Jag tycker att Bohemian Club har fått oproportionerlig  uppmärksamhet, det är ganska uppenbart att det startades som en smyg-bastu klubb för rika och mäktiga homosexuella i slutet av 1800-talet vilket tom skrivs i dess charter och nämns av Jones i inledningen av filmen, man ville springa omkring nakna i skogen och smiska varandras gubbrumpor utan insyn från det dåvarande mycket pryda borgarsamhället, en tradition som verkar hänga med än idag, fd presidenten Richard Nixon sägs ha sagt följande om BC:
	Citat:

"The Bohemian Grove, that I attend from time to time — the (inaudible) and the others come there — but it is the most faggy goddamn thing that you would ever imagine. The San Francisco crowd that goes in there, it's just terrible. I can't even shake hands with anybody from San Francisco." 

Gubbtjyven Nixon gillade inte bögar iaf 

När det gäller "riterna" så följer det gammal akademisk tradition från Ivy League skolorna som dom flesta deltagare gått på, drama och teater spelade och spelar en stor roll på dom skolorna, den som sett Jones filmtagning ser att det är en teaterpjäs dom spelar upp, att dom sen blandar gamla gudar och riter hejvilt och dessutom fått det fel, förstärker bara det intrycket -ett gubb-studentikost jippo.
Sen undrar jag lite över Jones uppenbara vilja att få det till nåt annat, det blir ganska löjligt när han påstår i filmen att dom blev kontrollerade "over and over" av secret service aganter och sheriff-biträden när dom var där men INTE EN ENDA GÅNG FASTNAR DET PÅ FILMEN, han skyller detta på att dom använde "one hour tape" för sin dolda digitala kamera(?), kan det vara så att BC inte har en sån jättesäkerhet trots allt pga deltagarna faktiskt är där för rekreation och lite jippon?
Då tycker jag att sammanslutningar som Bilderberg-gruppen och Tri-laterala kommissionen är betydligt allvarligare, såvitt jag vet har ingen lyckas infiltrera deras möten, pga den dokumenterat höga säkerhet som omger dessa möten.