• 1
  • 2
2008-04-12, 23:47
Medlem
iquits avatar
Sitter på en budget på 5000, allra mest kanske 6000 kr i dagsläget. (canon)

Jag vill verkligen ha både makro och längre tele. (har 17-70 på en canon 400D) Pga dålig budget letar jag också mycket begagnat, men det är väldigt svårt att bestämma sig! (jag har ju inte råd med både makro och tele.)

Har kollat runt lite på tele, vill helst ha 200 eller 300mm, så ljuststarkt som möjligt, och IS är plus såklart.

Å andra sidan vill jag ha makro 1:1. Då tycker jag att sigma 150 f/2,8 verkar mycket trevlig, dock dyr. Bra arbetsavstånd. (funkar ju som kort tele också!)
http://www.sigmaphoto.com/lenses/len...83&navigator=5

Tänkte att man kunde köpa 150mm sigma (makro) och kanske också en telekonverter (1,4 eller 2? vad blir bäst här) Då får man ju en relativt ljusstark tele... eller? Blir det bra?

Kanske bör jag spara till en större budget och köpa något annat! Tipsa och hjälp mig med rekommendationer!

Edit: länkar!
Senast redigerad av iquit 2008-04-12 kl. 23:53.
Citera
2008-04-13, 00:11
Medlem
Du förlorar ju ljusstyrka med telekonvertern, då har du ett långt, inte så ljusstarkt objektiv utan IS.
Citera
2008-04-13, 00:21
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yorii
Du förlorar ju ljusstyrka med telekonvertern, då har du ett långt, inte så ljusstarkt objektiv utan IS.
Sen får vi inte glömma att bildkvaliten antagligen blir rätt så lidande.
Citera
2008-04-13, 00:34
Medlem
iquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frink
Sen får vi inte glömma att bildkvaliten antagligen blir rätt så lidande.

Mjo, men 2,8 blir väl 4 med 1,4 konverter? (210 mm då) 4 är ju helt ok tycker jag för 200mm.

Hur mycket förlorar man i bildkvalitet?
Är sigmat ett bra makro?
Klarar jag mig med det som tele, eller bör jag hellre köpa ett tele/telezoom?
(svårt att hitta något ljuststarkare än 2,8 på 150mm för samma pris dock...)
Citera
2008-04-13, 00:59
Medlem
Svårt att få det man verkligen vill ha utan att sakna någonting annat måste jag säga. Tänk på att convertrar och mellanringar fungerar bäst på fasta objektiv. Men har hört bra grejer om Tamrons nya 18-250. Jävligt bra omfång, och med tanke på omfånget.. 3,5 i ljusstyrka (Och Tamron är ju inte okända med att ha dålig ljusstyrka) med en närgräns på 0,45m. Men sen kan man som sagt zooma 14 gånger också. Och det kalaset går på 4500kr... är sugen själv. Nackdelar med dessa omfång brukar vara att det blir lite suddigare ut emot kanterna i bilden, men av alla Tamron objektiv jag testat brukar dem prestera bra, och man kan alltid blända ner lite så blir bilden oftast kanon.
Senast redigerad av markinus. 2008-04-13 kl. 01:02.
Citera
2008-04-13, 01:42
Medlem
Du kan inte få allt med den budgeten. Ett alternativ skulle ju kunna vara den nya Tamron 70-200/2,8. Då får du en ljusstark telezoom som ger 1:3 förstoring. Inget riktigt makro men lär duga för blommor.
Citera
2008-04-13, 01:51
Medlem
gustaveklunds avatar
ingen direkt motivering, men kör på macrot!!!
Citera
2008-04-13, 02:17
Medlem
iquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Du kan inte få allt med den budgeten. Ett alternativ skulle ju kunna vara den nya Tamron 70-200/2,8. Då får du en ljusstark telezoom som ger 1:3 förstoring. Inget riktigt makro men lär duga för blommor.

å andra sidan har jag redan 1:2,3 i "makro" på 17-70 (2,8-4,5)

Låter som ett vettigt alternativ som telezoom dock!
Citera
2008-04-13, 02:18
Medlem
iquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markinus.
Svårt att få det man verkligen vill ha utan att sakna någonting annat måste jag säga. Tänk på att convertrar och mellanringar fungerar bäst på fasta objektiv. Men har hört bra grejer om Tamrons nya 18-250. Jävligt bra omfång, och med tanke på omfånget.. 3,5 i ljusstyrka (Och Tamron är ju inte okända med att ha dålig ljusstyrka) med en närgräns på 0,45m. Men sen kan man som sagt zooma 14 gånger också. Och det kalaset går på 4500kr... är sugen själv. Nackdelar med dessa omfång brukar vara att det blir lite suddigare ut emot kanterna i bilden, men av alla Tamron objektiv jag testat brukar dem prestera bra, och man kan alltid blända ner lite så blir bilden oftast kanon.

Menar du 18-250 3,5-6,3? rätt kass ljusstyrka, och det är inte det jag är ute efter, vet inte ens om autofokus funkar efter 5,6...
Citera
2008-04-13, 10:51
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iquit
vet inte ens om autofokus funkar efter 5,6...
Jodå, det fungerar utmärkt
Citera
2008-04-13, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iquit
å andra sidan har jag redan 1:2,3 i "makro" på 17-70 (2,8-4,5)

Låter som ett vettigt alternativ som telezoom dock!
I så fall får du nog bestämma dig för vilket du vill ha. En telezoom med någorlunda ljustyrka kommer äta upp hela din budget. Ett makro kostar runt 4000kr. Mitt tips är att köpa det ena nu och spara till det andra. Tyvärr är foto en dyr hobby.
Citera
2008-04-13, 13:33
Medlem
iquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
I så fall får du nog bestämma dig för vilket du vill ha. En telezoom med någorlunda ljustyrka kommer äta upp hela din budget. Ett makro kostar runt 4000kr. Mitt tips är att köpa det ena nu och spara till det andra. Tyvärr är foto en dyr hobby.

Jo, hehe, det märks, hoppas man inte tappar intresset! :/

Lutar åt makro nu!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här