2011-02-10, 22:24
Medlem
Efter ha sett "Svensk Maffia" ikväll med far min som är med i en mc klubb sedan länge snackade vi lite om denna "Sverigemodellen" och enligt han är den största anledningen till tillämpningen av denna modell att slippa massa små-kriminella som bär väst bara för att det är tufft, tydligen är/var detta ganska vanligt innan införandet av modellen. Kort sagt, ge västen och hojkulturen en mer genuin organisation utan "posers" som har väst bara för att det är coolt, även om dessa inte kör hoj. Mins fars klubb är inte med i modellen och slipper eftersom det är en ganska gammal klubb och således är ganska etablerade och kända inom klubb-kretsarna.

Men detta är som sagt endast enligt hans utsago, sen finns det säkert flera anledningar till införandet av denna modell.

EDIT: Förövrigt så är sverigemodellen inget som det snackas högt om på diverse fester då man aldrig vet vem som lyssnar, visserligen är farsans klubb kompisar med ett blivande HA kapitel men man tar inga chanser.
Senast redigerad av Trashsack 2011-02-10 kl. 22:30.
Citera
2011-02-10, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcmonster
Det framgår ju tydligt i inlägget att det var HA som sade så, men du kanske menar att HA skyller på att det är BMC som ställer dessa krav för att dom vill kasta lite skit på BMC fast det i själva verket är HA som inte vill att vanliga klubbar skall bli för stora? Var det så du menade?

Yes.
Enligt inlägget skulle HA se till att inga klubbar inom Sverige-modellen blir större än 2 avdelningar PGA att BMC inte ville att HA's sida (med detta menat SBM) skullle bli starkare.

(
Citat:
När jag ifrågasatte varför så fick jag svaret att HA hade sagt att man inte fick ha fler avdelningar pga att Bandidos tyckte att HA sidan blev för stark. Enda undantagen var de klubbar som redan har fler än 2 avdelningar.

Därav mitt svar. Inte en chans att HA skulle införa denna regel, om det nu skulle vara sant.., för att blidka BMC. Inte en chans liksom. Av vilken anledning liksom.
Korkat inlägg liksom. Typ BMC ringer (lilla springklubben..NOT) HA och befaller dem att se till att inga klubbar i Sverige blir större än 2 avdelningar.. Ja just det...eller hur...

Så om HA har gått ut med detta, denna nya reglel, så e det inte pga att vilja blidka/lyda BMC. HA gör saker som gynna HA och ingen annan. eller vad tror du?
Citera
2011-02-10, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hampus183
Yes.
Enligt inlägget skulle HA se till att inga klubbar inom Sverige-modellen blir större än 2 avdelningar PGA att BMC inte ville att HA's sida (med detta menat SBM) skullle bli starkare.

(

Därav mitt svar. Inte en chans att HA skulle införa denna regel, om det nu skulle vara sant.., för att blidka BMC. Inte en chans liksom. Av vilken anledning liksom.
Korkat inlägg liksom. Typ BMC ringer (lilla springklubben..NOT) HA och befaller dem att se till att inga klubbar i Sverige blir större än 2 avdelningar.. Ja just det...eller hur...

Så om HA har gått ut med detta, denna nya reglel, så e det inte pga att vilja blidka/lyda BMC. HA gör saker som gynna HA och ingen annan. eller vad tror du?

Men stämmer det att ingen annan får ha mer än 2 chapters enligt SBM?
Citera
2011-02-14, 09:12
Medlem
Varför allt detta tjaffs?!?

Varför kan inte folk bara ha sina hojklubbar ifred?, åka mc & ha roligt å parta med sina grabbar? vaför detta "va hårdast, tuffast & störst" samt revirpinkande?
Och va ska HA & Bandidos hålla på & lägga sig i vad andra gör med sina klubbar & klubbhus för, samt sverigemodeller osv?
Ironisk med tanke på att man gnäller på polisen hela tiden om dittan & datten...
"frihets sökande" my ass...
Citera
2011-02-14, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rafaelo
Men stämmer det att ingen annan får ha mer än 2 chapters enligt SBM?
Det verkar vara en mycket känslig fråga eftersom ingen varken vill bekräfta eller förneka uppgifterna.

Eftersom ingen säger något så utgår jag ifrån att uppgifterna stämmer.

Kom igen nu alla sbm:are, vad är problemet, vågar ni inte ens prata om det på ett anonymt forum? Tycker ni kanske att det är helt ok, eller är ni riktigt besvikna på hela upplägget och känner er överkörda av HA?

Några känslor angående detta måste ni väll ha?
Citera
2011-02-14, 19:05
Medlem
guldankans avatar
Upp och hoppa all soffpotatisar.

bikerupproret “Payback”
Hjälpa till med att antingen själv fotografera eller filma, eller arrangera så att någon annan fotograferar, filmar och dokumenterar, polisens razzior och olika former av lagvidriga kontroller kring bikerfester. Dokumentering av polisbilarnas registreringsnummer, polismännens tjänstenummer m.m
http://www.payback.name/?p=801
Citera
2011-02-14, 20:08
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldankan
Upp och hoppa all soffpotatisar.

bikerupproret “Payback”
Hjälpa till med att antingen själv fotografera eller filma, eller arrangera så att någon annan fotograferar, filmar och dokumenterar, polisens razzior och olika former av lagvidriga kontroller kring bikerfester. Dokumentering av polisbilarnas registreringsnummer, polismännens tjänstenummer m.m
http://www.payback.name/?p=801
Gäsp. Payback blir ABATE v2.0 och snyltar in sig på modellens regionindelning.
Citera
2011-02-14, 21:55
Medlem
guldankans avatar
Det går även bra att ta en roll som informationsgivare i en enskild klubb, i en kommun, län, region m.m

Framtidsvision:

Visonen är att Payback Sverige börjar med att tillsätta representanter för större områden och sen att de som är lokala representanter medverkar till att värva allt fler inom sitt geografiska område för att till slut ha representanter i varje län, varje kommun och slutligen i varje enskild klubb.

Då är arbetet slutligen tillräckligt utspritt för att få maximal effekt!
Citera
2011-02-15, 00:04
Medlem
gadden666s avatar
Citat:
Det går även bra att ta en roll som informationsgivare i en enskild klubb, i en kommun, län, region m.m

Framtidsvision:

Visonen är att Payback Sverige börjar med att tillsätta representanter för större områden och sen att de som är lokala representanter medverkar till att värva allt fler inom sitt geografiska område för att till slut ha representanter i varje län, varje kommun och slutligen i varje enskild klubb.

Du, om någon, borde väl kunna ge ett rakt svar på frågan som har ställts redan....och som det inte kommit ngt svar på...

Är det fritt fram för en klubb inom modellen att ha mer än två chapters?? OM det är ok...kan klubben fatta ett eget beslut om detta eller ska modellens representanter ha synpunkter på det hela först?
Citera
2011-02-15, 00:42
Medlem
guldankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadden666
Du, om någon, borde väl kunna ge ett rakt svar på frågan som har ställts redan....och som det inte kommit ngt svar på...

Är det fritt fram för en klubb inom modellen att ha mer än två chapters?? OM det är ok...kan klubben fatta ett eget beslut om detta eller ska modellens representanter ha synpunkter på det hela först?

Jag om någon kan bara ge följande svar som nedan.

Om du är med i en (modellen) SBM ansluten klubb som vill ta in / ansluta två nya klubbar / avdelningar under er flagg (så ni blir fler än 2 avdelningar) vet du och din klubb redan svaret.

Vore jag med på regions eller sverigemöten skulle jag inte svara av den anledningen då sånt prat håller man för sig själv och de i klubben.

Om någon som är med i en SBM ansluten klubb har berättat något som inte angår mig skulle jag hålla för öronen och eller inte svara av den anledningen.

- Tolka inte mitt svar som stöddigt är du snäll.

Kan sträcka mig till att säga att modellens representanter har synpunkter på allt möjligt.

Finns det inte värre saker att grotta ner sig i?
Citera
2011-02-15, 07:35
Medlem
Citat:
Jag om någon kan bara ge följande svar som nedan.

Om du är med i en (modellen) SBM ansluten klubb som vill ta in / ansluta två nya klubbar / avdelningar under er flagg (så ni blir fler än 2 avdelningar) vet du och din klubb redan svaret.

Vore jag med på regions eller sverigemöten skulle jag inte svara av den anledningen då sånt prat håller man för sig själv och de i klubben.

Om någon som är med i en SBM ansluten klubb har berättat något som inte angår mig skulle jag hålla för öronen och eller inte svara av den anledningen.

- Tolka inte mitt svar som stöddigt är du snäll.

Kan sträcka mig till att säga att modellens representanter har synpunkter på allt möjligt.

Finns det inte värre saker att grotta ner sig i?

De där var svar nog, SBM är till för att kuva & kontrollera andra klubbar sen kan man skylla på vad fan man vill med färger osv, vad har dom som styr i SBM för rätt att lägga sig i hur många chapters nån vill ha?!?
Hyckleri med tanke på allt snack om att man ska va "fri", "egna regler" osv, samt att man gnäller på att samhället & polisen beter sig som nån "storebror" (vilket jag tycker stämmer men då ska man väll inte fan bete sig likadant) de här är ju för fan samma sak, pinsamt om ni frågar mig. Vad är här näst? ska man skick in ett bygglov till dessa herrar för att få bygga om klubben?
Så tackar för mig i den här tråden, jag har fått höra nog.
Citera
2011-02-15, 08:31
Medlem
Citat:

Framtidsvision:

"Informationsgivare"... Hör ni inte själva hur jävla efterblivet och äckligt det bara låter. Någon måste ha fått hybris här och tror sig vara i färd att bygga upp en ny motsvarighet till STASI eller någon kommunistisk angiverikedja.
Man kan leka med tanken kring vad för slags folk som anmäler sig till att agera som "Informationsgivare" istället för att engagera sig i sin klubb, åka motorcykel, meka/bygga o.s.v. Vilka patetiska människor. Byt hobby för fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in