man var rädd att fosforblixtarna skulle orsaka eldsvådor i rättssalen.
Trots våra krav på televiserade rättegångar har de inte uppfyllts ännu.
Du kan ge dig på att detta hade sänts direkt om möjligheten fanns.

Nu skulle det vara ett ypperligt tillfälle!

För hur skall de kunna förklara följsamheten av att sända en begravning direkt,om inte själva upphovet till denna begravning får en dirketsänd rättegång?

Att som allmänhet kräva en direktsändning,och kanske med er i täten,skulle kunna göra detta verkligt?
Citera
2008-05-07, 06:38
Medlem
Tuesdays avatar
Beslut om förundersökning idag

Citat:
Dalapolisen anmälde sig själv till granskning, efter de missade tipsen i Pernilla-utredningen. I går gick åklagaren igenom utredningsmaterialet.
- Jag fattar beslut om en eventuell förundersökning i dag, säger Bo Lindgren, riksenheten för polismål.

Det är en förutredning angående Dalapolisens missar som just nu pågår. Den inleddes i samband med att polisen anmälde sig själv till granskning efter att tipshanteringen i Pernilla-utredningen uppdagats.

http://www.dt.se/nyheter/falun/article308698.ece

Det vore skandal om det inte inleddes en förundersökning.
Citera
2008-05-07, 11:07
Medlem
Det där med en direktsänd rättegång mot AE är då ingen dum idé!
DÅ kan även dom figurera, som nu haft något att säga om AE till polisen - men som tidigare valde att i stort sett hålla käften, på svenskt vis. Frånsett lite privat by-skvaller.

SEDAN kan man även visa rättegången mot Dala- och Gävle-poliser, som så kapitalt misslyckades med sina uppgifter och som direkt bidrog till att AE fick fortsätta att gå lös och utgöra en stor potentiell fara för diverse medborgare.
Blir en riktigt gooooo föreställning - det med!
Citera
2008-05-07, 11:36
Bannlyst
JO - tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det vore skandal om det inte inleddes en förundersökning.

Sätter en krona på att det inte blir någon förundersökning. Svårt att peka ut en enskild polis som gjort fel. Däremot blir det nog ett jävligt allvarligt prickande av JO.
Gissar jag.
Citera
2008-05-07, 12:37
Medlem
Tuesdays avatar
Förundersökning inleds

Citat:
Sätter en krona på att det inte blir någon förundersökning. Svårt att peka ut en enskild polis som gjort fel. Däremot blir det nog ett jävligt allvarligt prickande av JO.
Gissar jag.

Du kan PM:a mig kronan.

Förundersökning inleds mot Dalapolisen. Misstanke om tjänstefel.

För övrigt skulle det vara något grovt fel i ansvarsfördelningen, och hur den fungerar i praktiken, om det inte går att utpeka enskilda tjänstemän.
Citera
2008-05-07, 23:25
Medlem
MaeWests avatar
Som jag förstår det så kan rättegången starta i Juli.
Om jag nu förstått det rätt.

Är inte Sveriga stängt då?

Måste planera för en drive om direktsänd rättegång.

Någon mer som är seriöst intresserad av att få Eklunds rättegång direktsänd?
Citera
2008-05-08, 00:47
Bannlyst
Vilken tur jag hade fel!

Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Du kan PM:a mig kronan.

Förundersökning inleds mot Dalapolisen. Misstanke om tjänstefel.

För övrigt skulle det vara något grovt fel i ansvarsfördelningen, och hur den fungerar i praktiken, om det inte går att utpeka enskilda tjänstemän.

Skönt att jag gissade fel.
Den ansvarige har dock gång på gång begärt extra resurser, men nekats, så han lär inte kunna fällas.
Tveksamt också om någon chef kan fällas.
PS. Har PM:at kronan nu!
Citera
2008-05-08, 00:48
Bannlyst
Vi vill!

Citat:
Ursprungligen postat av MaeWest
Nu skulle det vara ett ypperligt tillfälle!

För hur skall de kunna förklara följsamheten av att sända en begravning direkt,om inte själva upphovet till denna begravning får en dirketsänd rättegång?

Att som allmänhet kräva en direktsändning,och kanske med er i täten,skulle kunna göra detta verkligt?
Detta krav drivs kontinuerligt!
Citera
2008-05-08, 00:54
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Skönt att jag gissade fel.
Den ansvarige har dock gång på gång begärt extra resurser, men nekats, så han lär inte kunna fällas.
Tveksamt också om någon chef kan fällas.
PS. Har PM:at kronan nu!

Om det stämmer att första tipset redan kom in hösten 2006 så kan inte den ansvarige polisen skylla på resursbrist.
Citera
2008-05-08, 12:51
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Inför varje större rättegång kräver kriminaljournalisters klubb och pressfotografers förening rätten att direktsända rättegångar.
För närvarande är det förbjudet att fotografera i rättssalar på grund av ett uråldrigt förbud. Orsaken var att man var rädd att fosforblixtarna skulle orsaka eldsvådor i rättssalen.
Trots våra krav på televiserade rättegångar har de inte uppfyllts ännu.
Du kan ge dig på att detta hade sänts direkt om möjligheten fanns.

Palmerättegången sändes ju i Sveriges radio vill jag minnas.
Citera
2008-05-09, 21:30
Medlem
Tuesdays avatar
Anders Eklund kan få vård

Citat:
Anders Eklund, 42, som är häktad misstänkt för morden på Engla Höglund, 10, och Pernilla Hellgren, 31, ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning.

Beslutet om det fattades av Falu tingsrätt på fredagseftermiddagen, uppger P4 Dalarna.

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70840871_852__,00.html
Citera
2008-05-09, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Palmerättegången sändes ju i Sveriges radio vill jag minnas.
Helt rätt. mitt inlägg handlade om att många kräver att rättegången ska tv-sändas. Något vi krävt i många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in