2008-04-14, 21:31
Bannlyst
Ett vanligt fel vi kan Googla om: "Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad: Windows root system 32 hal.dll
Installera en kopia av filen ovanför på nytt"

Det har jag gjort i flera fall och hälper aldrig, eller kan det?

Enklaste åtgärden enligt Msoft är chkdsk /r som inte hjälpt.

Bootfix nästa men det skriver ingen om i detta fall?

Privata komplicerade tips utifrån andra websidor verkar mer riskabla, ska testa flera från Msoft.
Som tur är fungerar ett annat OS på C, för åtgärder in i XP.
Citera
2008-04-14, 21:34
Medlem
aemlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räknenisse
Ett vanligt fel vi kan Googla om: "Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad: Windows root system 32 hal.dll
Installera en kopia av filen ovanför på nytt"

Det har jag gjort i flera fall och hälper aldrig, eller kan det?

Enklaste åtgärden enligt Msoft är chkdsk /r som inte hjälpt.

Bootfix nästa men det skriver ingen om i detta fall?

Privata komplicerade tips utifrån andra websidor verkar mer riskabla, ska testa flera från Msoft.
Som tur är fungerar ett annat OS på C, för åtgärder in i XP.

Jag hade precis samma problem och lyckades inte lösa problemet. Jag ersatte bland annat hal.dll med orginalet från windows-skivan. Jag provade även att bygga om boot.ini samt master boot record. Fick tillslut formatera om, men jag önskar dig lycka till.
Citera
2008-04-16, 05:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aemlan
Jag hade precis samma problem och lyckades inte lösa problemet. Jag ersatte bland annat hal.dll med orginalet från windows-skivan. Jag provade även att bygga om boot.ini samt master boot record. Fick tillslut formatera om, men jag önskar dig lycka till.
Löste sig med http://www.jesper.nu/forum/it/51894-system32haldll_/
Sätt i xp-skivan och vänta tills det har laddat klart och det står tryck "R" för att reparera. Tryck på "R".
Skriv i åteställningskonsollen "bootcfg /rebuild" Mellanslaget imellan "bootcfg" och "/rebuild" är jätteviktigt. Sen skriver du EXIT och trycker på enter.
Datorn startas nu om och sen funkar den
Citera
2008-04-16, 09:49
Medlem
darkmarcs avatar
Fyi, hal.dll är den första filen som ntldr läser in under bootprocessen. Därför kan en mängd olika problem ligga bakom ett sådant felmeddelande; trasig disk, trasigt filsystem, trasig hal.dll, virus osv osv. Detta är anledningen till att det finns så många olika lösningar och kommentarer på just detta fel vilket ibland gör det svårlöst om man inte vet vad man ska leta efter. I detta fallet var det ju dock rätt lättlöst. Tänk dock på att det är mycket sällsynt att detta fel uppstår utan att det finns ett underliggande hårdvarufel. När du väl fått igång burken rekommenderar jag en komplett chkdsk:

chkdsk C: /F /R /X

(kommer kräva reboot)

///DM
Citera
2008-04-17, 04:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av darkmarc
Fyi, hal.dll är den första filen som ntldr läser in under bootprocessen. Därför kan en mängd olika problem ligga bakom ett sådant felmeddelande; trasig disk, trasigt filsystem, trasig hal.dll, virus osv osv. Detta är anledningen till att det finns så många olika lösningar och kommentarer på just detta fel vilket ibland gör det svårlöst om man inte vet vad man ska leta efter. I detta fallet var det ju dock rätt lättlöst. Tänk dock på att det är mycket sällsynt att detta fel uppstår utan att det finns ett underliggande hårdvarufel. När du väl fått igång burken rekommenderar jag en komplett chkdsk:

chkdsk C: /F /R /X

(kommer kräva reboot)

///DM
"Som tur är fungerar ett annat OS på C, för åtgärder in i XP."= även CHKDSK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här