2008-04-13, 22:56
Medlem
sltas avatar
Har kpt mig en ny TV (Philips 42PFL7962D) och har kopplat ihop den med en DVI-HDMI kabel till min dator (Windows XP och med 8800gt med Nvidias drivrutiner 169.21).

Mitt problem kommer om jag skiftar frn HDMI-kllan (datorn allts) till att kolla p TV. Kopplingen mellan min dator och TV:n verkar d brytas, och om jag gr tillbaka till HDMI:n s r det en blskrm med texten "No input signal".

Jag har efter ett par timmars googlande frsttt att jag inte r ensam med det hr problemet. Men jag har inte hittat ngon lsning, och inte heller ngon frklaring p var felet ligger. r det HDMI-formatet? Drivrutinerna till grafikkortet? Min TV?

Och finns det ngon lsning? Det gr ju ganska snabbt att fixa till det varje gng, men nd oerhrt strande tycker jag.
Citera
2008-04-14, 21:33
Medlem
stilltons avatar
Vad r det du fr gra fr att fixa det varje gng d?
Citera
2008-04-15, 00:06
Medlem
sltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Vad r det du fr gra fr att fixa det varje gng d?

Fr g in i Nvidias kontrollpanel och ndra tillbaka till att ha TVn som bildskrm, har ju bde TV:n och den vanliga skrmen inkopplad, drfr r det inte verdrivet jobbigt, men nd strande.
Citera
2008-04-15, 00:29
Medlem
Jag, en stekares avatar
frstr jag rtt att om du ndrar p tvns fjrrkontroll frn datorns bild till tv-kanaler, s mste du sedan g in i datorns meny fr att terigen f datorbild?

Om s r fallet, s borde det ju vara grafikkortet som reagerar p att signalen den snder till TVn inte gr fram och kopplas drfr bort.

Det borde allts vara nnstans i grafikkortinstllningarna som du nehver ndra ngot.
Citera
2008-04-15, 00:33
Medlem
Jag, en stekares avatar
kolla om du kan vlja nnting med att skrm2 alltid r p.

har du fler hdmiingngar? testa att byta till den andra, vrt att testa iaf.
Citera
2008-04-15, 09:19
Medlem
sltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag, en stekare
frstr jag rtt att om du ndrar p tvns fjrrkontroll frn datorns bild till tv-kanaler, s mste du sedan g in i datorns meny fr att terigen f datorbild?

Om s r fallet, s borde det ju vara grafikkortet som reagerar p att signalen den snder till TVn inte gr fram och kopplas drfr bort.

Det borde allts vara nnstans i grafikkortinstllningarna som du nehver ndra ngot.

Ja, du frstr helt rtt.

Kan inte hitta ngra instllningar som ens r i nrheten av att gra vad jag vill, varken i Nvidias kontrollpanel eller i egenskaper fr bildskrm/instllningar. Finns det ngot annat stlle att kolla p?

Grejen r att nr jag byter klla p tv:n frn datorn till tv s kommer samma "pling-plong"-ljud som nr man drar ur en usb-kontakt eller vad som helst. Nr man sedan vxlar tillbaka s kommer samma ljud och datorn knner igen skrmen men den r ju inaktiverad.

S det mste vara som du sger; att jag ska hitta en instllning som tvingar Skrm 2 att alltid vara ansluten, frgan r bara om det finns ngon sdan instllning, jag hittar ingen i alla fall.

Jag har testat att byta HDMI-port p TV:n, men det verkar inte vara felet. Nr jag kommer hem frn jobbet ska jag testa att koppla ur datorns skrm till datorn och bara kra med TV:n inkopplad. Ifall den gr samma sak d s tycker jag det tyder p att det r ngot med antingen kabeln eller TVn som gr att den slutar snda signaler till datorn nr man byter klla.
Citera
2008-04-15, 19:18
Medlem
stilltons avatar
skulle ju g att gra en fuling fr att lura datorn till att tvn alltid finns dr..
om du kollar "pin out" till hger.. http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi#General_notes

antar att pin 19 ska kopplas mot antingen 17 eller 18
Citera
2008-04-16, 02:15
Medlem
Detta problem har ven jag haft tills en dag nr jag
lmnade vlc ppet med en dvd meny rullandes, detta stoppade tydligen datorn frn att tappa kontakten med tvn.
Citera
2008-04-16, 13:21
Medlem
johnjohns avatar
Jag har haft exakt samma problem med min laptop, s hr gr du.

Nr du kopplat ihop teven och datorn med din HDMI kabel s stller du om teven medels fjrren p den ingng i teven som du vill att den ska knna av i mitt fall HDMI 1. Om det str no signal p teven trycker du ner fn knappen p datorn samtidigt som du trycker ner f4 knappen d kommer du att f ett antal alternativ ett av dem r att bildsignalen ska skickas till teven INTE till datorn vilket medfr att datorskrmen slcks och du kan se dataskrivbordet p teven.

Nr du tittat klart s trycker du p fn och f4 igen tills databilden kommer tillbaka till datorskrmen. Det finns alternativ som innebr att du kan se bilden p bde teven och dataskrmen men det kommer du att upptcka.

Vad gller ljudet s hgerklickar du p hgtalarikonen i hgra nedre hrnet p dataskrmen vlj ljud d kommer det upp en ruta med tre flickar varav en heter uppspelning dr ska det finnas tv alt. speaker och SPDIF interface hgerklicka p den som du vill jobba med och vlj sedan aktivera eller inaktivera. Om du ska kolla p teven med HDMI kabeln s mste du aktivera SPDIF interface drfr att den hanterar digitala lljud.

Om SPDIF interface INTE finns i rutan s hgeklickar du p ledig yta i uppspelningsfnstret och klickar d p alt. visa inaktiverade enheter s ska SPDIF ikonen dyka upp.

Lycka till
Citera
2008-04-16, 21:53
Medlem
sltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnjohn
Jag har haft exakt samma problem med min laptop, s hr gr du.

Nr du kopplat ihop teven och datorn med din HDMI kabel s stller du om teven medels fjrren p den ingng i teven som du vill att den ska knna av i mitt fall HDMI 1. Om det str no signal p teven trycker du ner fn knappen p datorn samtidigt som du trycker ner f4 knappen d kommer du att f ett antal alternativ ett av dem r att bildsignalen ska skickas till teven INTE till datorn vilket medfr att datorskrmen slcks och du kan se dataskrivbordet p teven.

Nr du tittat klart s trycker du p fn och f4 igen tills databilden kommer tillbaka till datorskrmen. Det finns alternativ som innebr att du kan se bilden p bde teven och dataskrmen men det kommer du att upptcka.

Vad gller ljudet s hgerklickar du p hgtalarikonen i hgra nedre hrnet p dataskrmen vlj ljud d kommer det upp en ruta med tre flickar varav en heter uppspelning dr ska det finnas tv alt. speaker och SPDIF interface hgerklicka p den som du vill jobba med och vlj sedan aktivera eller inaktivera. Om du ska kolla p teven med HDMI kabeln s mste du aktivera SPDIF interface drfr att den hanterar digitala lljud.

Om SPDIF interface INTE finns i rutan s hgeklickar du p ledig yta i uppspelningsfnstret och klickar d p alt. visa inaktiverade enheter s ska SPDIF ikonen dyka upp.

Lycka till

Detta lter ju intressant, har dock ingen fn-knapp p mitt tangentbord. Har inte hittat ngot annat stt att f fram det du snackar om n, men fr vl googla vidare lite.

Ljudet r inget problem fr mig n, eftersom mina datorhgtalare r bttre n tevens har jag inte ens kopplat, men det kan ju vara bra att veta nd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in