Systembolaet idoitförklarar allmänheten
svar till "anatomen":
självklart inte.
lika lite som det är våldsfilmernas fel att människor skadar andra människor.
varför man blir alkoholist är helt individuellt och det finns inget generellt svar på den frågan.
ärftlighet, uppväxtmiljö, livsstil, dålig kemikaliesammansättning i hjärnan (serotoninerna har stor inverkan), listan kan göras lång...
men att systembolaget skulle kämpa mot ALKOHOLISM kan jag personligen inte se nåt fel i. det kan väl bara betraktas som konsumentupplysning. jag menar, om du köper en bil, och bilhandlaren säger till dej att "det är farligt att köra för fort utan bilbälte" så är ju detta visserligen en självklarhet, men det är ju inte illa menat. på samma sätt kan väl systemet få lov att tala om, att "det kan vara skadligt om du dricker för mycket av våra varor". också självklart, och det hindrar kanske inte någon från att supa ihjäl sej, lika lite som det tidigare exemplet hindrar nån från att köra ihjäl sej med bil, men vari ligger problemet?
för den delen, apropos det här med forskningsresultat osv , så ta bara och fråga vilken erfaren alkis som helst om det inte skadat honom/henne på något sätt. fråga alla alkoholläkare, personal på alkoholpolklinikerna, socialarbetare, frivilliga inom stadsmissionen, frälsningsarmén, lp-stiftelsen m.fl. så ska du nog få en hel massa konkreta exempel, direkt från verkligheten.
jag bor själv i danmark, ett land vars alkoholpolitik många i sverige ju gärna har som ett drömexempel. här kan man köpa spriten direkt i kiosken alla dagar i veckan fram till klockan nio på kvällen (och efter det också om du vet vart du ska gå). här är åldersgränsen 15 år. och här har man också gigantiska alkoholproblem. minst lika stora som i sverige, om inte större. men fruktansvärt kass behandling. här blir man inte inlagd på nån "tork" i första taget. man får antabus, och benzodiazepin, och så skickar dom hem dej. därför tror jag inte ett smack på att det här med fri sprit i affärerna kommer att göra att vi svenskar kmmer att "lära oss umgås med alkoholen på ett vettigt sätt", som många hävdar. det kommer nog heller inte, på längre sikt i alla fall, att göra fler svenskar till alkisar. men en hel massa langare och hembrännare arbetslösa, och det är ju inte det sämsta argumentet för lägre spritpriser och fri sprit i affärerna.
skål!