• 1
  • 2
2001-12-16, 14:28
Medlem
Till Granskningsnämnden 01-12-16

Jag hemställer vänligen att Granskningsnämnden skall pröva om Sveriges Televisions Aktuellt-program den 01-12-13, klockan 21-utsändningen, följde gällande ordningar för sin verksamhet.

: Med att berätta om, att centerpartiets ordförande Maud Olofsson skulle kandidera på både centerpartiets …sa man riksvalsedel? och valsedeln för Stockholms ”stad”.

: Med att INTE ha tagit upp saken, att dels vissa Aktuellt-medarbetare vid vissa tillfällen, dels vissa andra samhällsmedlemmar, benämner vissa kommuner och dess kommun-verksamhet för ”stad”, ”staden har beslutat ….

================
Som bekant stadgar vår svenska Kommunallagen att: Sverige är indelat i ”kommuner” (§ 1).

Därefter stadgas om att "kommun", "kommun",
”kommun” bör, har att, skall …göra si och så.

I förarbetena (KU 1969 nr 44) skrivs: Huvudförslaget (till Kommunallagen) är att en enhetlig beteckning på de borgerliga primärkommunerna skall införas i kommunallagen (sidan 4).

: Utskottet kan för sin del ansluta sig till … Att begreppen … stad inte bör kvarstå som administrativa beteckningar, är sålunda, enligt utskottets mening, riktigt. Som enhetlig beteckning bör istället, i enlighet med propositionens förslag, användas ordet kommun (sidan 5).

Som bekant har vi alla att vårda varandra efter bästa förmåga och möjligheter.
Med bl.a. att uttrycka oss på ett sätt så, att medmänniskan, på minsta möjliga sätt missförstår oss.
Eller som det uttrycks i Förvaltningslagen: …skall sträva efter att uttrycka sig lättbegripligt. Även på andra sätt underlätta för nästan att ha med mig att göra (§ 7).

-Inte minst i förhållandet att faktiskt den beslutande församlingen för Stockholms lokala politiska samhällsgemenskap, benämner sig –enligt Kommunallagen- ”kommun-” fullmäktige, är det inte ens be-gripligt att tala om (Stockholms) ”stads” valsedel.

Jag vill anföra, att de rena lag-stadgandena om ”enskild part” och ”kommunrättsliga sammanhang”, berör ett sammanhang som INTE är som likt t.ex. en scoutförening.
Däri man kan komma och gå som man vill. Man kan prata med och umgås med –bara- de som man vill.

-Att i kommunsammanhangen, är jag piskad till att lyssna till, tala med, idka samvaro med, också sådana samhällsmedlemmar som jag starkt ogillar. Därför att om jag nonchalerar sådan, kan hon därefter komma in i en myndighets roll för mig.

Och således, att ju mer samhällsmässigt allvarlig en fråga är, desto viktigare är det att jag, kommer till att förstå vad som sägs och görs.
-Och det omvända: att detta som sägs och görs, görs på ett sätt så att jag, på minsta möjliga sätt, missförstår sakerna.

Till ytterst: att när saken handlar om myndighetsutövning mot mig, kan det vara rent brottsligt att slarva med uttrycks sätten (brottet Tjänstefel jämte FörvaltnL § 7).

Jag ber att få påpeka, att ordvalet ”stad” i denna TV-utsändningen, till visshet gränsande sannolikt, INTE var någon tillfällighet.
Som jag …nästan har dränkt olika människor i sammanhangen –inklusive den aktuelle TV-journalisten- om, att det är fel att benämna kommun för stad, med att jag också har redovisat skälen.

Till att …många har tagit intryck.
Dock, att –bl.a.- Aktuellt-chefen Helena Stalnert, INTE har besvarat min –flera gånger- fråga till henne på vad sätt jag skulle??? ha fel, med meningen att det är fel att benämna kommun med ”stad”.

Jag har också särskilt puffat på Aktuellt-medarbetaren Jarl Alfredius till att programmet skulle ta upp frågan och redovisa de berörda förhållandena. …under som bekant som det skrivs i företagets avtal för sin verksamhet: …skyldighet att belysa händelser och skeenden som medborgarna behöver för att vara orienterade och (kunna) ta ställning i samhälls- och kulturfrågor.
Också Radiolagen bör ge grund för en sådan redovisning.

Det är min uppfattning att detta stads-snackandet …är ju som Adolf Hitler körde med att det är skillnad på kreti och pleti. Skillnad med att bo i en tätbebyggelse/stad till skillnaden att bo på landsbygd.

Med att stads-snackandet också handlar om TERRORISM!!!!
Med syftet att moraliskt smutsigt driva igenom, EN skillnad på kreti och pleti.
…..och som jag ju känner till denne TV-redaktörn´ Ulf Wahlgren från hans tid på Radio-Gävleborg och SVT TvärsNytt.
Med att han där kunde hålla tyst med vissa, helt uppenbara viktiga nyheter för samhällsmedlemmarna. …är jag ju här inte alls förvånad. –Men alltså TERRORISM!!!, är ju helt fantastiskt.

Vänligen
Bengt-Olof Gavne

Västerås
e-post (på kommunbiblioteket): bogavne@hotmail.com
Citera
2001-12-17, 17:53
Medlem
Till Granskningsnämnden.

Bengan min vän

du är ju helt jävla väck.....
Citera
2001-12-17, 18:20
Medlem
Till Granskningsnämnden.

Det är alls inte o-möjligt; att jag är "ju helt jävla väck". Som mörkmannen ...skit
-käringen/-gubben/-en signaturen "mattias" skriver ovan.
-Men du, skit -käring/-gubbe/-en, va´ jädrans hyglig och redovisa vad det är som är ...åtminstone inte riktigt bra.
Å sÅÅÅÅ!!! du "mattias, jag är faeeen i mig inte vän till dig. ...men vi kan väl debattera ändå.
Citera
2001-12-17, 20:19
Medlem
Till Granskningsnämnden.

Riksdagen beslutade den 17 mars 1983 att den kommun som så önskade - och som var stad före kommunreformen 1971 - skulle kunna få kalla sig stad.

Du kallar ett demokratiskt fattat beslut för terrorism. Tycker du inte själv att det verkar en smula märkligt?
Citera
2001-12-17, 23:05
Medlem
Till Granskningsnämnden.

Joker:: Precis min åsikt.

Bengan är ett strålande exempel på psykiatrireformens katastrofala efterdyningar.
Citera
2001-12-18, 12:49
Medlem
Till Granskningsnämnden.

-va´ lite hygglig mot en gammal man å berätta för mig, var någonstans jag kan läsa detta; som signaturen Joker skriver om ovan.
...så skall jag naturligtvis be om ursäkt för min vårdslöshet.

: Alltså textens publicerings ställe, namnet på stället, med sida-angivelsen.

-Å Du, mörkman "Joker", om, alltså rent hypotetiskt tänkt, det nu skulle visa sig att, -Du har fel. ...är jag väl värd en flaska go´ likör.
Citera
2001-12-18, 13:02
Medlem
Till Granskningsnämnden.

visst....

all respekt i så fall

mattias aka mörkmannen
Citera
2001-12-18, 14:13
Medlem
Till Granskningsnämnden.

Du kan säkert hitta det i Riksdagens protokoll från den 17/3 1983. Finns på biblioteket.

Efter att lagen trätt i kraft bestämde Göteborg i juni 1983 att börja kalla sig stad igen. Stockholm väntade till mars 1985.

Du kallar mig mörkerman. Varför det? Är det för att jag är anonym? Eller för att du inte har några argument kvar?

/J.
Citera
2001-12-18, 14:37
Medlem
Till Granskningsnämnden.

Bengt-Olov... du verkar ju vara en fena på att slå i lagtext. Kolla diarierna hos Riksdagen för den aktuella perioden.

Där lär beslutet finnas. Eller skicka ett mail till infoavdelningen i Stockholms stadshus. De lär säkert veta.

Så slipper du undra i denna viktiga fråga.

/C
Citera
2001-12-18, 17:20
Medlem
Till Granskningsnämnden.

På att slå i lagtexterna; som -ännu- än mörkman, en smutsigt anonym, signatur-snackande "Christian", ovan påpekar.
-Som just att vara fena på att HITTA, i …dessa drösen av lagtexter, är att vara jurist; att sedan, då man har hittat, bara läsa innantill, kan ju för faeen var och en, ja alltså vanligen läskunnig.

-Men ….inte minst, att det tar på krafterna att leta och fundera och leta igen.
Och alltså …jag har ju tidigare visat på lagtext för kommunfolket, inhysta i Stockholms stadshus

Att …sannolikt det inte är nån väg, alltså för en sådan fena som JAAAAG, att här nu, som smutsigt anonyme "Christina" tipsar om ovan.

…tänkte jag mig att smutsige signaturen "Joker" …ja bara kunde meddela identifieringen på detta som han ovan -att riksdagen har beslutat om rätt för kommun att benämna sig för "stad"- mästrar mig med.

-Men alltså näääe!!! Bara pladder av en skit -käring/-gubbe/-detta.
Björnbärs likör. Lämna in den i lånedisken på bibblan. -Å så alltså en stor flaska alltså.
Citera
2001-12-18, 17:46
Medlem
Till Granskningsnämnden.

Bengt-Olof:

1. Du har fel, vilket jag har bevisat.

2. Du har fått en källhänvisning, slå upp texten själv, om du kan.

3. För dig är jag smutsig.

4. För mig är du en idiot.

5. Fortsätt du att slåss mot väderkvarnarna, men jag är inte säker på att du vinner.

6. Vilka andra frågor engagerar du dig i? Igelkottarnas sammansvärjning? Ordningen på mjölkförpackningarna i mejeridisken? Bredden på kantlinjen på motorvägen?
Citera
2001-12-18, 18:41
Medlem
Till Granskningsnämnden.

"Joker", ovan.
-Nu skall Farbror berätta för Dig om lag och ordning i en rättsstat.
Att allt detta som riksdagen har beslutar om för vårt Sverige, är antecknat i …många böcker …och tjocka böcker.
-EN HELVETES massa att plöja i.

Att om någon refererar till något som gäller för vårt Sverige; som t.ex. Du gör ovan 17/12 20:19. …så har vederbörande också, om han vill bli respekterad, att meddela den berörda bokens beteckning; t.ex. KU 1958: 4.
Samt meddela den berörda sidan i boken.

-PRECIIIIS!!! som jag gör i min anmälan till Granskningsnämnden för radio och TV; som jag har publicerat här ovan i ämnes rubriken.

-Du ….skitig-a/-e/-det anonyme mörkman "Joker", bara BLADDRAR, om att …titta där nånstans.
-Visst kan jag, som är en FEEENA, på juridiken, …lägga ner en JÄVLA massa jobb på att hitta ut …vad Du, till visshet sannolikt bara BLADDRAR om; att riksdagen har gett kommunerna rätt till att benämna sig "stad".

…men alltså det är inte Du värd, lill-a/-e/-det smutsige anonyme signaturen. ….e´re kanske tandläkarfamiljen Mörndal i Västerås som är det smutsiga??? Lille fjunige Daniel som på Rudbeck´s datorer för pennan??? -Ja jag bara undrar??? -Vet!!! gör jag ju ABSOLUT INTE.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in