Citat:
Ursprungligen postat av serious
Slogs direkt av vilken jäkla underbar känsla det var i dem och undrar om någon vet mer om hur kamerorna var uppbyggda jämfört med något mer moderna analoga kameror?
"Känslan" beror nog i detta fall på den undermåliga färgfilmen, som ju var i sin linda på den tiden. Kamerorna som användes var mest troligen mellanformatkameror av ganska enkel typ, såsom Rolleiflex och liknande spegelreflexkameror. Men även småbildsformatet fanns då, vad jag vet, i form av tidiga Leica och sådant. Objektiven för båda dessa kameratyper var ofta enkla med ett fåtal linser som gav bra skärpa, men var dåligt korrigerade för olika aberrationer. Givetvis förekom även storformat, där skärpan än idag är svårslagen på grund av det stora negativformatet (ofta 9x12 cm eller ännu mycket större).
Den typ av film och framkallningsprocedurer som användes går nog tyvärr inte att återskapa, men det går säkert att härma i Photoshop om man har bra bilder att utgå ifrån. Det jag antar att du vill åt sitter i alla fall väldigt lite i kameran.
Tillägg: Jag läste visst dåligt och trodde att vi talade om
andra världskriget!

Vid första världskriget så fanns nog inte småbildskameror tror jag, men jag är inte säker. Inte heller Rollei var aktuellt, utan det var nog i så fall äldre mellanformatare eller storformatskameror.
Vi får forska lite, jag är inte så insatt.