2008-04-14, 12:17
Medlem
Axeluss avatar
Tjänar man nämnvärt med pengar på att renovera badrum innan säljning? Frågan är väl snarare hur mycket lägre priset blir på bostaden om man har ett halvtaskigt badrum... Jag vill helst undvika detta, men det känns som att alla stylar och renoverar sina kök och badrum ordentligt nuförtiden. Ska tilläggas att bostaden är belägen i Majorna, i göteborg, dvs ganska så populärt område. Betalar folk för läget, eller betalar man mycket för inredning och renovering osv?
/Tacksam för svar
Senast redigerad av Axelus 2008-04-14 kl. 12:22.
Citera
2008-04-14, 14:22
Medlem
jonnie83s avatar
Hur ser badrummet ut nu?

Jag fixade till mitt badrum lite snabbt en tid innan jag sålde min första lägenhet och jag vet inte hur mycket det gjorde.

Jag hade halv kaklat och någon taskig plast matta ovanför kaklet. Och en grå plats matta på golvet. Jag slet ner plast mattan som satt ovanför kaklet och kladdade på sådan jävla fuktspärr och la på väv. Målade skitet vitt och sänkte taket och satte spottar där.

Skulle nog vilja påstå att det är lättare att sälja en bostad som ser trevlig ut. Hur mycket det gör på priset vet jag inte. Du kan ju gå in på hemnet o kolla om du kan hitta några lägenheter i ditt område och kolla in badrummen. Och sedan priset.
Citera
2008-04-14, 14:32
Medlem
cavalls avatar
vet genom en bekants erfarenhet att man tjänar mer på att ha en halvrisig lgh till försäljning om den har pengar på kontot, än en lgh som är halvdant uppfixad och tomt konto.
Citera
2008-04-14, 16:54
Medlem
Tinnituss avatar
mjo.. folk vill ju hellre välja själva... med lägenheter tror jag fan i de flesta fall att du max får ut materialpris vid försäljning... känns så iaf.... tror inte folk säger "oh du har renoverat för 120.000, då lägger vi på 120.000 på köpesumman" utan det blir nån sorts mellanting.

Jag vet inte hur folk i största allmänhet tänker iaf, men skulle jag leta lägenhet skulle jag se värdet på den mer i läge, förening osv.. mindre i hur den såg ut, för det skulle jag styra upp själv sen...

Däremot är det väl en del som försörjer sig på att köpa gamla slitna villor och renovera upp och sälja vidare? kanske skillnad där?
Citera
2008-04-14, 22:15
Medlem
Det finns en hel del folk som tjänar bra med pengar på att köpa risiga lägenheter, styla dem och sedan sälja. Lite färg och andra billiga enkla åtgärder kan göra underverk. Dock är det ju lite dyrt att renovera badrummet om du inte kan göra det själv.
Citera
2008-04-15, 15:52
Medlem
Johannes Bs avatar
Min erfarenhet är att det, mot sunt förnuft, lönar sig att renovera och göra allt tiptop, speciellt i heta områden.

Ett par bekanta fick inte sin villa såld, med fuktskadat badrum. När de tillslut renoverade det var det mer lättsålt, trots att kostnaden lagts på priset, och att den nya köparen inte fick välja färg eller kakel.

Badrumsrenovering låter dyrt, försök göra så mycket som möjligt med enkla medel.
Citera
2008-04-15, 18:52
Medlem
Axeluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Det finns en hel del folk som tjänar bra med pengar på att köpa risiga lägenheter, styla dem och sedan sälja. Lite färg och andra billiga enkla åtgärder kan göra underverk. Dock är det ju lite dyrt att renovera badrummet om du inte kan göra det själv.

Det är väl det jag tänkt själv. Göra det så snyggt det går, men inte superstyla. För att fixa badrummet krävs resurser och tid, vilket jag inte riktigt har.
Ska man sälja lägenheten med "potential" är det väl lika bra att låta det vara och låta köparen renovera så som denne själv vill.

Det är inte något större fel på badrummet, men det är halvkaklat. Annars är det fint.
Tack för alla svar
Senast redigerad av Axelus 2008-04-15 kl. 18:59.
Citera
2008-04-16, 10:16
Medlem
Rent ovetenskapligt skulle jag tro att lägenheter som ser snygga ut på bilderna på Hemnet antagligen är mer lättsålda än lägenheter som ser ut som en stasicell.

Jag har själv tittat på lägenheter och då går alltid sådana med sunkiga badrum bort direkt, eftersom jag varken har tid eller lust att bygga om/vänta på att det byggs om.

Jag tror att man kan tjäna en hel del bara på något så enkelt som att se till att alla väggar i lägenheten är vitmålade, och att ha relativt få möbler där under visning/fotografering.
Citera
2008-04-16, 19:58
Medlem
Som sagt hur ser det ut idag? Material i badrummet?
Jag renoverade vår toa på ganska enkelt sätt med vackert resultat.
Vi har våtrumsmatta eller vad fan det nu heter sådan där vinylskit på väggarna. Jag tog helt enkelt och målade direkt på den. Från äcklig blå nyans till fräsch creme-vit. Ska säga att golvmattan går i brun och creme-vit oxå. Målade på taket ny vitfärg, köpte nytt duschkit i crome, satte upp ny rund spegel, glashylla ovan handfat samt handukshängare i crome.
Blev väl allt som allt någon tusing för detta och verkligen stor skillnad från tidigare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in