2008-04-22, 18:14
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain
Notera att han säger "hittills".

Precis, det är inte klart än. Slagningarna fortsätter i ett annat register som polisen har, det s k spaningsregistret vid olösta grova våldsbrott.
Citera
2008-04-22, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaM
Vad har detaljer om Eklunds vänner med detta att göra. Mig veterligen har de inget med detta att göra.

Det beror förstås på vilka "vänner" det är vi pratar om! Och inte är det då Putte och Hasse han träffat på macken i Torsåker (macken som snart blir av med sitt tillstånd att filma sina kunder....).

Jag syftar på "vänner" av AEs egen kaliber.....
Citera
2008-04-22, 18:50
Medlem
AnnaMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det beror förstås på vilka "vänner" det är vi pratar om! Och inte är det då Putte och Hasse han träffat på macken i Torsåker (macken som snart blir av med sitt tillstånd att filma sina kunder....).

Jag syftar på "vänner" av AEs egen kaliber.....
Några sådana smaskiga detaljer sitter tyvärr inte jag inne med.
Citera
2008-04-22, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
http://www.aftonbladet.se/nyheter/engla/article2327196.ab

Inga mer träffar på AE:s dna, skriver Aftonbladet.

Kan det vara möjligt. Jag känner mig snopen.

Extremt otippat.
Vägrar tro på detta.
Citera
2008-04-22, 19:46
Medlem
Astracans avatar
Måste säga att även jag blev förvånad.

Tycker det låter som märkliga omständigheter att han bara har begått två mord och att det var endast via en slump som dessa båda två kunde kopplas till honom.
Leif GW sa någonting om sannolikhet och slump.

Så A.E begick mord 2000 och därefter dröjde det 8 år tills han såg en liten flicka på en cykel.
Vad är sannolikheten för det här?

Kan ingenting om gärningsmannaprofiler och dyl. men visst måste det vara ett oerhört ovanligt förfarande av en som bevisligen är kapabel att mörda?

Läste i en av länkarna att han hade gått in till en tjej i en trädgård när hon låg och solade. Han hade tagit fram ett knivliknande föremål och sagt att "jag ska sticka dig. Jag ska döda dig". Skurit henne och gått därifrån.

Han måste vara en gåta den här fete lastbilschauffören som inte stämmer in på någonting tidigare.

Å andra sidan bevisar det återigen att världen m a o befolkas av flera psykon som tar andra cyklande barn (Norge) och som sexmördar och tänder eld på blonda kvinnor.

Nästan mer skrämmande än att det var A.E som låg bakom dessa mord med!
Citera
2008-04-22, 20:00
Bannlyst
Gmp

Citat:
Ursprungligen postat av Astracan

Tycker det låter som märkliga omständigheter att han bara har begått två mord och att det var endast via en slump som dessa båda två kunde kopplas till honom.

Så A.E begick mord 2000 och därefter dröjde det 8 år tills han såg en liten flicka på en cykel.

Kan ingenting om gärningsmannaprofiler och dyl. men visst måste det vara ett oerhört ovanligt förfarande av en som bevisligen är kapabel att mörda?

Läste i en av länkarna att han hade gått in till en tjej i en trädgård när hon låg och solade. Han hade tagit fram ett knivliknande föremål och sagt att "jag ska sticka dig. Jag ska döda dig". Skurit henne och gått därifrån.

Han måste vara en gåta den här fete lastbilschauffören som inte stämmer in på någonting tidigare.

Å andra sidan bevisar det återigen att världen m a o befolkas av flera psykon som tar andra cyklande barn (Norge) och som sexmördar och tänder eld på blonda kvinnor.

Om det är längre uppehåll än ett år brukar man titta på yttre orsaker.
Har han gift sig / haft ett längre förhållande?
Har han varit intagen på tvångsvård / fängelse?
Har han varit utomlands?
Har han skött sin medicinering?
Har han av andra skäl inte haft möjlighet eller behov att begå dessa grova brott?
Om det inte är något av dessa skäl är det mycket ovanligt att han håller sig brottfri så länge.
Det är ju bara snabbanalys på dna:et, kan komma mer när man granskar närmare.
Citera
2008-04-22, 20:04
Bannlyst
RÄtt

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Mitt inlägg handlade om läkarutlåtandet, kanske var jag oklar. Ett läkarutlåtande som inte ser hela bilden och då kommer fram till att det inte verkar finnas någon risk för återfall är helt värdelös enligt min åsikt.
Det vore vansinnigt att inte ta med det i läkarutlåtandet. Men det artikeln menar är att tidigare domar i det svenska domstolsväsendet inte har något bevisvärde.
Citera
2008-04-22, 20:04
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:

Det betyder absolut inte att han inte gjort sig skyldig till något mer, det betyder att polisen inte kunnat koppla honom till några andra brott med hjälpa av dna - hittills!

Det finns ett antal mordfall där polisen inte har dna-bevis eller har dna-bevis men det inte är helt säkert att just det dna-spåret kommer från mördaren.

T ex Malinmordet i Göteborg där det ofta påstått att polisen inte har något DNA-spår.

Det Englamordet visar är att han blivit mer noga med att försöka dölja sina spår.
Citera
2008-04-22, 20:48
Avstängd
Citat:

Ganska hög skulle jag vilja påstå, dom flesta mördare är irrationella känslomänniskor, -sina egna känslor alltså, eller drifter är kanske bättre formulerat, oförmögna till en rationell, logisk tankegång.
Det är inte som i "när lammen tystnar", en beräknade, överintelligent och högutbildad psykotisk seriemördare, såna som Hannibal existerar bara på film.
Citera
2008-04-22, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Precis, det är inte klart än. Slagningarna fortsätter i ett annat register som polisen har, det s k spaningsregistret vid olösta grova våldsbrott.
Kommer inte polisen att satsa på att kolla upp om AE eventuellt kan har varit i Sävsjö i Småland under slutet av juli 1997 i samband med 6-åriga Jasmina Fasharais mystiska försvinnande, och att de plockar fram gamla vittnesuppgifter om försvinnandet?
Senast redigerad av Swedishputte 2008-04-22 kl. 21:39. Anledning: justering av kommentaren
Citera
2008-04-22, 21:25
Medlem
Freedom Fighters avatar
Vad skulle AE ha att förlora på att erkänna fler brott egentligen? Här i Sverige adderar man ju inte livstidsdomar till varandra i vilket fall. Han är ju rökt ändå, menar jag...
Citera
2008-04-22, 21:49
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Extremt otippat.
Vägrar tro på detta.
Knappast otippat. Det är extremt ovanligt med massmördare i Sverige. Vet inte hur många fler dubbelmördare det finns men skulle tippa att sannolikheten är betydligt större att detta är de enda mord han utfört. Rent statistiskt alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in