2008-04-15, 19:01
Medlem
Rhynns avatar
Brukar fräsa skygrönsaker (palsternacka,morot,lök,rotselleri tills det har börjat få fin färg, strö över lite socker (ungefär 1 msk) o rör om tills sockret har kremaliserats. På med tomatpure och egengjord kalvfond sedan rödvin och reducera.

Krydding brukar bestå av timjan,lagerblad,peppar,salt
Citera
2008-04-15, 19:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhynn
Brukar fräsa skygrönsaker (palsternacka,morot,lök,rotselleri tills det har börjat få fin färg, strö över lite socker (ungefär 1 msk) o rör om tills sockret har kremaliserats. På med tomatpure och egengjord kalvfond sedan rödvin och reducera.

Klassiskt . Testa med mörk sirap/melass eller honung i stället för socker .

~Paul~
Citera
2008-04-15, 19:16
Medlem
Rhynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~

Tack för tipset!
Citera
2008-04-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0r3
Tja, brukar köra på 50/50 rödvin och oxbuljong (Fond som utspädes) eller kanske lite mer buljong än rödvin, förresten. Kör på känn.

Börjar med att fräsa en/några charlottenlökar i 50/50 smör/neutral olja, sen kör på buljongen och vinet, koka ihop och red, ev. salt och peppar, samt sila bort löken, och det är väl basen. Sen kan man ju göra allt möjligt med den för att få den roligare. Brukar blanka av med lite smör på slutet också. Ex. chillisås, timjan/rosmarin/andra kryddor, balsamvinäger(eller pyttelite rå/farinsocker), tomatpuré,

Oxbuljon? jag kör med kalvfond, 50/50. Om den blir lite salt beroende om du köpt fond eller gjort en egen fond så kan du hysta i två morötter som du hackar för att ge mer sötma!
Citera
2008-04-17, 14:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för tipset!
Ingen orsak.

~Paul~
Citera
2008-04-17, 15:09
Medlem
Adrian von Butts avatar
Citat:

~Paul~

Muscovadosocker är också värt att pröva!
Citera
2008-04-17, 15:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrian von Butt
Muscovadosocker är också värt att pröva!
Absolut!!

~Paul~
Citera
2008-04-17, 15:34
Medlem
TravisBarkers avatar
Citat:

~Paul~

Vet inte om det bara är inbillning, men kör oftast råsocker om ovanstående inte finns hemma. =)

Ta i typ saft från 1apelsin i början med, göörgott såhär års när apelsinerna är fina.

TRV$
Citera
2008-04-17, 15:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TravisBarker
Vet inte om det bara är inbillning, men kör oftast råsocker om ovanstående inte finns hemma. =)

Kör också råsocker eller farinsocker ibland.

~Paul~
Citera
2008-04-17, 23:25
Bannlyst
Citat:

Brukar köra dito, men har även i persiljestjälkar och en klyfta vitlök som jag tycker är ett måste.
Citera
2008-04-18, 12:18
Medlem
rayraviolis avatar
Brukar göra en enkel variant när jag har gjort en stek. Enligt följande:

Jag lägger några klyftor lök och vitlök i pannan som får gå tillsammans med steken. Här brukar timjan, rosmarin och vit- eller svartpeppar vara med. När steken är klar slår jag på rödvin (en halv flaska eller nåt) över löken och låter det koka en stund. Sen silar jag av vinet -- och passar på att äta upp löken som är rätt god -- och slår det i en kastrull, reducerar och smakar av med en nypa socker. Sist reder jag med lite maizena och blankar av med en smörklick. Brukar vara lagom för 4 pers eller så.

Gott men inte extraordinärt. Ska följa den här tråden för nya tips!
Citera
2008-04-18, 13:12
Medlem
erkanperkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
cream fraish
Vad är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto