2023-05-21, 12:37
Medlem
Grishals utan svål - är det någon som har koll på hur jag kan tillaga det väl?

Min tanke var en söt glace och "toppa" en pho inspirerad soppa med. Men jag kan inte minnas att jag tillagat grishals förut - mao hur fan tillagar jag det på bäst sätt ?

Några tips ?

E: eller är detaljen bättre att långköra på lägre temp - så det blir mer likt pulled pork ?
Citera
2023-05-21, 15:22
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Grishals utan svål - är det någon som har koll på hur jag kan tillaga det väl?

Min tanke var en söt glace och "toppa" en pho inspirerad soppa med. Men jag kan inte minnas att jag tillagat grishals förut - mao hur fan tillagar jag det på bäst sätt ?

Några tips ?

E: eller är detaljen bättre att långköra på lägre temp - så det blir mer likt pulled pork ?

Grishals = fläskkarré
Citera
2023-05-21, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Grishals = fläskkarré

Ja det är också vad Google säger till mig!
Men det ser verkligen inte ut som karré. Kan inte ta en bild just nu men köttbiten är rundad, som en hals. Ytan på ena sidan är ca 1cm svål (Fast det stod utan svål på frp). Ytan på andra sidan så att säga är inte marmorerat öht utan "rent kött". Luktar fläsk dock.

Googlat mig galen efter en bild men hittar ingenting som ens liknar det jag hade framför mig. Funderar på vad fan jag köpt egentligen, kanske felmärkt från butik?
Senast redigerad av firmahasten 2023-05-21 kl. 16:22.
Citera
2023-05-21, 17:28
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Ja det är också vad Google säger till mig!
Men det ser verkligen inte ut som karré. Kan inte ta en bild just nu men köttbiten är rundad, som en hals. Ytan på ena sidan är ca 1cm svål (Fast det stod utan svål på frp). Ytan på andra sidan så att säga är inte marmorerat öht utan "rent kött". Luktar fläsk dock.

Googlat mig galen efter en bild men hittar ingenting som ens liknar det jag hade framför mig. Funderar på vad fan jag köpt egentligen, kanske felmärkt från butik?

Säker på att det är svål (hud) och inte bara en fettkappa?

Är inte ovanligt tyvärr att man ger tråkiga styckdetaljer mer intressanta namn.
Tex Ytterfilé som egentligen bara är en lite mer finputsad kotlettrad/kotlett i bit
Citera
2023-05-30, 00:26
Medlem
Madagascars avatar
Vilken är den segaste styckningsdetaljen av nöt?
Citera
2023-05-30, 00:33
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vilken är den segaste styckningsdetaljen av nöt?

Troligtvis Nötrulle om vi pratar om de som säljs normalt i butik.
Citera
2023-05-30, 01:07
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Troligtvis Nötrulle om vi pratar om de som säljs normalt i butik.
Tack jag ska se det som en utmaning att laga till den. Jag har just upptäckt att man kan möta med bikarbonat. Funkade bra på lövbiff. Nu vill jag testa det svåraste :-)
Citera
2023-05-30, 07:42
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Tack jag ska se det som en utmaning att laga till den. Jag har just upptäckt att man kan möta med bikarbonat. Funkade bra på lövbiff. Nu vill jag testa det svåraste :-)
Har också testat, och visst, det blev precis som köttet i biff med bambuskott som man kan beställa på Kinarestauranger.
Citera
2023-05-30, 07:47
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Är inte ovanligt tyvärr att man ger tråkiga styckdetaljer mer intressanta namn.
Tex Ytterfilé som egentligen bara är en lite mer finputsad kotlettrad/kotlett i bit
Just, ibland heter det fläskytterfilé, ibland benfri kotlett och ibland fläskhare.

Tror försäljningen steg ganska rejält när de bytte namn från fläskhare till fläskytterfilé. Priset också, vill jag minnas.

Nötytterfilé är dock något helt annat, men som också har ett flertal olika namn.
Citera
2023-05-30, 07:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Har också testat, och visst, det blev precis som köttet i biff med bambuskott som man kan beställa på Kinarestauranger.
Jag fick inte helt till det. Det blev inte så mört som på kinakrogen. Jag tänker att dosen bikarbonat är viktig samt tiden köttet "marineras" i den. Jag körde en tesked på halv kilo lövbiff i en halv timme.

Jag körde ungefär det här receptet fast i stekpanna/gryta
https://www.youtube.com/watch?v=EfRpZ3GnvBM&t=215s&ab_channel=SpiceN%27Pan s
http://www.spicenpans.com/perfect-stir-fried-beef-with-ginger-scallions/

Använde du också lövbiff?
Vad tror du om testa med nötrulle som utmaning?
Senast redigerad av Madagascar 2023-05-30 kl. 08:02.
Citera
2023-05-30, 08:05
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag fick inte helt till det. Det blev inte så mört som krogen. Jag tänker att dosen bikarbonat är viktig samt tiden köttet "marineras" i den. Jag körde en tesked på halv kilo lövbiff i en halv timme.

Jag körde ungefär det här receptet fast i stekpanna/gryta
https://www.youtube.com/watch?v=EfRpZ3GnvBM&t=215s&ab_channel=SpiceN%27Pan s
http://www.spicenpans.com/perfect-stir-fried-beef-with-ginger-scallions/

Använde du också lövbiff?
Vad tror du om att använda nötrulle?
Det är säkert tjugo år sedan jag testade ett par gånger, så jag kommer inte ihåg vare sig kött, mängd bikarbonat eller tid. Men har för mig att jag mörade mer än en halvtimme.

Om jag i dag köper enkelt nötkött i dag, så brukar jag skiva så tunt det går, och dunka ut det. Sedan steka hett och snabbt. Inget jag skulle bjuda på, men helt okej. Men får du till det med bikarbonat, så berätta - kan tänka mig göra om det.
Citera
2023-05-30, 19:16
Medlem
Denoms avatar
Vad finns det för röror som är gott att ha till pitabröd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in