• 1
  • 2
2008-04-13, 23:39
Medlem
Tjabba, det r som s att jag har slutat snusa. Har hllt p ngot r, och bestmmde mig fr att sluta pga att mitt snusande inte lngre var pga njutningen, utan pga att jag var tvungen att snusa fr att fungera normalt verhuvudtaget. Nu r det s att jag ocks har mrkt att mitt tandktt dragit sig tillbaka osv. Men nu r frgan, om jag tar en eller tv snus om dagen, s br det vll knappast frstra mitt tandktt mer, eller ta mig in i ett nytt beroende?
Citera
2008-04-13, 23:41
Medlem
Frbannads avatar
Om du lyckats hlla upp en lngre tid s tycker jag inte du ska brja med 1-2 snus per dag. Det blir fr ltt att falla tillbaka till ditt gamla beroende.
Citera
2008-04-13, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Förbannad
Om du lyckats hlla upp en lngre tid s tycker jag inte du ska brja med 1-2 snus per dag. Det blir fr ltt att falla tillbaka till ditt gamla beroende.

Jo, egentligen r det s. Men jag har inte motivationen. Jag har lyckats sluta varenda gng jag velat ha uppehll, s nr jag vl fr motivationen att sluta helt s kommer det inte vara ngra problem. Men kommer 1-2 prillor om dagen skada mitt tandktt d?
Citera
2008-04-13, 23:48
Medlem
Kr du p ls eller portion? Ifall du anvnder dig av det frstnmnda kanske portion kan vara ett bra val fr att minska slitaget p tandkttet.
Citera
2008-04-13, 23:49
Medlem
Scanlines avatar
Det skulle nog ta dig in i ett nytt beroende skulle jag gissa p. ven om du fr i dig en liten mngd niktion s gr ju det att du aldrig blir av med ditt nikotionberoende, och bddare ju fr att du ska trappa upp. Om jag vore du s skulle jag ta smllen och lgga av helt och hllet p en gng.
Citera
2008-04-13, 23:52
Medlem
snuffomans avatar
Har du kommit s lngt s se till att avsluta ditt beroende helt och hllet. Risken r stor att du faller tillbaks, speciellt nr du har tillgng till en dosa hela tiden. Om du mste s kp istllet nicorette tuggummin som du sen trappar ner med, de finns ju i var och varannan mataffr nu fr tiden.

Du saknar snusen i en vecka eller tv, sen kommer du bara undra varfr i helvete du hade ett behov av att stoppa in sn skit under lppen verhuvudtaget. Det r en jobbig vecka men sen r du helt fri.

Jag slutade snusa fr 2 r sedan, men fll tillbaks i ett beroende just pga jag tnkte som du gr, "bara en snus, det klarar jag, det r ingen fara". Sen r det fest och man tar en extra pga alkoholen, sen r man bakfull och man tnker att det r lite synd om en sjlv och man frtjnar en extra snus. Sen r det mndag morgon och nnu en urskt att stoppa in en prilla. Du kommer falla tillbaks om du inte gr dig av med beroendet helt, och d r allt frgves.
Senast redigerad av snuffoman 2008-04-13 kl. 23:57.
Citera
2008-04-14, 01:33
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreHP
Tjabba, det r som s att jag har slutat snusa. Har hllt p ngot r, och bestmmde mig fr att sluta pga att mitt snusande inte lngre var pga njutningen, utan pga att jag var tvungen att snusa fr att fungera normalt verhuvudtaget. Nu r det s att jag ocks har mrkt att mitt tandktt dragit sig tillbaka osv. Men nu r frgan, om jag tar en eller tv snus om dagen, s br det vll knappast frstra mitt tandktt mer, eller ta mig in i ett nytt beroende?

Tycker det lter vldigt suspekt att tandkttet dragit sig tillbaka efter bara ngot rs snusande, jag har snusat i 2 r och det har inte hnt ngot, har knappt nn grop ens.
Citera
2008-04-14, 01:39
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonf
Tycker det lter vldigt suspekt att tandkttet dragit sig tillbaka efter bara ngot rs snusande, jag har snusat i 2 r och det har inte hnt ngot, har knappt nn grop ens.

Sen har vi alla olika knsligt tandktt/lkektt.
Citera
2008-04-14, 01:53
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Sen har vi alla olika knsligt tandktt/lkektt.

Det r klart, men s dligt s att det skulle brja dra sig tillbaka efter nt r?
Citera
2008-04-14, 02:06
Medlem
bridge_mans avatar
tandkttet kryper - och?

jag har snusat i 9 r, visst har tandkttet krupit en del, men jag fr fortfarande med ragg frn krogen.
Citera
2008-04-14, 02:24
Medlem
dekanmis avatar
Jag frstr inte ens meningen med att ta 1-2 snusar/dag om du lyckats hlla upp helt ett tag.
Citera
2008-04-14, 08:36
Medlem
Frbannads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreHP
Jo, egentligen r det s. Men jag har inte motivationen. Jag har lyckats sluta varenda gng jag velat ha uppehll, s nr jag vl fr motivationen att sluta helt s kommer det inte vara ngra problem. Men kommer 1-2 prillor om dagen skada mitt tandktt d?
Klart att ditt tandktt kommer ta skada, fast inte alls i samma grad som om du snusar p 'normal' basis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in