• 1
  • 2
2008-04-13, 23:39
Medlem
Tjabba, det är som så att jag har slutat snusa. Har hållt på något år, och bestämmde mig för att sluta pga att mitt snusande inte längre var pga njutningen, utan pga att jag var tvungen att snusa för att fungera normalt överhuvudtaget. Nu är det så att jag också har märkt att mitt tandkött dragit sig tillbaka osv. Men nu är frågan, om jag tar en eller två snus om dagen, så bör det väll knappast förstöra mitt tandkött mer, eller ta mig in i ett nytt beroende?
Citera
2008-04-13, 23:41
Medlem
Förbannads avatar
Om du lyckats hålla upp en längre tid så tycker jag inte du ska börja med 1-2 snus per dag. Det blir för lätt att falla tillbaka till ditt gamla beroende.
Citera
2008-04-13, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Förbannad
Om du lyckats hålla upp en längre tid så tycker jag inte du ska börja med 1-2 snus per dag. Det blir för lätt att falla tillbaka till ditt gamla beroende.

Jo, egentligen är det så. Men jag har inte motivationen. Jag har lyckats sluta varenda gång jag velat ha uppehåll, så när jag väl får motivationen att sluta helt så kommer det inte vara några problem. Men kommer 1-2 prillor om dagen skada mitt tandkött då?
Citera
2008-04-13, 23:48
Medlem
Kör du på lös eller portion? Ifall du använder dig av det förstnämnda kanske portion kan vara ett bra val för att minska slitaget på tandköttet.
Citera
2008-04-13, 23:49
Medlem
Scanlines avatar
Det skulle nog ta dig in i ett nytt beroende skulle jag gissa på. Även om du får i dig en liten mängd niktion så gör ju det att du aldrig blir av med ditt nikotionberoende, och bäddare ju för att du ska trappa upp. Om jag vore du så skulle jag ta smällen och lägga av helt och hållet på en gång.
Citera
2008-04-13, 23:52
Medlem
snuffomans avatar
Har du kommit så långt så se till att avsluta ditt beroende helt och hållet. Risken är stor att du faller tillbaks, speciellt när du har tillgång till en dosa hela tiden. Om du måste så köp istället nicorette tuggummin som du sen trappar ner med, de finns ju i var och varannan mataffär nu för tiden.

Du saknar snusen i en vecka eller två, sen kommer du bara undra varför i helvete du hade ett behov av att stoppa in sån skit under läppen överhuvudtaget. Det är en jobbig vecka men sen är du helt fri.

Jag slutade snusa för 2 år sedan, men föll tillbaks i ett beroende just pga jag tänkte som du gör, "bara en snus, det klarar jag, det är ingen fara". Sen är det fest och man tar en extra pga alkoholen, sen är man bakfull och man tänker att det är lite synd om en själv och man förtjänar en extra snus. Sen är det måndag morgon och ännu en ursäkt att stoppa in en prilla. Du kommer falla tillbaks om du inte gör dig av med beroendet helt, och då är allt förgäves.
Senast redigerad av snuffoman 2008-04-13 kl. 23:57.
Citera
2008-04-14, 01:33
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreHP
Tjabba, det är som så att jag har slutat snusa. Har hållt på något år, och bestämmde mig för att sluta pga att mitt snusande inte längre var pga njutningen, utan pga att jag var tvungen att snusa för att fungera normalt överhuvudtaget. Nu är det så att jag också har märkt att mitt tandkött dragit sig tillbaka osv. Men nu är frågan, om jag tar en eller två snus om dagen, så bör det väll knappast förstöra mitt tandkött mer, eller ta mig in i ett nytt beroende?

Tycker det låter väldigt suspekt att tandköttet dragit sig tillbaka efter bara något års snusande, jag har snusat i 2 år och det har inte hänt något, har knappt nån grop ens.
Citera
2008-04-14, 01:39
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonf
Tycker det låter väldigt suspekt att tandköttet dragit sig tillbaka efter bara något års snusande, jag har snusat i 2 år och det har inte hänt något, har knappt nån grop ens.

Sen har vi alla olika känsligt tandkött/läkekött.
Citera
2008-04-14, 01:53
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Sen har vi alla olika känsligt tandkött/läkekött.

Det är klart, men så dåligt så att det skulle börja dra sig tillbaka efter nåt år?
Citera
2008-04-14, 02:06
Medlem
bridge_mans avatar
tandköttet kryper - och?

jag har snusat i 9 år, visst har tandköttet krupit en del, men jag får fortfarande med ragg från krogen.
Citera
2008-04-14, 02:24
Medlem
dekanmis avatar
Jag förstår inte ens meningen med att ta 1-2 snusar/dag om du lyckats hålla upp helt ett tag.
Citera
2008-04-14, 08:36
Medlem
Förbannads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreHP
Jo, egentligen är det så. Men jag har inte motivationen. Jag har lyckats sluta varenda gång jag velat ha uppehåll, så när jag väl får motivationen att sluta helt så kommer det inte vara några problem. Men kommer 1-2 prillor om dagen skada mitt tandkött då?
Klart att ditt tandkött kommer ta skada, fast inte alls i samma grad som om du snusar på 'normal' basis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in