2008-04-14, 17:09
Medlem
Hejsan! Köpt en DVI-HDMI kabel och kopplat från datorn till tv'n. Bilden funkar bra men jag får inget ljud. Inte så hemma på vad allt heter men jag har en ljudkabel som på ena sidan har en 3.5 mm som man kopplar in i datorn och på andra sidan en röd och en vit plugg. Tidigare har jag kört analogt (VGA) och den är igentligen gjord för "Pc-ingång" på Tv'n. Hursomhellst så fungerar dessa inte ihop och min fråga är är helt enkelt hur jag ska göra för att fixa ljudet?

MVH wannabeee
Citera
2008-04-14, 17:10
Medlem
cammos avatar
Din TV tror att den får ljud via HDMI-uttaget, du måste ändra ljdkälla i inställningarna på TVn troligen.
Citera
2008-04-14, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Din TV tror att den får ljud via HDMI-uttaget, du måste ändra ljdkälla i inställningarna på TVn troligen.

Testat att hitta men det enda jag kan ändra är PC audio ingången. Fast när jag kollar på "EXT-2" så går det att välja HDMI audio men EXT-2 är väll en scart kontakt?
Citera
2008-04-14, 20:11
Medlem
Am86s avatar
jag har 2 hdmi ingångar på min tv, ena tar ljudet från hdmi bara, andra har en extra ljud ingång med rca kontakter så jag satta en 3.5mm - 2 rca hanar å flytta min hdmi kabel så fick jag ljud och bild hoppas det hjälpte lite ;P
Citera
2008-04-17, 20:59
Medlem
johnjohns avatar
Jag har haft exakt samma problem med min laptop, så här gör du.

När du kopplat ihop teven och datorn med din HDMI kabel så ställer du om teven medels fjärren på den ingång i teven som du vill att den ska känna av i mitt fall HDMI 1. Om det står no signal på teven trycker du ner fn knappen på datorn samtidigt som du trycker ner f4 knappen då kommer du att få ett antal alternativ ett av dem är att bildsignalen ska skickas till teven INTE till datorn vilket medför att datorskärmen släcks och du kan se dataskrivbordet på teven.

När du tittat klart så trycker du på fn och f4 igen tills databilden kommer tillbaka till datorskärmen. Det finns alternativ som innebär att du kan se bilden på både teven och dataskärmen men det kommer du att upptäcka.

Vad gäller ljudet så högerklickar du på högtalarikonen i högra nedre hörnet på dataskärmen välj ljud då kommer det upp en ruta med tre flickar varav en heter uppspelning där ska det finnas två alt. speaker och SPDIF interface högerklicka på den som du vill jobba med och välj sedan aktivera eller inaktivera. Om du ska kolla på teven med HDMI kabeln så måste du aktivera SPDIF interface därför att den hanterar digitala lljud.

Om SPDIF interface INTE finns i rutan så högeklickar du på ledig yta i uppspelningsfönstret och klickar då på alt. visa inaktiverade enheter så ska SPDIF ikonen dyka upp.

Lycka till
Citera
2008-04-17, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnjohn

När du kopplat ihop teven och datorn med din HDMI kabel så ställer du om teven medels fjärren på den ingång i teven som du vill att den ska känna av i mitt fall HDMI 1. Om det står no signal på teven trycker du ner fn knappen på datorn samtidigt som du trycker ner f4 knappen då kommer du att få ett antal alternativ ett av dem är att bildsignalen ska skickas till teven INTE till datorn vilket medför att datorskärmen släcks och du kan se dataskrivbordet på teven.

När du tittat klart så trycker du på fn och f4 igen tills databilden kommer tillbaka till datorskärmen. Det finns alternativ som innebär att du kan se bilden på både teven och dataskärmen men det kommer du att upptäcka.

Vad gäller ljudet så högerklickar du på högtalarikonen i högra nedre hörnet på dataskärmen välj ljud då kommer det upp en ruta med tre flickar varav en heter uppspelning där ska det finnas två alt. speaker och SPDIF interface högerklicka på den som du vill jobba med och välj sedan aktivera eller inaktivera. Om du ska kolla på teven med HDMI kabeln så måste du aktivera SPDIF interface därför att den hanterar digitala lljud.

Om SPDIF interface INTE finns i rutan så högeklickar du på ledig yta i uppspelningsfönstret och klickar då på alt. visa inaktiverade enheter så ska SPDIF ikonen dyka upp.

Lycka till

Har inget alternativ som heter så när jag klickar på högtalarikonen. Dock valde jag avancerat under egenskaper fliken i volymkontrollen och d'r kan jag även välja SPDIF. Ska se om det funkar snart. Tack för hjälpen iaf.

Men hur sänds ljudet då? Via DVI :O ?
Citera
2008-04-17, 21:26
Medlem
Neoums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wannabeee
Har inget alternativ som heter så när jag klickar på högtalarikonen. Dock valde jag avancerat under egenskaper fliken i volymkontrollen och d'r kan jag även välja SPDIF. Ska se om det funkar snart. Tack för hjälpen iaf.

Men hur sänds ljudet då? Via DVI :O ?

DVI kan inte alls skicka ljud. Den står bara för bilden.
Citera
2008-04-17, 21:32
Medlem
Citat:

Lycka till

Det där var väl ganska orelevant när det inte var ett problem att få bild på tv:n och han använder vanlig 3.5 mm till rca kabel.

Så han har nog allt rätt på datorn, men det är tv:n som är fel inställd, eventuellt felkopplad. Vore bra om du skrev vad du har för tv.

På min tv så kan jag iaf välja vad jag vill ha för ljud på hdmi 1, digitalt eller analogt, och för att få min ljud kabel som är likt din att fungera där så väljer jag analogt tror jag.. Jag har en Toshiba.
Citera
2008-04-20, 15:46
Medlem
johnjohns avatar
Ljudet skickas digitalt i HDMI kabeln när du valt SPDIF.
Citera
2008-04-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ljudet skickas digitalt i HDMI kabeln när du valt SPDIF.

Genom DVI utgången? Det var nytt, vet om att det finns fåtalet grafikkort som kan skicka ljud genom hdmi men då har även det grafikkortet en hdmi utgång och då hade det nog funkat med SPDIF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in