2008-04-13, 19:35
Medlem
safesexs avatar
Tjena på er!

Har avläst mina felkoder nu på min Volvo 960 -91 och fick följande:

2 3 2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång

2 3 1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast

3 1 1 Hastighetsmätarsignal saknas

1 2 3 Signal från kylvätsketempgivare eller Motortempgivarsignal?

Det där med hastighetsmätarsignal förstår jag inte då både farthållare och mätare funkar?

Hursomhelst så drar bilen sjukt mycket bensin vilket måste bero på lambdaregleringen, eller?

Så jag antar att om jag köper en lambdasond så ska det inte vara några problem? Passar en ifrån en 940 och vart sitter den på min bil?

Tacksam för svar

MVH safesex
Citera
2008-04-13, 20:05
Medlem
gustengustens avatar
Det kan ju vara så att den fetar på blandningen eftersom tempgivaren är trasig, och då kommer felkoden på lambdaregleringen "på köpet"
Citera
2008-04-13, 20:31
Medlem
core_s avatar
Lambdaregleringen är ingen rolig kod att få. Den kan felkoda den för all möjlig skit. Min felkodade för lambdan när LMM:n var skrot
Citera
2008-04-13, 20:54
Medlem
Mulas avatar
Att hastighetsmätarsignalen går in i boxen har bara med tomgångsregleringen att göra såvitt jag förstår. Det har inget att göra med hastighetsmätaren, den har en egen signal. I vilket fall så är det inte så farligt, tror inte den ensam tänder lambdalampan heller.
Lambdaregleringen är som sagt inte så roligt att få fel på, kan vara dålig lambdasensor, trasig LMM, problem med bränsletrycket eller en hel massa andra saker.
Jag skulle börja med att byta motortempgivaren (pga fel 1 2 3) och nollställa koderna och se vad som kommer tillbaka.
Citera
2008-04-13, 21:11
Medlem
**moonshine**s avatar
Hastighetsmätarsignal saknas, brukar man få då man står stilla!
Citera
2008-04-13, 21:15
Medlem
safesexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Att hastighetsmätarsignalen går in i boxen har bara med tomgångsregleringen att göra såvitt jag förstår. Det har inget att göra med hastighetsmätaren, den har en egen signal. I vilket fall så är det inte så farligt, tror inte den ensam tänder lambdalampan heller.
Lambdaregleringen är som sagt inte så roligt att få fel på, kan vara dålig lambdasensor, trasig LMM, problem med bränsletrycket eller en hel massa andra saker.
Jag skulle börja med att byta motortempgivaren (pga fel 1 2 3) och nollställa koderna och se vad som kommer tillbaka.

Jag har nollställt alla koder och inget fel har dykt upp igen.. Fast det kanske det inte gör när man har nollställt, eller?

Vart sitter motortempgivaren?
Citera
2008-04-13, 22:26
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av safesex
Jag har nollställt alla koder och inget fel har dykt upp igen.. Fast det kanske det inte gör när man har nollställt, eller?

De kommer nog tillbaka, men det kan ta några dagar. Det tar ett tag för lambdaregleringen att adaptera sig efter en nollställning så därför kommer den inte att direkt larma för att parametrarna är utanför gränsen.

Citat:
Vart sitter motortempgivaren?
Nu vet jag inte exakt var den sitter på din, du har väl den tidiga alusexan, men mest troligt i topplocket under insuget nånstans.
Citera
2008-04-14, 11:01
Medlem
safesexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
De kommer nog tillbaka, men det kan ta några dagar. Det tar ett tag för lambdaregleringen att adaptera sig efter en nollställning så därför kommer den inte att direkt larma för att parametrarna är utanför gränsen.

Nu vet jag inte exakt var den sitter på din, du har väl den tidiga alusexan, men mest troligt i topplocket under insuget nånstans.

Ok ok! Får tacka så mycket för all hjälp!

Ska börja med att byta motortempgivaren då =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in