2008-04-14, 21:31
Bannlyst
Ett vanligt fel vi kan Googla om: "Det gick inte att starta Windows eftersom fljande fil saknas eller r skadad: Windows root system 32 hal.dll
Installera en kopia av filen ovanfr p nytt"

Det har jag gjort i flera fall och hlper aldrig, eller kan det?

Enklaste tgrden enligt Msoft r chkdsk /r som inte hjlpt.

Bootfix nsta men det skriver ingen om i detta fall?

Privata komplicerade tips utifrn andra websidor verkar mer riskabla, ska testa flera frn Msoft.
Som tur r fungerar ett annat OS p C, fr tgrder in i XP.
Citera
2008-04-14, 21:34
Medlem
aemlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räknenisse
Ett vanligt fel vi kan Googla om: "Det gick inte att starta Windows eftersom fljande fil saknas eller r skadad: Windows root system 32 hal.dll
Installera en kopia av filen ovanfr p nytt"

Det har jag gjort i flera fall och hlper aldrig, eller kan det?

Enklaste tgrden enligt Msoft r chkdsk /r som inte hjlpt.

Bootfix nsta men det skriver ingen om i detta fall?

Privata komplicerade tips utifrn andra websidor verkar mer riskabla, ska testa flera frn Msoft.
Som tur r fungerar ett annat OS p C, fr tgrder in i XP.

Jag hade precis samma problem och lyckades inte lsa problemet. Jag ersatte bland annat hal.dll med orginalet frn windows-skivan. Jag provade ven att bygga om boot.ini samt master boot record. Fick tillslut formatera om, men jag nskar dig lycka till.
Citera
2008-04-16, 05:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aemlan
Jag hade precis samma problem och lyckades inte lsa problemet. Jag ersatte bland annat hal.dll med orginalet frn windows-skivan. Jag provade ven att bygga om boot.ini samt master boot record. Fick tillslut formatera om, men jag nskar dig lycka till.
Lste sig med http://www.jesper.nu/forum/it/51894-system32haldll_/
Stt i xp-skivan och vnta tills det har laddat klart och det str tryck "R" fr att reparera. Tryck p "R".
Skriv i testllningskonsollen "bootcfg /rebuild" Mellanslaget imellan "bootcfg" och "/rebuild" r jtteviktigt. Sen skriver du EXIT och trycker p enter.
Datorn startas nu om och sen funkar den
Citera
2008-04-16, 09:49
Medlem
darkmarcs avatar
Fyi, hal.dll r den frsta filen som ntldr lser in under bootprocessen. Drfr kan en mngd olika problem ligga bakom ett sdant felmeddelande; trasig disk, trasigt filsystem, trasig hal.dll, virus osv osv. Detta r anledningen till att det finns s mnga olika lsningar och kommentarer p just detta fel vilket ibland gr det svrlst om man inte vet vad man ska leta efter. I detta fallet var det ju dock rtt lttlst. Tnk dock p att det r mycket sllsynt att detta fel uppstr utan att det finns ett underliggande hrdvarufel. Nr du vl ftt igng burken rekommenderar jag en komplett chkdsk:

chkdsk C: /F /R /X

(kommer krva reboot)

///DM
Citera
2008-04-17, 04:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av darkmarc
Fyi, hal.dll r den frsta filen som ntldr lser in under bootprocessen. Drfr kan en mngd olika problem ligga bakom ett sdant felmeddelande; trasig disk, trasigt filsystem, trasig hal.dll, virus osv osv. Detta r anledningen till att det finns s mnga olika lsningar och kommentarer p just detta fel vilket ibland gr det svrlst om man inte vet vad man ska leta efter. I detta fallet var det ju dock rtt lttlst. Tnk dock p att det r mycket sllsynt att detta fel uppstr utan att det finns ett underliggande hrdvarufel. Nr du vl ftt igng burken rekommenderar jag en komplett chkdsk:

chkdsk C: /F /R /X

(kommer krva reboot)

///DM
"Som tur r fungerar ett annat OS p C, fr tgrder in i XP."= ven CHKDSK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här