Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-13, 22:48
  #1
Avstängd
QKN123s avatar
Har ni några schyssta tips på en bra rödvinssån?
Citera
2008-04-13, 23:14
  #2
Medlem
Tja, brukar köra på 50/50 rödvin och oxbuljong (Fond som utspädes) eller kanske lite mer buljong än rödvin, förresten. Kör på känn.

Börjar med att fräsa en/några charlottenlökar i 50/50 smör/neutral olja, sen kör på buljongen och vinet, koka ihop och red, ev. salt och peppar, samt sila bort löken, och det är väl basen. Sen kan man ju göra allt möjligt med den för att få den roligare. Brukar blanka av med lite smör på slutet också. Ex. chillisås, timjan/rosmarin/andra kryddor, balsamvinäger(eller pyttelite rå/farinsocker), tomatpuré,
__________________
Senast redigerad av z0r3 2008-04-13 kl. 23:16.
Citera
2008-04-14, 00:04
  #3
Medlem
klybans avatar
Har en rödvinssås till en grönpeppar hamburgare som är god som tusan.

Exakt recept ger jag inte nu, kommer ej ihåg nu.
Om någon vill så kan jag lägga upp det.

Men den innehåller, lök, purjo, grönpeppar, grädde, cream fraish och då rödvin såklart

Man fräser lök, purjo, grönpepparn först så det blir mjukt.
Sen i med rejält med rödvin som man reducerar ner till hälften.
I med grädde och cream fraish, som man också reducerar så det tills det blir simmigt.

Denna funkar bra till hamburgare coh kött och som tillbehör är pommes i någon form eller ris ett bra alternativ.
Och pasta är den inge vidare till.
Citera
2008-04-14, 21:07
  #4
Medlem
defyras avatar
var ett tagsen jag gjorde en sist, men minns att jag fräste palsternacka, lök, kolrot och morötter i tomatpuré. Sedan på med vin och lite fond, gärna egengjord..

låt koka länge sen silas och avnjutas
Citera
2008-04-14, 22:34
  #5
Medlem
fräs lite lök , tillsätt en matsked socker och 2 matskedar tomatpure.
häll i ½ liter rödvin och reducera det till 1/3. Tillsätt ½ kalvfond eller oxfond och reducera åter till 1/3.
Citera
2008-04-14, 22:48
  #6
Medlem
Nu är ju rödvinet bara hälften av såsen. Frågan är väl hur mycket tid man är villig att lägga på buljongdelen. Fond brukar väl fungera, och smakar i allmänhet bättre än buljongtärning. Men ska man vara riktigt anal-compulsive gör man sin egen demiglace med start flera dagar i förväg när man rostar kalvben, kokar grönsaker och hela det köret.

Själv brukar jag göra ungefär som de andra skribenterna ovan, dvs fond, rödvin, lök som silas bort. Om det finns tillgängligt gillar jag också att mosa och röra ner ett par bitar märg som brynts lite lätt i pannan (vilket gör såsen till någon slags fusk-bordelaise).
Citera
2008-04-14, 22:57
  #7
Medlem
Rhynns avatar
Gör efter recepten ovan och sedan kan du låta en bacon skiva koka med för att få en rökigare smak, extra gott till den saftiga ryggbiffen
Citera
2008-04-14, 22:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Nu är ju rödvinet bara hälften av såsen. Frågan är väl hur mycket tid man är villig att lägga på buljongdelen. Fond brukar väl fungera, och smakar i allmänhet bättre än buljongtärning. Men ska man vara riktigt anal-compulsive gör man sin egen demiglace med start flera dagar i förväg när man rostar kalvben, kokar grönsaker och hela det köret.

Själv brukar jag göra ungefär som de andra skribenterna ovan, dvs fond, rödvin, lök som silas bort. Om det finns tillgängligt gillar jag också att mosa och röra ner ett par bitar märg som brynts lite lätt i pannan (vilket gör såsen till någon slags fusk-bordelaise).

Jag pratar givetvis om egengjord fond...
Citera
2008-04-14, 23:50
  #9
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defyra
var ett tagsen jag gjorde en sist, men minns att jag fräste palsternacka, lök, kolrot och morötter i tomatpuré. Sedan på med vin och lite fond, gärna egengjord..

låt koka länge sen silas och avnjutas
Det är ju så här man gör... allt annat är kryddning och det kan ju diskuteras i evigheter. Gör som defyra säger, helt enkelt.
Citera
2008-04-14, 23:52
  #10
Medlem
Sheiks avatar
Måste bara skriva hur jag nu 2 gånger sett denna tråd i tron om att det står "rövsås"
Citera
2008-04-15, 15:05
  #11
Medlem
Hulf1s avatar
Om man av någon anledning inte har något vin hemma när man vill göra rödvinssås funkar det med en skvätt balsamvinäger, det funkar överraskande bra! Kanske dock inte är något man ska basera såsen på men en skvätt ger den där rödvinssmaken man vill åt
Citera
2008-04-15, 16:21
  #12
Medlem
Emols avatar
fräs vadfansomhelst+svartpeppar(i bästa fall även lite tomatpuré) på med rödvin + fond, reducera sila salta peppra, klart
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback