2008-04-14, 11:37
Medlem
slipZens avatar
Har en extern hårddisk som förut låg som D:, nu när jag kopplade in en till enhet hamnade hårddisken som F:, vilket skapat problem för mina nedladdningsprogram som uppenbarligen inte kan ändra katalog på filer som redan håller på att laddas ner. Så, undrar helt enkelt hur man ändrar detta enklast.

Antog att det bara borde vara att koppla ur den extra enheten och koppla in hårddisken, men den dyker likt förbannat upp som F: hela tiden.
Citera
2008-04-14, 11:42
Medlem
Slash4s avatar
Om jag inte kommer ihåg helt fel väljs en ny enhetsbeteckning varje gång man stoppar in en ny enhet.

men i alla fall:

Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering -> Diskhantering:
Högerklicka på enheten -> Ändra Enhetsbeteckning och sökvägar
Citera
2008-04-14, 11:49
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slash4

men i alla fall:

Fan, man tycker man borde lärt sig sånt vid det här laget.

Tackar.
Citera
2008-04-14, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slash4
Om jag inte kommer ihåg helt fel väljs en ny enhetsbeteckning varje gång man stoppar in en ny enhet.

men i alla fall:

tack för hjälpen hade samma problem som TS
Citera
2008-10-16, 10:13
Medlem
skuss4s avatar
Har ett liknande problem så tänkte att jag inte behövde starta en nu tråd.

Har ett usbminne som jag skulle vilja ha samma bokstav oavsätt vilken dator den kopplas in i, går detta? Alltså kan man ställa in så att usbminnet alltid dyker upp som t.ex S:
Citera
2008-10-16, 10:55
Medlem
tempeZZts avatar
Det är ju att be om konflikter. Risken är ju stor att just denna enhetsbokstav finns på den random dator du pluggar in stickan i.
Citera
2008-10-16, 11:04
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skuss4
Har ett liknande problem så tänkte att jag inte behövde starta en nu tråd.

Har ett usbminne som jag skulle vilja ha samma bokstav oavsätt vilken dator den kopplas in i, går detta? Alltså kan man ställa in så att usbminnet alltid dyker upp som t.ex S:
Nej, det kan du inte. Ett OS kan inte tillåta att en flyttbar enhet själv väljer enhetsbeteckning. Vad skulle hända om du t ex valde samma som OS:et ligger på? Det är redan idag värdelöst med enhetsbeteckningarna i XP (kanske i Vista också, men jag har inte tänkt på det på samma sätt). XP tillåter att en uppmappad nätverksenhet får samma bokstav som en flyttbar enhet vilket leder till förvirring när man plötsligt inte hittar det där USB-minnet bara för att någon admin tycker man ska mappa upp ännu en projektkatalog eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in